ساری،

کم اقبالی به برنج های خارجی

خانوارهای ایرانی رغبتی به مصرف برنج های خارجی ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت مازندران گفت : پس زدن برنج خارجی توسط خانوار ایرانی یکی از علل افزایش قیمت برنج در روزه های اخیر بود.

محمد پورعمران با بیان اینکه ذائقه ایرانیان با برنج ایرانی مانوس است افزود: ذائقه خانواده ایرانی مصرف برنج خارجی را علی رغم وجود آن با قیمت پایین در بازار پس زد.

وی با بیان اینکه این موضوع قابل پیش بینی بوده است که برنج خارجی از نظر خانواده ایرانی دیگر جایگاهی نداشته باشد افزود: دلیل دیگر روی آوردن خانواده های ایرانی برای مصرف برنج ایرانی ، هشدار متخصصان نسبت به بروز مشکلات گوارشی به سبب استفاده از برنج خارجی دانست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: واردکنندگان از وضعیت موجود بازار در جهت واردات بی رویه برنج استفاده نکنند، زیرا اکنون برنج خارجی به وفور در بازار موجود بوده و قیمت آن نیز بالا نرفته است و این خود به معنی آن است که تقاضا برای برنج ایرانی افزایش یافته و برای برنج خارجی هیچ گونه افزایش تقاضا وجود ندارد.

وی افزود : در هر حال بخشی از نیازهای کشور می بایست از طریق واردات انجام شود، اما این واردات باید طی ضوابط وچهارچوب معینی صورت پذیرد.

محمدپور، خرید نکردن برنج توسط تعاونی های روستایی وعرضه آن به هنگام نیاز برخلاف رویه سالهای قبل در سال 94 انجام نگرفته را یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت دانست و گفت: بنابراین در جهت تنظیم بازار در سالهای آینده تعاونی روستایی یا تشکل های مردمی و یا پایانه تجارت برنج مازندران می توانند نقش اساسی در تنظیم بازار برنج کشور دارا باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران از ساخت پایانه تجارت و صادرات برنج مازندران خبر داد و افزود : ساماندهی نظام تولید، توزیع، بازاریابی و فروش محصولات برنج ومحصولات وابسته در بین خریداران، حمایت و مشاوره تولیدات محصولات با کیفیت صادراتی با استفاده از نام تجاری و بازاریابی نوین از اهداف ساخت پایانه صادراتی و شهرک صنفی برنج مازندران است.

وی گفت: شهرک برنج در شهر آمل با زمینی بالغ بر 20 هکتار و حدود 400 غرفه جهت هدایت برنج کشور در حال ساخت است که از بهار سال آینده به صورت کامل بهره برداری می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، امکان صادرات برنج با کیفیت بسیار مرغوب و سالم به کشورهای هدف ،آموزش کشاورزان و تولیدکنندگان ، برنامه ریزی برای واردات برنج مورد نیاز، حرکت به سمت شناسنامه دار کردن برنج های ایرانی و جلوگیری از اختلال و آلودگی های جانبی را از اهداف این طرح عنوان کرد.

محمدپوردر پایان از تعادل قیمت برنج در آینده ای نزدیک با شروع فصل تابستان و فراوانی برنج خبر داد و گفت : با نزدیک شدن به فصل کشت برنج ،تعادل قیمت بزودی در بازار ایجاد می شود و مردم می توانند با خیال راحت از برنج داخلی استفاده کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار