نفرین گاتمان و مرگ تدریجی یک رویا

بنفیکا قهرمان 2 دوره از هفت دوره نخست جام باشگاه‌های اروپا نتوانست عناوین اروپایی خود را تکرار کند.

به گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان  در این قسمت از معرفی تیم‌های بزرگ فوتبال اروپا با باشگاه بنفیکا لیسبون آشنا می شویم، تیمی که به سبب قهرمانی های متعدد در لیگ و جام حذفی پرتغال و همچنین 2 قهرمانی در جام باشگاه‌های اروپا، برترین تیم پرتغال لقب گرفته است.

28 فوریه 1904 یک گروه از دانشجویان سابق رئال کاساپیا ده لیسبون و اعضای فدراسیون در فارماسیا فرانکو برای تشکیل یک باشگاه فوتبال و ترویج امور فرهنگی و اجتماعی دور هم جمع شدند در این جلسه کاسما دامیائو فردی که 18 سال متوالی سرمربی گری بنفیکا را به عهده داشت نیز حاضر بود. پس از پایان این جلسه و تشکیل تیم فوتبال بنفیکا ،خوزه رودریگوئز  را به عنوان رئیس، دنیل بریتو به عنوان معاون و مانوئل گورلی به عنوان خزانه دار انتخاب کردند، همچنین مقرر شد رنگ قرمز باشگاه برای شجاعت و سفید برای صلح در نظر گرفته شود.

جالب این جاست که با گذشت 112 سال از پیرایش بنفیکا مانند پورتو و اسپورتینگ لیبسون تاکنون به دسته پایین تر فوتبال پرتغال سقوط نکرده است.

*لوئیس ویرا بادوام و موفق

در تاریخ 112 ساله بنفیکا صندلی ریاست این باشگاه 33 بار دستخوش تغییر شده است، در این میان لوئیس فلیپه ویرا فریرا مدیر کنونی باشگاه با 12 سال و 119 روز ریاست در تیم بنفیکا رکورددار است البته در دوران مدیریت وی چهار قهرمانی لیگ، 2 قهرمانی جام حذفی، شش قهرمانی جام اتحادیه و 2 سوپر کاپ پرتغال را به دست آورده‌اند که به هر حال نشان از عملکرد نسبت موفق ویرا در باشگاه دارد.

البته بدون تردید دوراته آنتونیو بورگس کوتینهو با کسب هفت قهرمانی لیگ و سه قهرمانی جام حذفی بین سالهای 1969تا 1977 پرافتخارترین رئیس تاریخ باشگاه بنفیکا است.

2 قهرمانی جام باشگاه های اروپا و نفرین ابدی از سوی بلاگاتمن 49 مربی در تاریخ 112 ساله بنفیکا روی نیمکت عقاب‌ها نشسته‌اند که از میان آنها 27 مربی غیر پرتغالی هستند مربیان سرشناسی چون جووانی تراپاتونی، اسون گوران اریکسون، خوزه آنتونیو کاماچو،‌کیکه فلورس، رونالدو کومان،یوپ هانیکس،‌گراهام سونس، تومیسلاو ایویچ، هدایت بنفیکا را در این سال‌ها به عهده گرفته‌اند اما در میان آنها یک سرمربی با جام‌هایی که برای بنفیکا کسب کرده در تاریخ بنفیکا جایگاه ویژه‌ای دارد.

بلاگاتمان مجارستانی که بین سالهای 1959 تا 1966، چهار فصل عقاب‌ها را هدایت می کرد با این تیم 2 قهرمانی لیگ و 2 قهرمانی جام باشگاه‌های اروپا را به دست آورد.

وی در هنگام اخراج از بنفیکا به دلیل اختلاف های مالی از سران باشگاه اعلام کرد " بنفیکا تا 100 سال دیگردر هیچ جام اروپایی قهرمان نمی‌شود" از آن حرف گاتمان نزدیک به 55 سال می گذرد و هر چند در این سالها بنفیکا تا آستانه فتح جامی اروپایی پیش رفته اما هرگز کاپ قهرمانی در فوتبال باشگاهی اروپا را کسب نکرده است، به همین جهت هواداران خرافاتی فوتبال آن حرف گاتمن را به مشابه یک نفرین ابدی برای بنفیکا تلقی می کنند.

کاسمه دامیائو با 18 سال مربی گر بین سال های 1908 تا 1926 در باشگاه بنفیکا رکورددار است.

البته از جرج ژسوس که بین سالهای 2009 تا 2015 فتح سه قهرمانی لیگ، یک جام جهانی، پنج جام اتحادیه، یک سوپر کاپ پرتغال و یک نایب قهرمانی یورو لیگ شد و اوتاگلوریا برزیلی که از سال 1952 تا 1970، 9 فصل روی نیمکت بنفیکا نشست و چهار قهرمانی لیگ و سه جام حذفی پرتغال را به ارمغان آورد می توان به عنوان برترین سرمربیان تاریخ این باشگاه یاد کرد.

*القاب:

عقاب ها، قرمزها و افتخارآفرینان سه لقب اصلی تیم فوتبال بنفیکا است.

*ورزشگاه:

بنفیکا تا سال 1940 دیدارهای خانگی خود را در ورزشگاه راس آموریراس و پس از آن به مدت 13 سال در ورزشگاه گراندکمپ انجام می داد.

از سال 1954 تاکنون بنفیکا در ورزشگاه والوژ که در زمان افتتاح با گنجایش 65 هزار نفری بزرگترین ورزشگاه اروپا و سومین ورزشگاه بزرگ جهان لقب گرفت، از حریفان میزبانی می کند.

*افتخارات:

35 قهرمانی در لیگ پرتغال، 25 قهرمانی در جام حذفی،6 قهرمانی در جام اتحادیه، 5 قهرمانی در سوپر کاپ، سه قهرمانی در کمپ پرتغال و 2 قهرمانی در جام باشگاه های اروپا، افتخارات بنفیکا را تشکیل می دهد.

*افسانه موزامبیک و رکورد بیشترین گل

اوزه بیو مهاجم اسطوره ای تیم پرتغال با ثبت رکورد اعجاب انگیز 473 گل در 440 بازی بین سالهای 1960 تا 1975 برترین گلزن تاریخ عقاب ها نام گرفت.

پس از این بازیکن موزامبیکی الاصل خوزه آگواس با 374 گل در 384 بازی،ننه با 360 گل در 575 بازی، خوزه تورس با 226 گل در 259 بازی و آرسینو با 218 گل در 298 بازی قرار دارند.

پس از این که قرارداد شرکت MEO با بنفیکا برای حک شدن نام این شرکت روی پیراهن عقاب ها به پایان رسید از سال 2015 نام شرکت EMIRATES روی پیراهن بنفیکا درج می شود ضمن اینکه شرکت آدیداس از سال 1997 تاکنون لباس های ورزشی این باشگاه را تامین می کند.

درآمد تیم بنفیکا در سال 2015 به 110 میلیون یورو رسید.

*مرگ تدریجی یک رویا

تا پیش از نفرین بلاگاتمان بنفیکا به همراه رئال مادرید تنها تیم‌های فاتح لیگ قهرمانان اروپا( جام باشگاه‌های اروپا) بودند اما پس از این اتفاق دست آورد عقاب ها از پنج فینال لیگ قهرمانان و چهار فوتبال جام یوفا،( یورولیگ) صفر و در واقع 9 نایب قهرمانی بود، تا رویای تنه به تنه شدن با رئال و سایر تیم های بزرگ در فتح جام‌های اروپایی برای بنفیکا به تدریج نابود شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار