اختلاف آمریکا و چین بر سر دریای چین جنوبی

مقام چینی: اوباما و شی جین پینگ همچنان برسر برخی مسائل دچار اختلاف نظر هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری شینهوا، چین روز پنجشنبه اعلام کرد مذاکرات شی جین پینگ و باراک اوباما روسای جمهور چین و آمریکا که در حاشیه نشست امنیت هسته ای در واشنگتن برگزار شد سازنده بود اما دو طرف همچنان برسر دریای چین جنوبی و برنامه های دفاع موشکی آمریکا برای کره جنوبی دچار اختلاف نظر هستند.

جنگ زگوآنگ، دستیار وزیر امور خارجه چین، در کنفرانسی خبری گفت شی جین پینگ و اوباما در نشست با یکدیگر توافق کردند همکاری آمریکا و چین برای تضمین امنیت هسته ای در سراسر جهان افزایش یابد و دو طرف تلاش های بیشتری را در زمینه امنیت سایبری انجام دهند. 
وی با این حال تاکید کرد چین و آمریکا همچنان برسر مسئله دریای چین جنوبی و همچنین برنامه های دفاع موشکی آمریکا پس از آزمایش های هسته ای و موشکی اخیر کره شمالی دچار اختلاف هستند.
جنگ زگوآنگ تصریح کرد شی جین پینگ در دیدار با اوباما ابراز امیدواری کرد واشنگتن به تعهد خود درخصوص خودداری از موضع گیری در مسائل حاکمیتی پایبند باشد و در عوض برای حفظ صلح و ثبات در منطقه نقشی سازنده ایفا کند.

خبرگزاری رسمی چین ( شینهوا ) نیز به نقل از شی جین پینگ هشدار داد چین نقض حق حاکمیت خود را با نام « آزادی دریانوردی » نخواهد پذیرفت. 
آ‍زادی دریانوردی به گشت زنی های هوایی و دریایی آمریکا در محدوده ای اشاره دارد که چین آن را آبهای سرزمینی خود می داند.
چین بر اکثر بخش های دریای چین جنوبی ادعای مالکیت دارد و همسایگان آن یعنی برونئی، مالزی، فیلیپین،‌ تایوان و ویتنام نیز ادعاهایی مشابه را مطرح کرده اند.
آمریکا می گوید در این مناقشات سرزمینی از هیچ طرفی حمایت نمی کند اما خواستار تضمین آزادی در زمینه دریانوردی است.

جنگ زگوآنگ گفت: شی جین پینگ همچنین به اوباما گفت چین با برنامه های آمریکا برای استقرار سامانه دفاع هوایی "تاد" در کره جنوبی پس از چهارمین آزمایش هسته ای کره شمالی در ماه ژانویه و آزمایش موشکی این کشور در ماه فوریه به شدت مخالف است.
وی افزود استقرار چنین سامانه ای در کره جنوبی باعث تضعیف منافع امنیت ملی چین خواهد شد و موازنه راهبردی در منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
آمریکا و کره جنوبی ماه گذشته موافقت کردند مذاکرات درباره استقرار احتمالی سامانه موشکی تاد را آغاز کنند. این توافق پس از آزمایش هسته ای و شلیک موشک دوربرد اخیر کره شمالی صورت گرفت.

چین از تحریم های جدید علیه کره شمالی پس از آزمایش هسته ای و آزمایش موشکی دور برد این کشور حمایت اما با استقرار سامانه تاد در کره جنوبی مخالفت کرده زیرا رادار این سامانه قادر است به فراتر از شبه جزیره کره و حتی به داخل چین نفوذ کند.
کره جنوبی در گذشته تمایلی به آغاز گفتگوهای علنی درباره استقرار سامانه موشکی تاد در این کشور نداشت زیرا نگران بود چنین اقدامی باعث ناراحتی چین شود که بزرگ ترین شریک تجاری کره جنوبی به شمار می رود.
با این حال مقامات آمریکایی می گویند پرتاب موشک کره شمالی درپی آزمایش هسته ای ماه ژانویه این کشور می تواند توجیهی برای حمایت کره جنوبی و تشکیلات سیاسی آن از استقرار چنین سامانه ای باشد.

به هر حال کره جنوبی و آمریکا تاکید دارند اگر سامانه موشکی تاد در کره جنوبی مستقر شود، صرفا بر کره شمالی متمرکز خواهد بود.

آنتونی بلینکن معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت سامانه دفاع موشکی تاد عاملی مهم برای آمریکا به منظور محافظت از خود و متحدان منطقه ای خود در برابر حملات موشکی کره شمالی است.

وی افزود: "ما می دانیم که چین ممکن است اظهارات ما را در این خصوص باور نکند. به همین علت ما پیشنهاد دادیم جزئیات مربوط به این فناوری را در اختیار آنها قرار دهیم. ما همچنین آماده ایم توضیح دهیم این فناوری چه ویژگی هایی دارد و امیدواریم آنها این پیشنهادهای ما را بپذیرند."

بلینکن این اظهارات را پیش از سفر شی جین پینگ به واشنگتن به منظور شرکت در نشست امنیت هسته ای مطرح کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۳ فروردين ۱۳۹۵
اینه سیاست آمریکا. مثل این میمونه که ایران رو دو تیکه کنن و به دست هرکدوم اسلحه بدن که باهم بجنگن. و این وسط بیان باج حضور نیروهاشون به بهانه دفاع رو بگیرن و همچنین کلی سلاح بفروشن و سود کنن
سامانه تاد رو که مفتی به کره جنوبی نمیدن کلی جیبشونو خالی میکنن
آخرین اخبار