معتادانی كه بيمار شناخته می شوند اما تيماری ندارند/طرح بيمه معتادان به كجا رسيد؟

پنج سال گذشته طرحی به عنوان بيمه معتادان مطرح شد،طرحی كه تاكنون خبری از اجرای آن نیست.

معتادانی كه بيمار شناخته می شوند اما تيماری ندارند/طرح بيمه معتادان به كجا رسيد؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اعتياد به مواد مخدر مسئله ای نيست كه تنها اين روزها باب شده باشد، هرچند گرايش به مصرف انواع مواد در ميان جوانان بيش از بيش افزايش پيدا كرده است.

مصرف مواد مخدر به مرور زمان تغيير شكل داد و از موادی همچون ترياك اكنون به شيشه و كراك و... رسيده است، موادی كه به قول روان شناسان ريشه وجودی جوانان را هدف قرار داده و زندگی آن ها را از بطن به ورطه نابودی می كشاند.

تولید و مصرف مواد مخدر در ايران سابقه ای بیش از یک قرن دارد و با توجه به جوان بودن جمعیت و همسایگی ايران با بزرگ ترین تولید کننده موادمخدر، مصرف آن روز به روز بيشتر در ميان افراد رسوخ می كند.

جرایم مربوط به مواد مخدر جزء سه جرم اصلی در کشور محسوب می شود، در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا این جرایم در اولویت نیست.  

تجارت مواد مخدر و سوء استفاده از آن یکی از اساسی ترين چالش های موجود در كشور و بسياری از جوامع ديگر به شمار می آيد. آمارهای جهانی نشان می دهد که علیرغم تمامی فعالیت های آگاه سازی، پیشگیری، درمان و توانبخشی، گستره استفاده از مواد رو به افزایش است.

**بازار داغ عرضه و تقاضای مواد مخدر

این روزها با گشتی در شهر افزایش اعتیاد و گردش مواد مخدر در دست افراد را به راحتی می توان شاهد بود و اين راحتی خريد و فروش به جایی رسیده است که خرده‌فروشان مواد مخدر در مکان‌های عمومی مشتریان خود را پیدا می‌کنند. 

ساقی های مواد مخدر در جای جای پايتخت مشاهده می شوند و با جلب اعتماد آن ها به راحتی می توان مشتری ثابت يكی از آن ها شد و مرگ تدريجی را بر اثر مصرف مواد مخدر تجربه كرد، اما وجود چنين افرادی بدون هيچ محدوديتی در سراسر خيابان ها سوالی است كه تا كنون پاسخی براي آن يافت نشده است.

آمارهای پزشکی قانونی کشور در سالهای اخیر نشان می دهد روزانه تعدادی از معتادان بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند. 

بر اساس این آمارها از سال 1383 تا سال 1392 (10 سال) حدود 39 هزار و 406 تن به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند که میانگین روزانه 10 تن را تشکیل می دهد.

 در سال 93 آنچه پزشکی قانونی کشور اعلام کرده است؛ مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در هفت ماهه امسال یک هزار و 762 تن و در هفت ماهه سال گذشته یک هزار و 622 تن بوده است که متاسفانه 8.6درصد افزایش داشته است.

 متاسفانه بر اساس گزارش های جهانی در مورد بازار سوء مصرف مواد، یک راه حل مطلوب و ایده آل که  آن را به عنوان نسخه برای همگان به کار برد، وجود ندارد. 

**افزايش 122 درصدی قيمت شيشه در سال 94

بر اساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر، كشفيات مواد مخدر در سال 94 با رشد خوبی همراه بوده است چرا كه در 11 ماهه نخست سال 94، بالغ بر 13درصد رشد عمليات انجام شده در كشور وجود داشته است.

افشاری سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص ميزان كشفيات مواد مخدر در 11 ماه نخست سال 94، مطرح كرد: در خصوص كشفيات مخدر هروئين نسبت به مشابه سال گذشته 22 درصد افزايش داشته ايم، همچنين افزايش 23 درصدی كشفيات مورفين كه بالغ بر 7 هزار و 867 كيلوگرم كشف شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: رشد 12 درصدی كشفيات ترياك را كه 439 هزار و 835 كيلو گرم است را شاهد بوده ايم.

وی درخصوص افزايش 24 درصدی كشفيات كابانيس و حشيش خبر داد و گفت:كشفيات شيشه و مفتامين 26 درصد كاهش داشته است.

افشار افزود:كشفيات گراس و كوكائين 73 درصد افزايش داشته است كه جمع كشفيات تمامی مواد مخدر نسبت به زمان مشابه سال گذشته 15 درصد در كشور افزايش داشته است.

وی در ادامه در خصوص رشد يا كاهش قيمت مواد مخدر در كشور، گفت: در مقياس خرده فروشی ترياك، شاهد كاهش 46 درصد قيمت و در عمده فروشی كاهش 8 درصدی قيمت در سال 94 نسبت به سال 93 بوديم.

افشار با بيان اينكه در خرده فروشی هروئین افزايش 13 درصدی قيمت و در عمده فروشی آن افزايش 20درصدی داشته ايم، بيان كرد: همچنين در خصوص مخدر حشيش در مقياس خرده فروشی كاهش 3 درصدی قيمت و عمده فروشی كاهش 9 درصدی قيمت را شاهد بوده ايم.

معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت های مردمی با بيان اينكه مخدر شيشه در سال 94 بالاترين افزايش قيمت را در چند سال اخير تجربه كرد، گفت: قيمت اين ماده در مقياس خرده فروشی افزايش 90 درصدی قيمت و در مقياس عمده فروشی افزايش 122 درصدی را در سال 94 داشته است.

البته با توجه به اينكه افزايش قيمت شيشه در كشور چشمگير شده شايد تا حدودی سبب كاهش مصرف اين ماده شود، اما برخی كارشناسان معتقدند كه اين افزايش قيمت ناشی از زيركی قاچاقچيان مواد مخدر است چرا كه با اين افزايش در نظر دارند ماده مخدر جديدی را وارد كشور كنند.

**ريشه مصرف مواد مخدر در جوانان كجاست؟

هرآنچه كه از آمار ها و تأثيرات منفی مصرف مواد مخدر در ميان جوانان بگوييم قطع به يقين نبايد تنها خود شخص را مقصر اصلي این مسئله دانسته و بايد تا حدودی شرايط و خانواد را نيز در نظر بگيريم.

امان‌اله قرايی مقدم جامعه شناس در خصوص وظيفه تمامی افراد در قبال فرد معتاد، می گوید: بايد همه سازمان ‌ها، مردم و مسئولان دست به دست هم دهند تا شاهد پيشگيری از اعتياد در جامعه باشيم، البته اينكه بگوييم تنها يک قشر يا نهاد تأثير قاطع و ۱۰۰ درصدی در پيشگيری از اين بلای خانمان سوز دارند، صحيح نيست بلكه همگان بايد در اين امر مشاركت كنند.

اين جامعه شناس با اشاره تئوری ميدان نيروی ارسطو و انيشتين گفت: اين تئوری در رابطه با معضل اعتياد نيز وجود دارد كه عوامل برانگيزنده آن، طلاق والدين، بيكاری، نبود شادی، فحشای خانواده، كم رنگ شدن اعتقادات دينی، جو پراكنی، در دسترس بودن مواد و و دوستان ناباب است كه در مقابل آن عواملی چون اعدام، زندان، دادگاه و پليس قرار دارد. متأسفانه عوامل بازدارنده در اعتياد كمتر از عوامل برانگيزنده است و عواملی چون بيكاری و افزايش طلاق و مشكلات اقتصادی به افزايش آمار اعتياد در كشور دامن زده است.

قرايی مقدم با اشاره به بيكاری و زيرخط فقر قرارگرفتن تعدادی از افراد جامعه، اظهار داشت: پركردن اوقات فراغت جوانان، پاكسازی مناطق آلوده لازم است در كنار ساير ريشه‌های گرايش به اعتياد مورد توجه قرار گيرد. البته صدا و سيما بايد با اجرای برنامه‌های مناسب و شاد برای جوانان آنان را به سوی خود جذب كند و پس آز آن با فرهنگ‌سازی و آموزش در جهت پيشگيری از اعتياد گام‌های موثری بردارد. 

وی گفت: افزايش طلاق، مشكلات اقتصادی خانواده‌ها، بيكاری و كمبود شادی از عواملی به شمار می رود كه فضای جامعه را مسموم ساخته و بايد برای رفع اين مشكلات، اقدامات مستمر و اساسی انجام گيرد.

**طرحی كه روی كاغذ باقی ماند و اجرايی نشد

بالغ بر پنج سال گذشته بود كه طرحی به عنوان بيمه معتادان با توجه به افزايش ميل مصرف به مواد مخدر و به تبع آن افزايش تعداد معتادان در كشور مطرح شد، طرحی كه بسياری از مردم به آن اميدوار بودند كه شايد دردی از دردهای معتادان دوا كند.

اما طرح بیمه معتادان همچنان به عنوان يك طرح روی كاغذ باقی مانده و کمتر کسی از این طرح حرفی به میان می‌آورد.

عباس ديلمی زاده مدیر عامل جمعیت يك خیریه اعتبار تخصیص یافته به بیمه اعتیاد را کافی ندانست و گفت: درمان اعتیاد باید جزء خدمات پایه سازمان های بیمه گر قرار گیرد در غیر اینصورت نتيجه ای ندارد.

وی گفت: با توجه به اینکه بودجه ای که دولت در نظر گرفته برای درمان معتادانی که قصد این کار را دارند، کافی نیست. به همین دلیل با این اعتبار حتی نمی شود در زمینه درمان قطعی تعداد اندکی نیز اقدام کرد.

دیلمی زاده اظهار داشت: در تصویب این بودجه عنوان شده که معتادان بی بضاعت تحت پوشش بیمه درمان قرار می گیرند بطوریکه این افراد باید برای درمان خود مبلغی را نیز به عنوان فرانشیز پرداخت کنند و کاملا رایگان، این امر انجام نخواهد شد.

وی به راهکارهایی در این خصوص اشاره کرد و افزود: سازمان های بیمه گر باید درمان معتادان را به عنوان یک بیمار بپذیرند و آن را جزئی از خدمات پایه در نظر بگیرند در حالی که اینگونه نیست و سازمان های بیمه گر به دلیل متضرر شدن، بیمه اعتیاد را جزء خدمات اصلی خود نمی آورند.

اعتیاد سرمنشا بسیاری از آسیب ها است كه خانواده ها را نيز تحت تأثیر قرار می دهد و ای كاش مسئولان دستگاههای مربوطه نسبت به درمان و حل معضلات این قشر از افراد جامعه که شايد بيمه درمان يكی از اين راهكار ها باشد اقدامات لازم را ر چه سریعتر انجام دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۰ فروردين ۱۳۹۵
معتاد بیمار نیست مجرمه
کسی که به خودش رحم نمیکنه به مردم و مملکتش هم رحم نمیکنه
آخرین اخبار