یزد؛

استان یزدمنتخب پایلوت کوهورت نوزادان و مادران باردار

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه از آغاز پروژه کوهورت نوزادان و مادران باردار دریک ماه آینده و با همکاری بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه در سفر نایب رییس مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی محیطی اسپانیا به یزد از امضای تفاهم نامه تبادل دانشجو و فرصت های مطالعاتی ایران و اسپانیا در آینده ای نزدیک خبرداد.

امیر هوشنگ مهرپرور : پروفسور "جوردی سانیر" که از برجسته ترین محققان دنیاست و تاکنون بیش از 600 مقاله معتبر علمی منتشر کرده، از روند اجرای کوهورت شاهدیه و زیرساخت های موجود جهت انجام این مطالعه،  ابراز خرسندی نموده و دانشگاه علوم پزشکی یزد را بستری مناسب، جهت پذیرش ایده های جدید و نوآورانه عنوان کرد.

وی همچنین طراحی چندین پروژه مشترک از جمله بررسی برخی شاخص های سلامت در کارگران معادن استان و بررسی تاثیر عوامل فیزیکی محیط کار بر فعالیت های شناختی کارگران، بین دانشگاه علوم پزشکی یزد و مرکز تحقیقات اپیدیمولوژی محیطی اسپانیا را از دیگر دستاوردهای سفر پروفسورسانیر"یرشمرد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود، از آغاز پروژه کوهورت نوزادان و مادران باردار دریک ماه آینده و با همکاری بخش خصوصی خبر داد و گفت: با توجه به فراهم بودن زیر ساخت های مورد نیاز در استان،با انجام این پژوهش، حدود سه هزار مادر باردار از ابتدای بارداری تا پنج سالگی نوزاد به لحاظ فاکتورهایی مانند تغذیه، سبک زندگی، مواجهات شغلی والدین و تاثیرات آلودگی آب و هوا بر روی جنین و نوزاد مورد مطالعه قرار می گیرند.

وی همچنین از اتمام پروژه یاس و آنالیز نتایج این مطالعه مقطعی با هدف بررسی وضعیت سلامت فعلی جمعیت استان خبر داد و گفت: نتایج این مطالعه در کتابی تحت عنوان" سیمای سلامت استان" نیز به چاپ می رسد.

شایان ذکر است که مطالعه آینده نگر شهر شاهدیه ( کوهورت)، با پوشش 10 هزار جمعیت، تاکنون با استقبال 95 درصدی مردم روبرو بوده و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری بیش از هشت هزار نفر از جمعیت شاهدیه، واد مطالعه شوند.نتایج حاصل از این مطالعه، قابل تعمیم به کل جمعیت استان می باشد.
انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار