آبادان؛

خرمشهر همچنان بدون مصلای نماز جمعه

مردم شهرستان خرمشهر با گذشت 27 سال از پایان جنگ تحمیلی با محرومیت ها و کمبودهای فراوانی مواجهند که نبود مصلا برای اقامه نماز از این مشکلات است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛نبود مصلا در خرمشهر باعث شده که مردم این شهر، نماز جمعه را در مسجد جامع این شهر به جا آورند و همه ساله چشم انتظار احداث مصلایی برای اقاماه نماز یا برگزاری آیین های مذهبی باشند.

اگرچه مردم خرمشهر در استقبال و برگزاری آیین های مذهبی و فرهنگی، شهرت تاریخی و فرهنگی دارند، نبود فضای مناسب برای اقامه نماز جمعه یا برگزاری آیین های مذهبی و فرهنگی، شهروندان را مجبور کرده تا در هوای گرم تابستان در مسجد جامع این شهر نسبت به برزگزاری نماز اقدام کنند.

مسجد جامع خرمشهر یکی از تنها ساختمان هایی است که در این شهر، پس از بازپس گیری به صورت نیمه سالم باقی ماند. به دلیل اینکه این مسجد در زمان مقاومت قبل از اشغال مرکز فرماندهی و تدارکات و گردهمایی مدافعان شهر بود، لقب نماد مقاومت را به خود گرفت که در حال حاضر نیز بین بازماندگان جنگ و علاقه مندان به تاریخ جنگ ایران و عراق به همین عنوان شناخته می شود.

یکی از نمازگزاران خرمشهری در خصوص مشکلات موجود برای برگزاری نمازجمعه در مسجد جامع خرمشهر گفت:در ایام ماه مبارک رمضان یا زمانی که آیین های مذهبی در این مسجد برگزار می شود،فضای مسجد جامع برای حضور نمازگزاران جوابگو نیست.

سیدعلی نورانی افزود:روز قدس سال گذشته محوطه داخل مسجد و حیاط مسجد جامع برای اقامه نماز جمعه با ازدحام جمعیت مواجه شد، به گونه ای که نمازگزاران، بیرون از مسجد و در زیر آفتاب نماز خود را به جا آوردند .

یکی دیگر از نمازگزاران خرمشهری نیز در این خصوص می گوید:مسجد جامع تنها جایی که نماز جمعه در آن اقامه می شود و ظرفیت آن برای شهری با جمعیت بالای 170 هزار نفر جوابگو نیست.

ابراهیم مطلبی افزود:از سال گذشته تاکنون پروژه احداث مصلا در کنار مسجد در حال اجراست، ولی عملیات احداث این مصلا به کندی پیش می رود. وی اظهار داشت: اگر این پروژه به این شکل پیش رود امسال هم در ماه مبارک رمضان نیز با مشکل کمبود فضا مواجه می شویم.

مریم سلیمی پور از نمازگزاران خرمشهری نیز در این خصوص گفت:روزهای جمعه و ازدحام جمعیت، حیاط مسجد و بخشی از طبقه فوقانی برای خواهران پیش بینی می شود، ولی باز هم در قسمت خواهران با کمبود فضا مواجهیم.

وی اضافه کرد: بیشتر زنان نمازگزار به همراه فرزندان خود به مسجد می آیند و این مزید بر علت می شود و مشکل کمبود فضا را افزایش می دهد. یکی دیگر از خواهران نمازگزار خرمشهری می گوید:هر بار که برای اقامه نماز جمعه به مسجد جامع می روم با کمبود جا مواجه می شوم.

سهیلا بشیری افزود:خرمشهر به رغم گذشت سال ها از پایان بازسازی هنوز مصلا ندارد و این حق خرمشهر نیست که مردم ان از داشتن مصلا محروم باشند.

وی اضافه کرد: البته پروژه مصلا در حال احداث است ولی مردم می خواهند که این پروژه بیشتر از سرعت داشته باشد.

امام جمعه خرمشهر با تایید این مطلب گفت: پروژه احداث مصلا در دو طبقه و بیش از دو هزار و 500 متر مربع زیربنا از سوی بنیاد مستضعفان در حال اجراست.

حجت الاسلام سیدنبی موسوی افزود :طرح اجرای یک مجموعه فرهنگی، مذهبی، ورزشی و حسینیه نیز در فضای جانبی مسجد جامع آماده شده است که این طرح نیز بزودی آغاز می شود.

امام جمعه خرمشهر با بیان کمبود فضای فعلی مسجد جامع گفت:در قسمتی از فضای جدید، مصلا مسقف شده و در طبقه فوقانی نیز دو دستگاه کولر برای نمازگزاران نصب شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.