گاردین: اوج تجمل‌گرایی و ترس از حملات تروریستی در سفر پادشاه سعودی به ترکیه

گاردین در مطلبی با اشاره به اشتراکات فراوان ملک سلمان و اردوغان، به ارائه گزارشی از حواشی سفر پادشاه عربستان به ترکیه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه گاردین در مطلبی نوشت: حتی با استانداردهای اشراف‌گرایانه حاکم بر دربار سعودی نیز سفر هفته جاری ملک سلمان به ترکیه که به اعتقاد بسیاری نقطه عطفی در روابط دو قدرت مسلمان سنی منطقه به شمار می‌رود، رکوردهای جدیدی را در تجمل‌گرایی از خود به جای گذاشت.

طی این سفر، یک تیم پیشرفته 300 نفره از مقامات امنیتی سعودی پیش از سفر ملک سلمان به ترکیه برای فراهم کردن مقدمات "ورود پادشاه" به این کشور رفتند. چراکه پایتخت ترکیه طی ماه‌های اخیر هدف چندین حمله تروریستی قرار گرفته که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در تمامی موارد، مسئولیت آن را متوجه داعش و افراطیون کُرد کرده است.

مقامات امنیتی عربستان در این سفر تمام اتاق‌های هتل 5 ستاره «ماریوت» در آنکارا را رزرو کردند. تمام پنجره‌های سوئیت 450 متر مربعی پادشاه عربستان در این هتل مجهز به شیشه‌های ضدگلوله شد و تمامی دیوارها نیز، به نقل از رسانه‌های محلی، با صرف 10 میلیون دلار هزینه، با بتن ضدبمب پوشانده شدند.

مقامات ترکیه حدود 500 خودروی لوکس را از سراسر این کشور برای تردد همراهان ملک سلمان اجاره کردند. پارکینگ هتل محل اقامت ملک سلمان لبریز از مرسدس بنزهای سیاه‌رنگ بود و صف طویلی از رانندگان منتظر اوامر پادشاه و همراهان وی بودند. ناوگانی از هواپیماهای باری نیز به صورت جداگانه وظیفه انتقال وسایل شخصی ملک سلمان و پوشاک و خوراک موردنیاز وی و همراهانش از ریاض به آنکارا را بر عهده داشت.

سلمان و اردوغان که وی نیز با توجه به قصری که در آن زندگی می‌کند، به عنوان "سلطان مدرن" ترکیه نام برده می‌شود، اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند. آنها هر دو خواهان سرنگونی بشار اسد – رئیس جمهور سوریه - هستند و در مورد نحوه مقابله با تروریسم در سوریه و عراق نیز مواضع کم و بیش یکسانی دارند.

عربستان سعودی همچنین به تازگی تعدادی از جنگنده‌های خود را در حمایت از عملیات تحت رهبری آمریکا در یک پایگاه هوایی در ترکیه مستقر کرده است. ریاض در ماه دسامبر گذشته از یک "ائتلاف ضدتروریسم" رونمایی کرد که به گفته وی، در صورت لزوم، اقدام به اعزام نیرو به سوریه خواهد کرد. در آن زمان، گمانه‌زنی‌هایی دال بر حضور نیروهای ترک نیز در این ائتلاف مطرح شد که در صورت صحت، به احتمال فراوان علیه شورشیان کُرد به خدمت گرفته خواهند شد.

اردوغان به عنوان یک مسلمان سنی متعصب که راه خود را از سکولارهای ترکیه جدا کرده است، خود را در رقابت با قدرت و نفوذ منطقه‌ای روزافزون ایرانِ شیعه در کنار عربستان می‌بیند. وی به تازگی تهران را به دلیل آنچه که آن را "استفاده بیش از حد از مجازات اعدام" خواند، مورد انتقاد قرار داد. اما چنین انتقادی را حتی زمانیکه عربستان، شیخ نمر النمر - روحانی مسلمان شیعه - و 46 معترض سیاسی دیگر را در ماه ژانویه اعدام کرد، هرگز متوجه این کشور نکرده است.

اردوغان مانند ملک سلمان به دلیل رفتار تحکم‌آمیز و مستبدانه خود و همچنین نقض حقوق شهروندی مورد انتقاد شدید سیاستمداران اروپایی و آمریکایی و گروه‌های مدافع حقوق بشر قرار دارد. ضمن اینکه هر دو رهبر نیز منتقد ضعف رهبری آمریکا در برخورد با مسائل منطقه‌ای هستند؛ البته نه فقط به خاطر مصالحه هسته‌ای پرچالشی که سال گذشته بین واشینگتن و تهران صورت گرفت. به همین دلیل است که اردوغان و سلمان هر دو به نظر در حال سلب حمایت سنتی خود از متحدان غربی هستند.

ملک سلمان در این سفر تاریخی خود به ترکیه بدون شک تلاش خواهد کرد اردوغان را با دولت نظامی جدید مصر که محمد مرسی رئیس جمهور منتخب مورد حمایت ترکیه را در سال 2013 سرنگون کرد، آشتی دهد. نزدیک کردن ترکیه و مصر به عنوان دو قدرت بزرگ سُنی منطقه یکی از اهداف استراتژیک کلیدی عربستان به شمار می‌رود. اما تحلیلگران تُرک معتقدند تعمیق روابط نظامی و تجاری ترکیه با عربستان نتیجه‌ای جز تقویت رفتار غیردمکراتیک اردوغان و سرپیچی بیشتر او از غرب و اتحادیه اروپا به دنبال نخواهد داشت.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۵
امکانات ذکرشده شدیدااغراق آمیزه مثلا500بنزیعنی گروه عربستانی شامل 2000نفربودن مگه چکارمیخواستن بکنندیادیوارهارابتنی کردن یک هتل اینقدرنمکشوزیادمیکنیدکه شورش رودرمیاریدیه کمی هم به فکررسالت خبرنگاری خودباشید..مرگ برآل سعوداینم به خاطراینکه انگ بهم نزنید..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۵
قاتلان مردم منطقه ی خاورمیانه تاکی با بتن های ضدبمب وشیشه های ضدگلوله زندگی خواهندکرد.فقط این رابدانندکه چوب خداصداندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۵
رسیدن خر پیش گاو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۲۶ فروردين ۱۳۹۵
ملک سلمان ایزی لایفشو برده؟اگر یادش رفته از روسریش فعلا استفاده کنه. ههههههههههههههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
مردم پاک شیعه سنی مسیحی توروکیه،اعتراض کونند از سفر آل سعود به کشورشان
Germany
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
بمیر ابلیس وهابی
دشمن شیعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
به زودی به سزای اعمالتان خواهید رسید
آخرین اخبار