سپک تاکرا ورزشی با قدمت اما نو پا در ایران

سپک تاکرا 50 سال قبل به عنوان ورزشی در بازی و سلطنتی بنه دنیا شناخته شد، اما در ایران سابقه زیادی ندارد.

 به گزارش خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، ورزش سپک تاکرا 500 سال قبل در مالزی پایه گذاری شد که در آن زمان یک بازی درباری و سلطنتی بود آخرین شواهد نشان می‌دهد که این بازی در قرن پانزدهم در مالاکا آغاز شده است این بازی در اواخر دهه‌ 1930 تغییراتی کرد و در سال 1935 در زمان پادشاهی جورج پنجم و در جشن سالروز تاج گذاری سپک راگ نامیده شد.

این بازی بسیار شبیه به بازی کماری است که بازیکنان یک دایره تشکیل می‌دهند و ساعت‌ها بدون آن که توپ به زمین تماس داشته باشد ضربه می‌زنند و تا زمانی که توپ به زمین خورد یک امتیاز محسوب می‌شود.

به طور کامل مشخص نیست که این بازی چگونه از نگری به مناطق دیگر توسعه یافت ولی در طول جنگ جهانی دوم این بازی خیلی سریع در پینانگ توسعه یافت و در سال‌های بعد از جام جهانی به خصوص در دهه‌ی 50 می‌توان مشاهده کرد.

اولین رقابت منظم توسط کلوپ سوویم در 16 می 1945 انجام پذیرفت این رقابت که معروف به سپک راگ جارینگ شد سبب شد در شبه جزیره مالای و آسیای جنوب شرقی رواج یابد.

بازیکنان فوتبال معمولا این بازی را انجام می‌دادند و این به دلیل شباهت آن دو بود سرانجام در سال 1960 طی سمیناری فدراسیون این ورزش شکل گرفت.

این بازی با ضربه سرویس آغاز می‌شود و هر نیمی که بتواند 2 ست بازی را از آن خود کند برنده مسابقه خواهد بود هر ست 21 امتیاز دارد که در صورت تساوی، بازی به ست سوم کشیده می‌شود و تنها با کسب 15 امتیاز نیم پیروز مشخص می‌شود.

**رشته سپک تاکرا

موپ تاکرا: شبیه بسکتبال با حلقه‌ای که از سقف آویزان است و 5 بازیکن که زیر حلقه هستند باید طی مدت 30 دقیقه ضربات پا توپ را وارد حلقه کنند.

دبل راگا: این بازی مانند سپک تاکرا بازی می‌شود بازی می‌شود با این تفاوت که هر نیم دارای دو بازیکن داخل زمین است و بازیکنان است و بازیکنان باید سرویس را از پشت خط زمین بزنند در حاکمیه بازیکن زننده سرویس خود توپ را برای خودش پر تاب می‌کند.

سپک تاکرا ساحلی: روی شن و ماسه ساحلی با 4 بازیکن انجام می‌شود وسروئیس از پشت خط زده می‌شود.

فدراسیون آسیایی سپک تاکرا و فدراسیون جهانی در بانکوک تایلند مستقر هستند و حدود 34 کشور به عضویت آن درآمدند در اجلاس جهانی سپک تاکرا سال 2011 برخی از قوانین مهم این رشته تغییر بافت همچنین برنامه‌های جدیدی که فدراسیون جهانی در برنامه‌های خود دارد باعث پیشرفت این رشته ورزشی شد.

**سپک تاکرا در ایران

سپک تاکرا از سال 1380 وارد ایران شد و زیر نظر فدراسیون انجمن‌های ورزشی فعالیت می‌کند سپک تاکرا رشد سریع خود را مدیون جمعی از دانشجویان دانشگاه شهید رجایی  است که در ابتدا کار به این رشته کمک فروانی کردند.

سپک تاکرا ایران تا به حال چندین مقام مهم جهانی و آسیایی داخل سالن ویتنام، کسب مقام اول و سوم جهانی تایلند و کسب مقام اول مسابقات ساحلی عمان اشاره کرد و امسال نیز مسابقات جهانی تایلند را پیش رو دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار