آداب خداحافظی با تنبلی تعطیلات

خیلی‌ها با شروع فصل بهار دچار سستی و خواب آلودگی می‌شوند، مدام کسل و بی‌حوصله هستند و حال انجام دادن هیچ کاری را ندارند و فقط دوست دارند استراحت کنند و چرت بزنند.

به گزارش  خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ برای بسیاری از افراد پیش آمده است که در طول تعطیلات سال جدید و یا هنگامی که ثانیه به ثانیه به پایان آن نزدیک تر می شوند از صمیم قلب بخواهند که عقربه های ساعت کندتر حرکت کند تا تعطیلات دلپذیرشان به این زودی ها تمام نشود و با خود هر دم مکن ای صبح طلوع را زمزمه می کنند. برای هرکسی سخت است 13 روز گشت و گذار، تفریح، خوردن و خوابیدن را رها کند و دوباره به روال عادی زندگی بازگردد  این روال نه تنها برای این عید، بلکه برای هر عیدی که از عمر فرد می گذرد تکرار می شود و کوچک و بزرگ و پیر و جوان نمی شناسد.

"عمر سفر کوتاه است" این جمله را همه ما شنیده ایم اما مگر سفر عمر دارد که کوتاه یا بلند باشد؟ نه این گونه نیست ، بخاطر اینکه سفر به دور از هر آشوب و تنش و بلوایی، روح و ذهن و جسم آدمی را تازه و شاداب می کند از نظر فرد بسیار سریع میگذرد و به اصطلاح می گویند که عمرش کوتاه است درواقع این ترس و اضطراب از کار مجدد است که انسان ها را بعد از یک گشت و گذار و تفریح و همچنین ایام عید تنبل و افسرده می سازد.

ریحانه عزیزی روانشناس در گفت‌‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تنبلی نشان دهنده بی حوصلگی و انگیزه کم فرد است معمولا افرادی که پس از تعطیلات طولانی باید به محل کار خود بازگردند و یا به مدرسه و دانشگاه بروند دچار این تنبلی می شوند. با فرا رسیدن آخرین روزهای تعطیلات اکثر افراد ذوق و شوق کافی برای بازگشتن به محل کار و یا به محل تحصیل را ندارند زیرا تعطیلات برای آنها شرایطی را فراهم کرده تا بتوانند بدون هیچ استرس و برنامه ریزی کاری خاصی در کنار خانواده اوقات خوش و بی دغدغه ای را سپری کنند ولی بازگشتن به زندگی عادی و پر استرس می تواند برای آنها رنج آور باشد.

به تعطیلات عادت نکنید
عزیزی افزود: همه انسان ها برای حفظ سلامت جسمانی و روحی نیاز به روزهایی دارند که فارغ از هرگونه تنش کاری و یا درسی آن را سپری کنند ‌اما مسئله قابل توجه این است که بهتر است افراد حتی در تعطیلات هم برنامه ریزی داشته باشند. 

وی ادامه داد: تعطیلات نباید به گونه ای باشد که فرد را به طور کامل از زندگی عادی و یا کاری خود جدا کند. بهتر است  افراد در تعطیلات هم روز مشخصی را به فعالیت های کاری خود اختصاص دهند تا به تعطیلات ویا به عبارت دیگر بیکاری عادت نکنند.در میان افرادی که زندگی خود را بر اساس تعطیلات برنامه ریزی کرده اند، دانش آموزان بیشتر از سایر اشخاص دچار استرس و اضطراب  می شوند ،آنها  مادامی که مدرسه میروند دارای یک سری اهداف مشخص و برنامه ریزی های معلوم هستند اما در تعطیلات عید به دلیل نداشتن یک برنامه ریزی مشخص دچار سر در گمی میشوند لذا ارائه یک برنامه درسی معلوم و متعادل پس از تعطیلات به آنها میتواند یک راه حل اساسی برای دور کردن آنها از تنبلی باشد. صحبت کردن راجع به موضوعات درسی و یا کاری در جمع های خانوادگی و دوستانه شاید چندان مورد پسند افراد به ویژه دانش آموزان نباشد اما باعث یاد آوری کارها و امور برای اشخاص میشود و آنها را برای شروع دوباره آماده میکند .

در مبارزه با تنبلی پیروز باشید
این روانشناس با بیان اینکه تنظیم ساعات خواب و داشتن خواب کافی حتی در تعطیلات نیز دارای اهمیت است، بیان داشت: برای آن که پایان تعطیلات برای افراد سخت و غم انگیز نباشد و بتوانند به راحتی به زندگی روزمره خود بازگردند، می توانند در روزهای آخر تعطیلات و روزهای اول پس از آن ، سر یک ساعت مشخص بخوابند و از خواب بیدار شوند و زمان خاصی را برای ورزش کردن نیز اختصاص دهند، همچنین خوردن صبحانه کامل می تواند تاثیر بسزایی در تامین انرژی بدن فرد داشته باشد.

وی اظهار داشت: داشتن هدف و برنامه ریزی مشخص می تواند در ایجاد انگیزه موثر باشد. فرد باید به این باور برسد که تعطیلات فرصتی برای استراحت و کسب انرژی مضاعف برای شروعی تازه است. همچنین داشتن فردی همراه می تواند باعث تشویق هرچه بیشتر فرد برای انجام کار و پیش بردن آن شود .

 به عنوان مثال داشتن یک همراه برای دانش آموزانی که مدتی از درس دور بوده اند می تواند یک راه حل بسیار ساده برای بازگشت به روزهای مدرسه و درس خواندن باشد.

با اهداف در دسترس شروع کنید
عزیزی خاطرنشان کرد: افراد می توانند پس از تعطیلات با یک برنامه ریزی بسیار ساده ابتدا به انجام کارهای آسان تر بپردازند و پس از آن خود را درگیر کارهای سخت و دشوار کنند به عبارت دیگر اهداف راحت تر، دردسترس تر و کوتاه مدت تر را در اولویت قرار دهند و پس از آن به سراغ اهداف بلند مدت و دشوار بروند. 

گزارش از مهسا ابراهیمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار