آشنایی با بروسیا دورتموند؛

نیش زنبورهای بندر وست فالن به پیکر فوتبال ژرمن‌ها

تیم فوتبال بروسیا دورتموند از بایرن مونیخ موفق ترین باشگاه آلمان است.

نیش زنبورهای بندر وست فالن به پیکر فوتبال ژرمن‌ها   به گزارش خبرنگار حوزه دنياى ورزش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ، در این شماره ادامه معرفی باشگاه‌های معتبر فوتبال اروپا به تیم فوتبال بروسیا دورتموند آلمان می‌رسیم.

این باشگاه 19 دسامبر 1909 به وسیله 18 جوانی که در شهر دورتموند به دنبال تشکیل یک تیم باشگاهی برای انجام بازی فوتبال بودند تشکیل شد.

حاکمیت 12 ساله راینهاد در دورتموند

راینهاد رائوبال که از نوامبر 2015 با رانیرکخ در تلاش برای به دست آوردن ریاست فدراسیون فوتبال آلمان است از 14 دسامبر 2004 ریاست باشگاه دورتموند را در اختیار دارد و ضمن ثبت رکورد طولانی ترین دوران مدیریت در تاریخ این باشگاه با 2 قهرمانی در بوندس لیگا بک قهرمانی در جام حذفی آلمان، 2 قهرمانی در سوپر کاپ این کشور و یک نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا دوران پر افتخاری را برای بروسیا دورتموند ثبت کرده است از این وکیل دادگستری به عنوان جدی ترین نامزد کسب ریاست فدراسیون فوتبال آلمان نام برده می‌شود.

**پیرمرد سوئیسی موفق‌ترین مربی تاریخ زنبورها

در تاریخ 116 ساله باشگاه بروسیا دورتموند 56 سرمربی هدایت این تیم را به دست گرفته‌اند که در این میان 10 مربی غیر آلمانی هستند.

اوتمار هیتسفلد با 2 قهرمانی در بوندس لیگا، 2 قهرمانی در سوپر کاپ آلمان و یک قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا موفق ترین سرمربی تاریخ زنبورها است یورگن کلوپ با 2 قهرمانی در لیگ، یک قهرمانی در جام حذفی، 2 قهرمانی در سوپر کاپ آلمان و یک نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در رتبه دوم این فهرست جای گرفته است، البته یوگی که از اول جولای 2008 تا 30 ژوئن 2015 مجموعا شش سال و 11 ماه روی نیمکت دورتموند نشست با دوام ترین مربی روی نیمکت زنبورها است، البته هلموت اشنایدر با 2 قهرمانی در لیگ و 2 قهرمانی اوبرلیگا آلمان غربی و ماتیاس سامرنیز با یک قهرمانی بوندس لیگا آمار خوبی در سر مربی گری دورتموند به جای گذاشته‌اند.

افتخارات دورتموند

بروسیا دورتموند تاکنون هشت قهرمانی و 6 نایب قهرمانی در لیگ و بوندس لیگ آلمان، یک قهرمانی در بوندس لیگا شمالی، سه قهرمانی و چهار نایب قهرمانی در جام حذفی این کشور، 5 قهرمانی و 2 نایب قهرمانی در سوپر کاپ آلمان، یک نایب قهرمانی در لیگاپوکال، شش قهرمانی و پنج نایب قهرمانی در لیگ آلمان غربی در جام حذفی آلمان غربی یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، 1 قهرمانی در جام اروپا، 2 نایب قهرمانی در جام یوفا، یک نایب قهرمانی در سوپر کاپ اروپا و یک جام بین قاره‌ای و مجموعا 27 قهرمانی را به دست اورده است.

القاب

تین فوتبال بروسیا دورتموند با القای چون زنبورها و سیاه و زردها شناخته می‌شود.

ورزشگاه خانگی:

تیم فوتبال بروسیا دورتموند تا قبل از سال 1974 که ورزشگاه وستفالن به مناسب آغاز جام جهانی در آلمان افتتاح شود بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه 25 هزار نفری رست ارد که متعلق به شهرداری این شهر است برگزار می‌کرد.

اما پس از این تاریخ دیدارهای دورتموند به ورزشگاه دورنموند به ورزشگاه وستفالن دسیگنال ایروناپارک کنونی که با گنجایش 81359 نفر بزرگترین ورزشگاه آلمان شناخته می‌شود، منتقل شد.

همچنین تمرینات این تیم در کمپ هوئنبوشچی که یک مجموعه مجهز با امکانات کافی تمرینی و پزشکی است دنبال می‌شود.

زورک رکوردار بازی در دورتموند

میشائیل زورک هافبک اسبق تیم ملی فوتبال آلمان با 463 بازی و 131 گل بین سال‌های 1981 تا 1998 رکورد دار بازی در جمع زنبورها شناخته می‌شود.

رومن وایرنفر با 431 بازی، لوتارهوبر با 330 بازی، دده برزیلی با 322 بازی و دیترکوارت با 311 بازی در رتبه‌های بعدی بیشترین بازی ئدر تیم دورتموند قرار دارند.

پراسیلر گلزن ترین بازیکن تاریخ دورتموند

آلفردپراسیلرا بین سال‌های 1951 تا 1959 در 211 بازی، 145 گل برای دورتموند به ثمر رساند و برترین گلزن تاریخ این باشگاه لقب گرفتو مانفرد بورگسمولر با 135 گل، میشائیل زورک با 131 گل لوتار اکریچ دبا 126 گل و نیموکونیتز با 121 گل رتبه‌های این  فهرست را در اختیار دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار