زارعان: در ساخت سانتریفیوژ هیچ وابستگی به خارج نداریم

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: در ساخت سانتریفیوژ هیچ وابستگی به خارج نداریم.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،علی اصغر زارعان روز سه شنبه در نشست امضای تفاهم نامه همكاری مشترك بین پژوهشگاه وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی این مطلب را بیان كرد.

وی افزود: در مقطعی كشور برای استفاده از ماشین های سانتریفیوژ به خارج وابسته بود و بیش از یكصد قطعه P1 استفاده می كردیم كه از خارج تامین می شد اما امروز تمام تجهیزات این ماشین به صورت بومی است؛ مواد اولیه، قطعات، تجهیزات و نیروهای انسانی كه آن را می سازند به صورت صد درصد بومی است.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در مورد IR4 و IR 5 هم اینگونه است و هیچ گونه وابستگی به خارج نداریم و انحصارشكنی كردیم كه جای تقدیر و تشكر دارد.

زارعان در عین حال یادآور شد: باید خون شهیدان هسته ای را پاس بداریم كه در این عرصه اقدامات موثری انجام داده اند؛ بویژه شهیدان والامقام شهریاری، علیمحمدی، احمدی روشن، رضایی نژاد، قشقایی و عزیزانی كه واقعا خون خود را فدای این فناوری و اقتدار كردند.

وی در ادامه به روز ملی فناوری اشاره كرد و گفت: سفرای بیش از 100 كشور و همچنین تعدادی از وزرا، دانشگاهیان و متخصصان صنعت هسته ای در این روز ملی در سالن اجرا حضور خواهند داشت.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان این كه در روز ملی فناوری، 12 محصول در حوزه هسته ای رونمایی خواهد شد،‌افزود: روز ملی فناوری با 12 محصول خاص و ویژه كه 4 محصول در سالن اجلاس رونمایی می شود .

زارعان ادامه داد: این محصولات در حوزه سلامت و مجتمع های سوخت راكتورها در حوزه تست سوخت غیرمخرب است كه به نوبه خود جزء برترین ها است.

وی یادآور شد: ما در این عرصه به دنبال رفع نیازمندی های سازمان و حوزه هایی كه در آنها خلاء وجود دارد و همچنین حوزه هایی كه بر سایر صنایع اثر می گذارد، هستیم.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان این كه یكی از شاخصه ها و مولفه های اقتصادی هر كشور عناصر نادرخاكی است، گفت: عناصرنادرخاكی كه جزو عناصر استراتژیك هر كشور است و عمری حدود 50 ساله در جهان دارد، در روز ملی فناوری برای اولین بار در جمهوری اسلامی رونمایی خواهد شد.

زارعان در توضیح این مطلب گفت: جمهوری اسلامی در این عرصه وارد شده است و از جمله كاربردهای آن در حوزه های الكترومغناطیس و الكترونیك است .

وی ادامه داد: سربازان گمنام در سازمان انرژی اتمی جزییات این موارد را در این روز اعلام خواهند كرد و در حوزه های دیگر هم اقدامات موثری انجام شده است كه بتوانیم با دانش بومی كه وجود دارد بدون وابستگی به خارج از كشور مشكلات خود را حل و فصل كنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی یادآور شد: با مدیریتی كه در كشور حاكم است و به ویژه منویات رهبر معظم انقلاب، برحسب دانشی كه روز به روز ریشه دار می شود بتوانیم در عرصه های گوناگون بدرخشیم و برگ زرینی به تاریخ جمهوری اسلامی در عرصه های حركت علمی از خود بجا بگذاریم.

زارعان تاكید كرد: اگر در این حوزه ها اقداماتی جدی انجام دهیم قطعا بدانید بیگانگان نمی توانند علیه ما هیچ اقدامی را انجام دهند و این انسجام، اتحاد و همدلی منجر به این می شود كه موفقیت هایی را داشته باشیم.

وی در ادامه به امضای تفاهم نامه بین سازمان انرژی اتمی و پژوهشگاه صنعت نفت اشاره كرد و گفت: امروز با توجه به پیش رو بودن در آستانه روز ملی فناوری هسته ای و دهمین سالگرد این روز تفاهم نامه ای را با 11 مورد اقدامات عملیاتی بین پژوهشگاه صنعت نفت جمهوری اسلامی با سازمان انرژی اتمی و شركت های وابسته به سازمان انرژی اتمی منعقد شد.

زارعان با بیان این كه این تفاهم نامه برای ساخت ماشین اولتراسانتریفیوژ است، گفت: باید از سرریز دانش هسته ای اقداماتی را در سایر صنایع با هدف تجاری سازی و رفع نیاز كشور دنبال كنیم و با خودباوری و اعتمادبه نفسی كه هم اكنون با مدیریت جهادی دكتر صالحی در این صنعت نهادینه شده است توفیقاتی را در سایر صنایع داشته ایم.

معاون سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در سال گذشته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی سفارشی در زمینه ساخت ماشین توبولار برای تولید واكسن داشت كه قبل از پیروزی انقلاب این ماشین را از آمریكا و بعضی كشورهای اروپایی آورده بودند.

زارعان یادآور شد: به دلیل شرایط تحریم از ارایه و فروش این ماشین خودداری شده بود كه بنا به درخواست وزارت بهداشت و موسسه پاستور، ماشین توبولار توسط سازمان انرژی اتمی طراحی و بهتر از نوع آمریكایی آن سال گذشته ساخته و تحویل شد و هم اكنون در پاستور مشغول تولید واكسن است.

زارعان گفت: به دنبال این فرایند موفق، وزارت بهداشت دو ماشین انحصاری زونال و قترا را نیز درخواست كرد كه با تلاش و لطف خدا این انحصار شكسته شد.

معاون سازمان انرژی اتمی افزود: با توجه به این كه دو كشور آمریكا و ژاپن ماشین اولتراسانتریفیوژ را تولید می كنند و در انحصار آنها بود، امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان سومین كشور در این عرصه ورود كرده و روز پنجشنبه 19 فروردین این ماشین را در حوزه پزشكی رونمایی می كنیم.

زارعان ادامه داد: با موفقیت در حوزه پزشكی پژوهشگاه صنعت نفت نیز سفارشی را در این زمینه به سازمان انرژی اتمی دادند كه با تغییراتی كه در طراحی این ماشین ایجاد خواهد شد بعد از 120 روزكاری و امضای همكاری فیمابین در مرحله اول 10 عدد از ماشین های اولتراسانتریفیوژ را به این پژوهشگاه تحویل خواهیم داد.

زارعان گفت: كاربرد این ماشین برای رسیدن به نفت و جداسازی و اقداماتی كه در صنعت نفت در آزمایشگاه ها و اموری كه مورد نیاز در این صنعت است استفاده می شود.

وی یادآور شد: این اقدامات سازمان انرژی اتمی تجربه 10 سال گذشته است كه امروز ما با این زمان كم می توانیم این محصول را تحویل دهیم. اگر 5 سال قبل بود شاید نمی گفتیم 4 ماه، می گفتیم 2 سال یا 4 سال.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: با اراده ای كه در صنعت هسته ای وجود دارد نه تنها در حوزه نفت بلكه در سایر صنایع هم از سرریز دانش هسته ای برای رفع مشكلات آنها اقداماتی را انجام خواهیم داد.

زارعان یادآور شد: ما باید از سرریز دانش هسته ای در بقیه صنایع اثرگذار باشیم و انحصار شكنی را دنبال كنیم. مبارزه با استكبار فقط در شعار نیست بلكه در عمل است .

وی ادامه داد: ما اقدام و عمل را تواما با اراده و آرمانهای انقلاب در سرلوحه خود قرار دادیم و نمی توانیم در سازمان انرژی اتمی معنا و مفهوم ندارد و همین باعث شد كه 6 كشور ابرقدرت جلوی جمهوری اسلامی بنشینند و امروز چرخش ماشین های سانتریفیوژ را تحمل كنند.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: امروز باید به صراحت و شفافیت بگوییم كه حركت علمی در كشور شروع شده است. در سازمان انرژی اتمی كه به عنوان یك علم پیشرو است حركت های موثری را انجام دادیم كه در روزهای آینده خبرهای نوید بخش دیگری را اعلام خواهیم كرد.

وی در پایان گفت: اینجا تشكر و قدردانی از منویات رهبری و هدایت های رهبری و پشتیبانی دولت محترم و به ویژه ریاست سازمان صالحی كه به صورت بسیجی وار و جهادی شبانه روز اقدامات عزیزان در عرصه های مختلف دنبال می كنند كه كار به نتیجه برسد را داریم.

تفاهم نامه همكاری مشترك بین پژوهشگاه وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی در زمینه خوردگی ها، پوشش و ساخت تجهیزات فوق پیشرفته روز سه شنبه در سازمان انرژی اتمی با حضور علی اصغر زارعان معاون این سازمان و امیرعباس حسینی قائم مقام پژوهشگاه وزارت نفت مبادله شد.

بر اساس این تفاهم نامه انجام خدمات مهندسی و عملیاتی، مشاوره ای، تحقیقاتی و آموزشی در حوزه های زیست محیطی، پوشش های صنعتی، بهینه سازی مصرف انرژی، روانكارها و حلال ها و انجام خدمات مشاوره ای تحقیقاتی در حوزه محصولات نانوساختار انجام می شود.
این تفاهم نامه سه ساله است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار