⁠⁠⁠⁠⁠دستاوردهای هسته‌ای كه امروز رونمايي می‌شوند

معاون سازمان انرژی اتمی ⁠⁠⁠⁠⁠دستاوردهای هسته‌ای كه امروز رونمايي می‌شوند را تشریح کرد.

⁠⁠⁠⁠⁠دستاوردهای هسته‌ای كه امروز رونمايي می‌شوند
به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اصغر زارعان معاون سازمان انرژی اتمی گفت: دو نوع از این دستاوردها كه امروز رونمايي مي‌شوند مربوط به حوزه سلامت و یک نوع آن مربوط به مجتمع های سوخت غیرمخرب رآکتورهای هسته ای است.  
 
وی افزود: در مراسم روز ملی فناوری هسته ای برای نخستین بار در کشور اعلام خواهیم کرد جمهوری اسلامی ایران نیز به حوزه عناصر نادر خاکی که عمر آن در جهان حدود 50 سال است وارد شده و از سرریز دانش هسته ای در این حوزه موفقیت هایی کسب کرده است.  
 
زارعان کاربرد پیشرفت‌ها در این حوزه را به ویژه در عرصه الکترومغناطیس و الکترونیک بسیار مهم دانست و آن را از شاخص های راهبردی پیشرفت دانش در کشورها برشمرد.  
 
معاون سازمان انرژی اتمی همچنین از رونمایی دو نوع جدید و پیشرفته دستگاه های سانتریفیوژ به نام زونار و الترا در روز فناوری هسته ای خبر داد و گفت: انحصار ساخت این دستگاه ها در جهان در اختیار آمریکا و ژاپن بود که با موفقیت سازمان انرژی اتمی در تولید این دستگاه ها توانستیم این انحصار را شکسته و به سومین کشور تولیدکننده آن تبدیل شویم.  
 
زارعان افزود: سازمان انرژی اتمی پیشتر به سفارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوعی از سانتریفیوژ به نام توبلار را برای تولید واکسن طراحی و به انستیتو پاستور ایران ارائه کرده بود و دو نوع سانتریفیوژ پیشرفته ‌تر نیز که در روز فناوری هسته ای رونمایی می شود در اختیار این انستیتو قرار می گیرد.  
 
وی گفت: کیفیت این سانتریفیوژ حتی از نوع آمریکایی آن نیز مرغوب تر است حال آنکه پیش از انقلاب فقط تعداد کمی از این دستگاه ها را وارد کرده بودیم که به علت تحریم از ادامه ارائه آن به کشورمان خودداری کردند.  
 
زارعان افزود: تا پیش از دستیابی ما به دانش بومی هسته ای برای تامین نیاز به سانتریفیوژها به دیگر کشورها وابسته بودیم به نحوی که بیش از 100 قطعه از سانتریفیوژهای نسل اول را وارد می کردیم اما اکنون همه تجهیزات، مواد و نیروی انسانی متخصص، بومی است و انحصار این تجهیزات را شکسته ایم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار