مناطق علم و فناوری از تسهیلات مناطق آزاد برخوردار می شوند

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: 5منطقه ویژه علم و فناوری درشورای عتف تصویب شده است و مناطق علم و فناوری از تسهیلات مناطق آزاد برخوردار می شوند.

دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: تقریبا در حدود 2800 مرکز پژوهشی و آموزشی در کشور فعال است که از این تعداد یک هزار مرکز صرفا کار پژوهشی می کنند و ده‌ها پارک علم و فناوری و مرکز رشد و مرکز تحقیق و توسعه در بخش صنعت کشور فعالیت دارند. 

دکتر احمدی افزود: در دولت یازدهم بنا بر نظام دهی به امور است لذا مدتی است که کار کارشناسی بر روی مناطق ویژه علم و فناوری در حال انجام است و سرانجام به این تفاهم رسیده شده که کریدورها یا مناطق ویژه علم و فناوری شکل بگیرد و مشکل اجرایی به منزله نقطه ضعف قانونی نیز در این خصوص وجود ندارد.

وی در خصوص انجام حرکتی ماندگار در حوزه توسعه علم و فناوری در دانشگاه ها عنوان کرد: یکی از کارهای بسیار بزرگ فعال کردن مناطق ویژه علم و فناوری بود که با موافقت شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری 5منطقه ویژه تصویب و آیین نامه، اساسنامه و احکام لازم آن تهیه و ابلاغ شد. 

این کار ماندگاری است که در 5 منطقه شامل اصفهان،آذربایجان شرقی،خراسان رضوی و یزد و بوشهر(به صورت مشروط) فعال شدند و تمامی سازوکارهای آن در حال پیگیری است. امروزه در تمام این دنیا در این حوزه بسیار سرمایه گذاری می شود و امیدواریم که ما هم بتوانیم در این عرصه بیش از پیش قدم برداریم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با تاکید بر این که مناطق علم و فناوری از تسهیلات مناطق آزاد برخوردار می شوند، ادامه داد: مراکزی که استقرار آنها در مناطق علم و فناوری به تایید سازمان عامل می‌رسد، علاوه بر برخورداری از معافیت‌های مالیاتی و گمرکی می‌توانند روابط خاص بین‌المللی داشته باشند.

دکتراحمدی در پایان درباره طرح های کلان ملی نیز یادآور شد: خوشبختانه تمام سازوکارهای بحث طرح های کلان ملی نیز تعیین شدند و نطام مدیریتی برایشان تهیه شده است. با هماهنگی با سازمان برنامه و مصوبه شورای عالی عتف قرار شده است که برای این طرح ها اعتبارات لازم در ساختار جدیدی که این شورا تصویب کرده است، تامین شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار