به گزارش
گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پروژه احداث کانال کشتیرانی از دریای خزر به خلیج فارس یکی از پرچالشترین طرحهای عمرانی قرن اخیر است. این طرح که بیش از یک قرن سابقه دارد در روزهای گذشته به یکی از مهمترین اخبار منطقه تبدیل شد. طرح کانال کشتیرانی شمال به جنوب ایران یا به اصطلاح "ایران رود"، اَبَر پروژهای است که دریای خزر را به خلیج فارس متصل میکند و به کشتیهای تجاری این امکان را میدهد که بسیار سریعتر از کانال سوئز به اقیانوس هند برسند.
خبرگزاری ترند در گزارشی درباره این اَبَر پروژه مینویسد: برنامه ساخت کانال کشتیرانی میان دریای خزر و خلیج فارس قدمتی به اندازه یک قرن دارد. از زمان قاجار تا به امروز این طرح یکی از پروژههای جذاب اجرایی بوده است. با این وجود، اجرای چنین طرحی به رویا شبیه است. براساس برآوردها، این پروژه نیازمند بیش از 7 میلیارد دلار سرمایهگذاری است. مقامات تهران باید پیش از آغاز چنین طرحی درباره مواردی چون موقعیت دریای خزر با 29 متر ارتفاع کمتر از دریاهای آزاد، موقعیت رشته کوههای البرز در شمال، مناطق پست فلات مرکزی ایران (به خصوص دشت کویر و دشت لوت) و موارد فنی دیگر مطالعات و بررسیها لازم را انجام دهند.
پروفسور اسماعیل کلهر، استاد محیط زیست ایران در این باره به خبرگزاری ترند میگوید: اتصال دریای خزر به خلیج فارس یک رویا است. وی معتقد است این پروژه واقع گرایانه نیست. کلهر میافزاید: یک لیتر آب دریای خزر شامل 13 گرم نمک است که استفاده از چنین آبی برای کشاورزی غیر ممکن است و نمکزدایی از این آب نیز به صرفه نیست.
پروفسور چنگیز اسماعیلوف، استاد زمین شناسی و رییس مرکز مطالعات " کاسپی" درباره این پروژه میگوید: من به طرحهای این چنینی اعتقادی ندارم. وی تاکید دارد اجرای این اَبَر پروژه در درجه نخست نیازمند رضایت کشورهای ساحلی دریای خزر است. اسماعیلوف میافزاید: مشکلات عدیدهای در اجرای این پروژه وجود دارد. علاوه بر مانعی به نام رشته کوههای البرز، شمال ایران دارای تراکم جمعیتی بالاست و برای اجرای این پروژه باید مردم را از این مناطق تخلیه کرد. همچنین شمال تا جنوب ایران بیش از 2 هزار کیلومتر طول دارد و به طور قطع نمیتوان چنین کانال طولانی را با بتن ساخت. نباید از یاد برد که در تمامی طول مسیر احتمال وقوع سیل وجود خواهد داشت.
رییس مرکز مطالعات کاسپی تاکید میکند: اختلاف ارتفاع جغرافیایی در شمال و جنوب ایران بخصوص ارتفاعات شمالی (رشته کوههای البرز) و مناطق پست فلات مرکزی ایران سبب سیل در طول کانال و نیز تشدید خطر زلزله میشود. وی میافزاید: در مناطقی که سیل جاری میشود، سالانه 300 زلزله کوچک رخ میدهد. مناطق شمالی ایران مستعد زلزله است و ایجاد سیل در این مناطق بر شدت زلزلهها خواهد افزود.
اسماعیلوف معتقد است: کانال شمال و جنوب ایران باید بیش از 100 متر عرض و در کم عمقترین قسمت5 متر باشد. در نتیجه این کانال نیازمند حجم بالایی از آب است که بدون توافق کشورهای دریای خزر، اجرای این پروژه چالشانگیز خواهد بود.
خبرگزاری ای بی سی آز هم درباره اجرای پروژه کانال دریای خزر – خلیج فارس مینویسد: مقامات ایران معتقدند ایجاد کانال آبی مستقیم میان دریای خزر و خلیج فارس نه تنها برای روسیه بلکه برای تمامی کشورهای استقلال یافته شوروی سابق و اروپا حائز اهمیت است. این مسیر آبی میتواند مسافت تا اقیانوس هند را به نصف کاهش دهد.
این خبرگزاری میافزاید: تمامی مسیر این کانال آبی از کشور ایران عبور میکند که همین امر کوتاهترین مسیر به اقیانوس هند را به وجود میآورد. این کانال برای ایران نه تنها به عنوان یک مسیر حمل و نقل مهم است بلکه تهران میکوشد مناطق بایر مرکزی خود را با شیرین کردن آب و نمکزدایی نجات دهد و مانع از گسترش بیابان در این مناطق شود.
این خبرگزاری هزینه اجرای چنین طرحی را 10 میلیارد دلار تخمین میزند. با این وجود، ابراهیم محمدزاده – مدیر و کارشناس شرکت مهندسی باکو - معتقد است اجرای چنین طرحی غیر ممکن است.
خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز با انتشار گزارشی با نام " کانال سوئز ایران" مینویسد: یکی از جاهطلبانهترین ابتکارات قرن حاضر، تلاش تهران برای ایجاد کانال آبی میان دریای خزر و خلیج فارس است. این پروژه که به نظر در 20 سال آینده تکمیل خواهد شد، برای مسکو به دلیل سرد شدن روابط با ترکیه اهمیت بسزایی دارد. با این وجود، این تنها مسکو نیست که از این طرح استقبال میکند. کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق و اتحادیه اروپا نیز از این طرح منتفع خواهند شد.
در ادامه این گزارش آمده است: ایجاد این کانال دریایی ابتکار جدیدی نیست. نخستین بار در قرن نوزدهم، مهندسان روسی در رویای رسیدن شوروی به آبهای گرم خلیج فارس چنین طرحی را مطرح کردند. تهران در سالهای گذشته بارها مطالعاتی را در این زمینه انجام داده است. در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، مطالعات جدی بر روی این اَبَر پروژه صورت گرفت. این مطالعات در زمان ریاست جمهوری رییس اصلاحات و احمدینژاد ادامه یافت. علاء الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز پیشتر از آغاز مطالعه دقیق این اَبَرپروژه به وسیله قرارگاه خاتم الانبیا خبر داده بود.
این خبرگزاری روس در پایان خاطر نشان کرد: کشورهای غربی و ترکیه به صورت آشکار و نهان میکوشند از اجرای این طرح جلوگیری کنند. واقعیت این است که آمریکا شرکتهایی را که در این پروژه حضور داشته باشند تحریم خواهد کرد.
گزارش از ابوالفضل هاشمی
انتهای پیام/
تا این کانال با این طول بخواد احداث بشه سفینه فضایی هم اختراع شده. دیگه نیاز به کشتی نیست.
قطعا با کار علمی و جهادی میشه.
stad ship Tunnel
یه سرچ بکنید متوجه می شوید.
والسلام
من موندم کی این طرحا داده!اصلا فکر کرده یا فقط حرف زده؟
تکلیف اختلاف سطح چی میشه!جمعیتی که تواین مسیره و شهرها و بناها تاریخیش!
اینا جدا
به داد زاینده رود و کارون و هامون و دریاچه ارومیه برسن و
هزینه ی این طرحا خرج مردم بدبخت کویر کنن جای اینکه اوارشون کنن !
اول طرحا 20سال موندشونا تموم کنن بعد کانال بزنن.
در کل واقعا متاسفم
میشه بیشتر اب ها از دریای عمان اورد تا دریای کاسپین اب کمتری مصرف کنه
از نظر اقتصادی به نفع ایرانه
ولی باید کارشناسی و مشارکت اقتصادی کشور ها به شرط انجام شه
اصلا روسیه نه هر کشوری
ی مترو میخوان تو اصفهان بزنن فکر کنم ی20 سالی باشه کلنگ شروع زدن هنوز تموم نشده
شماها هنوز تو کف جاده کرج، چالوس موندین که مال نیم قرن پیشه
زیرا تونقشه خونه ما وسطه کاناله واز وسط شهر ما رد میشه
ولی چه کیفی میده وسط کویر یه ویلا روبه ساحل داشته باشیم
شهرمون میشه مثل لندن و....
فقط موندم 20ساله جاده شهر ما به مرکز استان رو دارن 2بانده میکنن هنوز تموم نشده،کی اینو بسازن؟
هیچ خبرگزاری جز باشگاه خبرنگاران جوان این رو انقد کار نکرده که شما راجبش مطلب میزارید
خوشتون اومده؟
هزار و پانصد کیلومتر تقسیم بر 100 متر میشه نسبت 1 به 15000
یعنی اگر پهنای نقشه ایران 15000 سانتی متر باشد آنوقت پهنای کانال بر روی آن نقشه 1 سانتی متر خواهد بود .
فقط یه سوال :تو این رودخونه اصلا آب جریان پیدا میکنه یا نه ؟ جهتش چه جوریه ؟درسته خزر پایین تره ولی وقتی به هم وصل بشن یه مدتی جریان داره .بعدش چی میشه ؟باتلاق نشه؟زیستگاه واسه پشه و مگس و قورباغه و مار نشه؟کار شناس های عزیز خیلی باید فکر کنیدا؟بعد نگین نگفتی؟!!!!
مگه ایران اقتصاد داره که این طرحو اجرا کنه واسه روسیه خود شیرینی نکن کشور من
پسرهایی هم که با دختران روس ازدواج کردن با کشتی به شهرشون بر میگردن
روژه=حماقت محض
همتون در جریان هستین و حتی در قرآن نیز به این موضوع اشاره شده که کوهها برای تعائل زمین آفریده شده اند و برداشتن این کوهها صد در صد موجب زلزله میشه
به این موضوع هم اشاره کنم و همه میتونن تحقیق کنن که شهرهای بزرگ چین با ساختن ابر برج ها تعادل زمین منطقه خودشون را بهم زدن که موجب افزایش زلزله تو اون منطقه شده
پس انجام این پروژه یعنی حماقت نحض
پایان جلسه رو اعلام میکنم
مرسی از هم فکری همتون
به امید ایرانی آباد و سر بلند
2قرار نیست اب شیرین شود و حتی اب دریای خزر با خلیج فارس مخلوط شود
3حتما نباید از غرب ایران و انجایی که در نقشه دیده شد از دره سفید رود رد شود
4اگر ایجاد شود برای کشورهایی به مانند اسکاندیناوی دانمارک المان وشمال فرانسه نیز مفید است چرا که با این کار با اتصال کانال های موجود در واگا عملا ما به شمال اروپا وصل میشویم
5 ار دیگر مانفع مستقیم وغیر مستقیم ام می شود استفاده کرد به مانند ایجاد نیروگاها یی اتمی در داخل خاک ایران و در امان نگه داشتن انها و استفاده صنعتی از اب موجود ایجاد دریاچه هایی به جهت تغییر ابو هوا و ایجاد رطو بت
و حال این ها را گفتم بشویدمابقی را
ازبسیاری جهات نشدنی است
1 سرمایه گذاری بسیار بالا و ایجاد تورم به خاطرتزریق پول به پروژه ای که سالها طول میکشد تا اجرای ان پایان یابد
2 تناقضات محیط زیستی
3 عدم اراده همان کریدور شمال جنوب به خاطر کارشکنی اذربایجانی ها به صورت ریلی ایجاد نشده با اتصال فقط 50کیلومتر راه اهن
4 به خاطر کارشکنی های همسایه ها پروژه زیست محیطی مبارزه با موجودی به نام شانه دار که منابع خاویار را از بین برده عملی نشده حال انکه خود همین کشور ها باعث امدن این موجود به دریای خزر بوده اند
5 کانال ولگا محدودیت ظرفیت دارد و بکشتی یش از 5 هزار تن از ان عبور نمی کند اگر ما ایجاد کردیم از کجا معلوم روسیه ولگا محیط زیستی خود را تغییر دهد
6همین پروژه انتقال اب از خلیج فارس برای مصارف صنعتی با مشکلات سیاسی این طرف و ان طرف مواجه است
7 پروژ انتقال اب از خزر به شمال مرکز ایران به خاطر منافع برخی از مدیران وزارت نفت رفت رو هوا ...میگید چه ربطی داره چون قرار بود از زیر ساخت های انتقال نفت موجود استفاده بشه همان هایی که از زمان های قدیم نفت برای نکا تو اون می رفت و با گازی شدن نکا بلا استفاده مانده است
در مجموع یه طبی یه شب میاد میره اماا فکر میکنم برای زیر اب زنی پروژه انتقال اب صنعتی به مرکز ایران این بامبول را راس کردند
لطفا مواظب باشید دور نخورید
بچه ها کسی میدونه بازی ذوب آهن تراکتور ساعت چنده؟
درامد زایی بالایی هم دارد.
قرارگاه خاتم الانبیا میتونه جمعش کنه
خیلی ایراد دیگه هست که اینجا نمیشه گفت...
آزاد راه تهران به شمال هم یکی از مخرب ترین پروژه ها برای طبیعت و کشاورزی شماله که اثرات مخرب اونو چند سال دیگه متوجه میشین...هر چند در طول ساخت این پروژه تا بحال خسارات زیادی به طبیعت زده شده...امیدوارم آزاد راه تهران شمال هیچوقت به سرانجام نرسه تا طبیعت و کشاورزی شمال بیشتر از این آسیب نبینه...اگر آزاد راه تهران شمال به سرانجام برسه مسیر تهران تا مازندران به یک ساعت میرسه اونوقت همه تهرانیها اهم از فقیر وغنی برای خرید زمین به شمال هجوم میارن...قیمت زمین سر به فلک میکشه...کشاورزان شمالی زمینهای کشاورزی رو میفروشن یا تبدیل به ویلا و واحد تجاری میکنن و به دلالی رو میارن...کشاورزی شمال نابود میشه و طی چند سال شمال تبدیل به تهران دوم میشه و دیگه اثری از کشاورزی و طبیعت شمال که مستعد ترین نقطه کشور برای کشاورزیه نخواهیم دید و کشور بیشتر از قبل محتاج واردات محصولات کشاورزی میشه...یادمون نره شمال با وسعت کمش همین الان هم در حال انفجار جمعیت وهجوم زمین خواران هست...با این کار فقط زمین خواران سود میبرن ونه مردم عادی...