از منزل ملاصدرا تا برف های کویری قم + تصاویر

مکانی بکر و زیبا که بعضی از جاهای آن سراسر سفید پوش است و انگار در زمین گرم و خشک کویر برف باریده است!

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اگر قصد سفر در هفته دوم تعطیلات نوروز به مکان های کمتر شناخته شده را دارید پیشنهاد ما به شما سفر به استان قم است.

شهری مقدس که علاوه بر داشتن مکان های زیارتی، جاذبه های گردشگری و تاریخی زیادی برای گردشگرانی دارد که می خواهند مدتی را در این شهر بماند و از این جاذبه ها دیدن کنند.

سفر به شهر مقدس قم با زیارت مرقد پاک و مطهره ی حضرت فاطمه معصومه (س) خواهر بزرگوار امام رضا (ع) شروع می شود و بعد از حضوری چند ساعته در مسجد مقدس جمکران و راز و نیاز چند با خداوند و دعای سلامتی امام زمان(عج) ادامه میابد و در مسیر برگشت از این مسجد به جاده کوه حضرت خضر (ع) می رسد.

پیامبری که همانند امام زمان (عج) و حضرت مسیح (ع) غایب است و هنگام ظهور آن حضرت(عج) ، ایشان را یاری خواهد کرد.

کوه خضر نبی(ع) در فاصله شش کیلومتری از مرکز شهر قم و در مختصات جنوب غرب شهرک ایثار قرار دارد.کوه منتسب به این پیامبر عظیم الشان بیش از سه هزار سال قدمت دارد و زمانی محل نیایش حضرت خضر در غاری بوده است که امروزه به جای آن یک مسجد ساخته شده است.
شما هم به منزل ملاصدرا دعوتید!

خانه حکیم محمد بن ابراهیم یحیی شیرازی ملقب به ملاصدرا واقع در روستای کهک استان کویری قم است.

هنوز هم بنای این ساختمان از خانه هایی که در اطراف آن به شکل خشتی ساخته شده اند مجلل تر است و انگار در گذشته های دور دانشمندان و حکیمان جایگاه رفیعی در میان مردم جامعه زمان خود داشته اند.

این خانه با شماره 1821 در پنجم دیماه هزار و سیصد و هفتاد و پنج به فهرست آثار میراث فرهنگی کشور اضافه شد و میزبان مسافران نوروزی سال نود و پنج در تعطیلات هفته دوم است.

تنها دیدن عکس این قلعه کفایت می کند!
اگر به استان قم سفر کردید برای دیدن قلعه قمرود نیازی نیست که تا قمرود بروید ، چرا که از این قلعه که در دوران اشکانیان ساخته شده ، خرابه هایی بیش باقی نمانده است و پیشنهاد می کنیم تا به دیدن عکس این قلعه بسنده کنید و از دیگر جاذبه های گردشگری قم دیدن کنید تا مسئولان مربوطه برای بازسازی این قلعه تاریخی ، شاید فکری بکنند!

پارک ملی کویر
قبل از رفتن به پارک ملی کویر بد نیست سر راهتان سری به کاروانسرای "دیر گچین" بزنید ، کاروان سرایی قدیمی که در برخی متون به عنوان مادر کاروانسراهای ایران معرفی شده و علت آن هم داشتن کلیه امکانات بهداشتی و مسجد بوده که در داخل کاروانسرا تعبیه شده است.

این کاروانسرا در تاریخ یکم مهرماه هشتاد و دو با شماره 10408 به ثبت ملی رسیده است اما به دلیل مشخص نبودن مالکیت آن به محلی برای نگهداری احشام بومیان تبدیل شده است. از دو مسیر می توانید به این کاروانسرا بروید .

مسیر شماره یک: جاده آسفالته قم به روستای علی آباد سپس جاده خاکی نسبتا هموار تا گچین.

مسیر شماره دو : چرم شهر ورامین ، بعد از طی مسیر بیست کیلومتری به گچین می رسید.

حال وقت آن رسیده تا به یکی از مناطق شگرف کویر مرکزی ایران بروید ، پارک ملی کویر ایران که درواقع منطقه ای حفاظت شده است و در آن هیچ اثری از زیستگاه های انسانی دیده نمی شود و گونه های با ارزش و درحال انقراض در آن نگهداری می شود.

از جمله آن ها یوزپلنگ ایرانی است که آخرین بار در سال هشتاد و هشت تصویر سه قلاده از آن ها توسط دوربین های سازمان حفاظت محیط زیست به ثبت رسیده است.

پارکی که روزی در آن تنها گونه گورخر آسیایی می زیسته است و آن هم گورخر ایرانی است که به ندرت در این پارک حفاظت شده دیده می شود.

بنای قصر بهرام ، کاروانسرای عین الرشید ، آب راه سنگی سیه کوه ، بقایای ساختمان حرمسرا ، کاروانسرای سفید آب و لکاب و آب انبار قیلوقه از دیگر جاذبه های تاریخی این پارک است.

جاده سنگفرش یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های تاریخی پارک ملی کویر است و زمانی مسیر عبور کاروان ها را از روی باتلاق ها و شوره زار ها فراهم می کرده است.

این پارک مشرف به شهر های قم ، گرمسار ، تهران و کاشان است و برای رفتن به هر یک از مناطق گردشگری آن باید با اطلاعات قبلی وارد بخش غربی کویر مرکزی ایران شوید.

برف های کویری قم
اگر از مسیر تهران به قم می آیید در فاصله حدود هشتاد و پنج کیلومتری تهران ، و اگر از قم به تهران می روید در فاصله سی و پنج کیلومتری قم ، دریاچه نمک حوض سلطان را خواهید دید که در سال 1883 بر اثر ساخت جاده تهران- سوشه - قم ایجاد شده است.

مکانی زیبا و آرامشی که روحتان را جلا می دهد و فرصت مناسبی است تا از صدای موتور ماشین و هیاهوی شهر نشینی فاصله بگیرید.

جایی که به جز صدای قدم های پاهایتان و صدای باد و شاترهای دوربین عکاسی و یا تلفن همراهتان چیز دیگری نمی شنوید.

مکانی بکر و زیبا که بعضی از جاهای آن سراسر سفید پوش است و انگار در زمین گرم و خشک کویر برف باریده است!

اگر از قم به سمت این دریاچه می روید بعد از مجتمع اقامتی و عبور از اولین تپه ای که دریاچه بعد از آن دیده می شود و درست کنار تپه دوم راهی خاکی به پایین سرازیر می شود که جاده اصلی معدن نمک است.نشانه آن هم تابلوی تهران 95 کیلومتر است.

اگر هم از تهران به سمت قم می آیید در فاصله هفتاد کیلومتری تهران و در سمت چپ اتوبان ، جاده ای به سمت روستای چشمه شور می رود که نشانه آن در بزرگراه تهران – قم تابلوی اطلاعات گردشگری است و برای رسیدن به طرف مقابل اتوبان باید از اولین زیر گذر عبور کنید.

برای رفتن به این منطقه زیبا دقت کنید تا از مسیر جاده اصلی فاصله نگیرید و حتی الامکان با راهنمای محلی به این مکان بکر بروید چراکه منطقه دارای باتلاق های فراوانی است.

از دیگر اماکن تاریخی و گردشگری استان قم می شود به موزه صنایع دستی ، مسجد جامع تاریخی قم ، کاروانسرای پاسنگان ، غار کهک ، موزه آستانه مقدسه ، مدرسه فیضیه و مقابر باغ گنبد سبز اشاره کرد.


گزارش : پوریا سلیمان زاه



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار