وایر: سفر نخست‌وزیر هند به ریاض/کاهش روابط تهران و دهلی نو؟

وایر در گزارشی نوشت هند برای ادامه حضور در آسیای غربی باید با هر دوکشور ایران و عربستان روابط حسنه خود را حفظ کند.

وایر: سفر نخست‌وزیر هند به ریاض/کاهش روابط تهران و دهلی نو؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت خبری «وایر» در گزارشی با اشاره به سفر «نارندرا مودی،» نخست‌وزیر هند، به عربستان نوشت: دهلی نو برای حفظ حضور فعال خود در آسیای غربی، باید روابط موازی با تهران و ریاض داشته باشد. سفر نارندرا به عربستان، یکی از اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس، بیانگر چرخش سیاسی هند در منطقه آسیای غربی است. سفر مودی به عربستان پس از دیدارهای وزرای هندی از کشورهای عمان، بحرین و امارات و با هدف افزایش نفوذ این کشور در منطقه خاورمیانه صورت می‌گیرد. هند همچنین مناسبات سیاسی خود را با تل‌آویو، آنکارا و مصر گسترش داده است. 

نگارنده گزارش سپس می‌افزاید: نخست‌وزیر هند با انتخاب ریاض به عنوان نخستین مقصد سفر خاورمیانه‌ای خود همه را شگفت‌زده کرد؛ زیرا انتظار می‌رفت تل‌آویو نخستین توقفگاه مودی در آسیای غربی باشد. 

در ادامه گزارش آمده است: به نظر می‌رسد تلاش هند برای توسعه مناسبات با کشورهای منطقه شامل روابط این کشور با ایران نمی‌شود. در تقویم سیاسی مودی برای سفرهای یک‌سال آینده‌اش، نامی از تهران به چشم نمی‌خورد. روابط میان تهران و دهلی نو از زمان تصدی پست نخست‌وزیری هند بوسیله مودی و علی‌رغم حصول توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی، پیشرفت چندانی نداشته است. این در حالی است که «محمد‌جواد ظریف،» وزیر امور خارجه ایران، سال گذشته از دهلی نو دیدن کرد. 

سفر سال گذشته وزیر امور خارجه هند به ایران پس از رد درخواست دهلی نو از سوی تهران برای واگذاری امتیاز توسعه میدان گازی «فرزاد-ب» به هندی‌ها، نشان داد دهلی نو ممکن است با منفعلانه عمل کردن در مناسبات سیاسی، بهای سنگینی را در طرح‌های مهم انرژی بپردازد. دهلی نو با ایجاد تغییرات اساسی و اصلاح شرایط درخواستی خود و مطرح کردن دوباره این درخواست در نشست کمیسیون مشترک ایران و هند، تلاش کرد تهران را به امضای قرارداد در این زمینه متقاعد کند. وزیر نفت هند قصد دارد 21 فروردین سال جاری،  برای نهایی کردن قرارداد توسعه این میدان گازی، به تهران سفر کند.     

میدان گازی فرزاد-ب ، یکی از بزرگ‌ترین میادین گازی ایران است. شرکت‌های هندی این میدان را کشف کردند، اما، به علت تحریم‌ها از سرمایه‌گذاری نزدیک 7 میلیارد دلاری در این پروژه کناره‌گیری کردند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار