رشد 2 درصدی سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت

وزیر آموزش و پرورش از رشد 2.2 درصدی سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛دکتر علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در آئین اختتامیه هفتمین دوره فعالیت مجلس دانش‌آموزی که در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است؛ گفت: موضوع اصلی آموزش و پرورش تربیت است. هرچند که تربیت به عهده فرد،‌ حاکمیت،‌ جامعه و خانواده هم است. اما موضوع اصلی در آموزش و پرورش مقصود می‌شود و مدرسه به عنوان کانون تربیت و محور آن است. چرا که در داخل مدرسه شخصیت فکری و سیاسی دانش آموزان شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: مدرسه‌ای موفق است که بتواند از توانمندی‌های اولیا، معلمین و دانش‌آموزان و عوامل خارج از مدرسه کمال استفاده را ببرد. دانش‌آموزان باید در امور مدرسه مشارکت داده شوند چرا که در این صورت می‌توانند مسئولیت پذیری،‌ برنامه ریزی هدایت و نظارت را یاد بگیرند و در واقع مدیریت آینده خود را در داخل مدرسه تجربه کند. 

دکتر فانی در خصوص فعالیت‌های شورای دانش‌آموزی و مجلس دانش‌آموزی عنوان کرد: شوراها و در نهایت مجلس دانش‌آموزی می‌تواند در شکل گیری تربیت سیاسی و اجتماعی دانش‌آموزان موثر باشد چرا که دانش آموزان در قالب شوراهای دانش‌آموزی یاد می‌گیرند که ابتدا چگونه مشکل و مساله را به خوبی شناسایی کنند سپس راه‌حل‌های مناسب را ارائه نمایند و در نهایت طبق راه‌حل‌های موجود به ارزیابی و اجرای طرح مسئله اقدام کنند و در نهایت در مجلس شورای دانش‌آموزی مدیریت و ارزیابی درست مشکلات و راه‌حل‌ها را تمرین می‌کنند . 

وی افزود: تشکل های دانش‌آموزی شامل اتحادیه انجمن‌های اسلامی، بسیج دانش آموزی، جمعیت هلال احمر جوانان در آموزش و پرورش و غیره، همین هدف را دنبال می‌کنند و اساسا برای این هدف تشکیل می‌شوند. 

دکتر فانی افزود: دانش آموزان از طریق مشارکت تربیت می‌شوند و برای ورود به جامعه بزرگتر که می‌توانند در آن موثرتر از قبل نقش آفرین باشند آماده می‌شوند. مجلس شورای دانش‌آموزی عصاره دانش‌آموزان کشور است که با ارتباط مستقیم با ما به حل چالش‌ها و مشکلات پیش روی جامعه دانش‌آموزی کمک می کنند. در همین دو سال که از عمر دولت تدبیر و امید و همچنین عمر مجلس هفتم دانش آموزی می‌گذرد اقدامات خوبی از جمله عدالت دانش آموزی صورت گرفته است.

وی با اشاره به پوشش دهی دانش‌آموزان در مناطق مختلف به خصوص مناطق محروم یادآور شد: در حال حاضر بیش از 98 درصد دانش‌آموزان در دوره ابتدایی در کلاس درس هستند همچنین حدود 71 هزار دانش آموز در استان سیستان و بلوچستان که توسط خانواده‌هایش در مدارس آموزش و پرورش ثبت نام نشده بودند شناسایی و به مدرسه برگردانده شدند یعنی با مراجعه فرد به فرد آنها را به مدارس بازگرداندیم. 

94 درصد دانش‌آموزان متوسطه اول مشغول تحصیل هستند 
وی همچنین بیان کرد: در دوره راهنمایی یا متوسطه اول در حال حاضر بیش از 94 درصد و در متوسطه دوم بیش از 82 درصد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس حضور دارند، گفتنی است این آمارها تا کنون بی‌سابقه بوده است و نشان دهنده گام‌های موثری است که در راستای عدالت آموزشی انجام شده است.

وی عنوان کرد: آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت سهم بیش از 2.2 درصد داشته است که این سهم بسیار مهمی در راستای عدالت آموزشی خواهد بود. 

طراحی سند تحول نظام آموزش و پرورش 10 سال طول کشیده است 
دکتر فانی اظهار داشت: سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور از مرحله طراحی تا تصویب 10 سال زمان برده است یعنی از سال 1382 تا سال 1392 و یکی از موضوعات مهم این سند عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی است که نه تنها این موضوع بلکه کل بخش‌های این سند محور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است. 

وی افزود: سال 1395 اولین سال اجرای برنامه ششم توسعه کشور است  و در اجرای این برنامه ما اجرای سند تحول را مبنا قرار داده‌ایم در این سند بخش‌های مختلفی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان بحث تربیت را نام برد. 

لزوم توجه به ساحت‌های شش گانه تربیت در آموزش و پرورش 
وزیر آموزش و پرورش درباره ساحت‌های شش گانه تربیت گفت: ساحت اول اخلاقی و اعتقادی ( دانش‌آموزان باید در مدرسه در فرآیند تعلیم و تربیت از نظر اعتقادی و اخلاقی تربیت شوند) ، ساحت دوم علمی و فناورانه (دانش آموزان باید در مدرسه از آخرین دستاوردهای علمی در حوزه آموزش و پرورش و همچنین آموزش صحیح از فضای مجازی بهره‌مند شوند)، ساحت سوم حرفه‌ای و اقتصادی(دانش‌آموزان باید توانمندی لازم را برای کسب حرفه در آینده پیدا کنند)، ساحت چهارم تربیت زیبا شناختی ، ساحت پنجم تربیت بدنی و ساحت ششم تربیت سیاسی و اجتماعی (عصاره این ساحات در مجلس دانش آموزی شکل می‌گیرد و دانش‌آموزان عملا مراحل مختلف قانون گذاری را تجربه می‌کنند) است. 

وزیر آموزش و پرورش در خصوص ساحت سوم تربیتی عنوان کرد: افزایش بهره‌وری در نظام آموزش و پرورش و استفاده از امکانات موجود و کوچک سازی دستگاه همانند سایر دستگاه‌ها یکی از تکالیف آموزش و پرورش در اقتصاد مقاومتی است. علاوه براین اقدام مدیریتی و تکلیف آموزش و پرورش تکلیف دیگری را هم دارد که از آن به عنوان فرهنگ‌سازی یاد می‌کنند. چرا که دانش‌آموزان باید در مدرسه یاد بگیرند که در اقتصاد کشور موثر باشند. 

وی همچنین با اشاره به ساحت پنجم تربیتی اظهار داشت: تقویت روحیه نشاط و امید به آینده در دانش آموزان یکی از مسائل مهم است که سعی کردیم با شکل‌گیری المپیاد درون مدرسه‌ای بیش از 4 میلیون دانش‌آموز را از بین کل دانش‌آموزان کشور در المپیادهای درون مدرسه‌ای داشته باشیم. دیشب این پیام را شنیدیم که تیم فوتسال دانش‌آموزان ایران به مرحله نهایی رسیده است و اگر بتواند رقیب خود را در این مرحله شکست دهد در دنیا این تیم فوتسال اول می‌شود.

دکتر فانی در پایان در خصوص معلم فداکار سیستانی بیان کرد: در روزهای گذشته برای تجلیل از خانواده این معلم فداکار در منطقه خاش که حدود 240 کیلومتر از زاهدان فاصله داشت حاضر شدیم و باید این مساله را مطرح کنیم که دیوار آوار شده دیوار ساختمان متروکه‌ای بوده که با گردباد آوار شده است و دو معلم فداکار یکی با از دست دادن جانش و دیگری با جراحت توانسته‌اند دانش‌آموزان نزدیک آن دیوار را نجات دهند در واقع دیوار مدرسه آن دانش‌آموزان هیچ مشکل استحکامی را نداشته است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار