افزایش احتمال برقراری آتش بس در یمن

فرستاده سازمان ملل امیدوار است دور جدید مذاکرات یمن از اواخر مارس جاری از سر گرفته شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن در حالی مذاکراتی را در صنعا در زمینه ازسرگیری تلاش‌ها برای حل سیاسی بحران این کشور انجام داده است که پیش ‌بینی‌ها درباره اعلام آتش‌بس جدید پیش از آغاز مجدد احتمالی مذاکرات در پایان ماه کنونی افزایش یافته است.

فرستاده سازمان ملل به یمن که روز شنبه از عمان وارد صنعا شد دیدارهایی با نمایندگان انصارالله و حزب کنگره مردمی به رهبری علی عبدالله صالح داشت که این دیدارها را مثبت ارزیابی کرد.
منابع ریاست جمهوری یمن تاکید کردند فرستاده سازمان ملل امیدوار است که دور جدید مذاکرات صلح یمن اواخر مارس (اواسط فروردین) جاری از سر گرفته شود.

ولد شیخ احمد همچنین دیداری با عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن در ریاض داشت. منابع سیاسی گفتند که فرستاده سازمان ملل به دنبال قانع کردن انصارالله و هم‌پیمانانش برای اجرای توافقات حاصل شده در مذاکرات دسامبر (آذر) گذشته در ژنو و در راس آن شکستن محاصره شهر‌ها و آزادی زندانیان است.

به گفته این منابع، ولد شیخ احمد که قرار است امروز (دوشنبه) صنعا را ترک کند احتمالا آتش‌بس جدیدی را اعلام خواهد کرد. 

از سوی دیگر، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات یمنی اعلام کرد که انصارالله با اجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت که از آنها خواسته از شهرها عقب نشینی کنند و سلاح‌های‌شان را تحویل دهند، موافقت کرده‌است و ممکن است آتش‌بس به مدت یک یا دو هفته پیش از دور جدید مذاکرات احتمالی آغاز شود.

مقامات دولت یمن نیز اعلام کردند که دولت مستعفی آماده پذیرش آتش‌بس به عنوان مقدمه مذاکرات احتمالی است.

عبد ربه منصور هادی نیز روز یکشنبه در نشستی با تیم سیاسی خود در ریاض اعلام کرد دولت یمن به دنبال برقراری صلح در سراسر کشور است و باید قطعنامه‌های بین‌المللی مرجع تمامی اقدامات باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار