منچستر یونایتد؛

اپرای فرگی در تئاتر رویاها

تیم منچستر یونایتد با حکمرانی پیرمرد اسکاتلندی به یکی از ابر قدرت‌های فوتبال اروپا تبدیل شد.

اپرای فرگی در تئاتر رویاهابه گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،در این قسمت از معرفی تیم‌های بزرگ فوتبال باشگاه‌های اروپا با منچستر یونایتد انگلیس آشنا می‌شویم.

منچستر یونایتد در سال 1878 توسط شرکت راه آهن لانکشایر و یورکشایر و با نام نیوتون هیت شکل گرفت. در ابتدا این تیم فقط با تیم‌های شرکت‌های راه آهن دیگر بازی می‌کرد ولی در 20 نوامبر 1880 نخستین بازی رسمی خود را برابر بولتون واندرز انجام داد. بازیکنان تیم نیوتون هیت در این بازی لباس سبز و طلایی پوشیده و بازی را با نتیجه 6- صفر واگذار کردند. این تیم از سال 1888 به عضویت یک لیگ محلی کوچک در آمد. این لیگ محلی پس از یک سال منحل شد و آنها به لیگ دیگری به نام اتحاد فوتبال پیوستند.

سه فصل بعد این لیگ با لیگ برتر ادغام شد. این تیم از فصل 1892- 93 کار خود را در لیگ دسته اول و در حالی که از شرکت راه آهن استقلال یافته و پسوند LYR از نام این تیم حذف شد. پس از دو سال این باشگاه به دسته دوم سقوط کرد.

در ژانویه 1902 هری استفورد کاپیتان تیم چهار تاجر از جمله جان هنری دیویس را برای تسویه بدهی 2670 پوندی (معادل 210 پوند) که منجر به ورشکستگی باشگاه شده بود پیدا کرد و هر کدام از آنها با تقبل 500 پوند تیم را از ورزشکستگی نجات داده و در 24 آوریل همان سال با تغییر نام باشگاه به منچستر یونایتد با سرمربی گری ارنست منگنال در رقابت‌های دسته دوم فوتبال انگلیس شرکت کردند.

خانواده گیبسون و گلیزر تاریخ شیاطین سرخ را تغییر دادند پس از مرگ جان هنری دیویس باشگاه منچستر یونایتد بار دیگر درآستانه ورشکستگی قرار گرفت اما در دسامبر 1931 جیمز گیبسون با سرمایه گذاری 2 هزار پوندی کنترل باشگاه را در دست گرفت. وی در سال 1948 امور باشگاه را به لیلیان پسر خود سپرد و وی نیز با انتخاب هارولد هاردمن یک قهرمانی لیگ و یک جام حذفی مدیریت باشگاه را به لوئیس ادواردز واگذار کرد. چهار قهرمانی لیگ انگلیس، یک قهرمانی لیگ دسته‌ اول، 2 قهرمانی جام حذفی، شش سوپر جام و یک لیگ قهرمانان اروپا در دوران مدیریت لوئیس ادواردز به چشم می‌خورد.

پس از مرگ لیلیان گیبسون ولوئیس ادواردز مالکیت باشگاه به آلن گیبسون و مدیریت آن به مارتین ادواردز رسید.

هشت قهرمانی لیگ، هفت جام حذفی، هفت سوپر جام انگلیس، یک لیگ قهرمانان اروپا، یک جام در جام اروپا، یک سوپر جام اروپا و یک جام بین قاره‌ای در دوران مدیریت مارتین ادواردز به دست آمد.

در مجموع در زمان مالکیت خانواده گیبسون که در می 2005 به پایان رسید منچستر یونایتد 12 قهرمانی لیگ، 2 قهرمانی سطح دوم لیگ انگلیس، 11 قهرمانی جام حذفی، 13 قهرمانی سوپر جام انگلیس، 2قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، یک قهرمانی جام در جام اروپا، یک قهرمانی سوپر جام اروپا و یک جام بین قاره ای به دست آمد.

مالکوم گلیزر آمریکایی در سال 2005 با پرداخت 800 میلیون پوند سهام باشگاه را از خانواده گیبسون خرید.

در 11 سال مالکیت این باشگاه زیر نظر خانواده گلیزر پنج قهرمانی لیگ برتر، سه قهرمانی جام اتحادیه، پنج قهرمانی سوپر جام، یک لیگ قهرمانان اروپا، 2 نایب قهرمانی لیگ قهرمانان و یک قهرمانی جام باشگاه‌های جهان به چشم می‌خورد.

هدایت منچستر گام به اولدترافورد گذاشت برای خیلی از اهالی فوتبال این که حضور یک سرمربی 26 سال روی نیمکت تیمی تداوم یابد بعید به نظر می رسید به خصوص این که فرگی در پنج سال نخست هدایت منچستر جز قهرمانی جام اتحادیه در سال 1391 هیچ افتخار قابل ذکری به دست نیاورده بود.اما بی شک برای هواداران منچستر 19می 2013 از تلخ ترین روزهای عمرشان باشد چرا که سرالکس با 13 قهرمانی لیگ برتر، پنج قهرمانی جام حذفی، 10 قهرمانی سوپر جام انگلیس، چهار قهرمانی جام اتحادیه، 2 قهرمانی و 2 نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، یک قهرمانی جام در جام اروپا، یک قهرمانی سوپر کاپ این قاره، یک قهرمانی جام بین قاره‌ای و یک قهرمانی جام باشگاه‌های جهان پرونده خود در منچستر و عالم مربی گری را بست.

پرونده‌ای که با سبقت فرگی وار یونایتدها را لیورپول دشمن قسم خورده همراه بود.

القاب:شیاطین سرخ و من یو مشهورترین القاب تیم فوتبال منچستر یونایتد است.

ورزشگاه:

ورزشگاه اولدترافورد یا همان تئاتر رویاها با گنجایش 75635 نفر از سال 1902 میزبان دیدارهای خانگی منچستر یونایتد است.

افتخارات:

20 قهرمانی در لیگ انگلیس، 2 قهرمانی در سطح دوم انگلیس، 11 قهرمانی در جام حذفی، 4 قهرمانی در جام اتحادیه، 20 قهرمانی درسوپر جام انگلیس، سه قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، یک قهرمانی جام در جام اروپا، یک قهرمانی سوپر جام اروپا، یک قهرمانی جام بین قاره‌ای و یک قهرمانی جام باشگاه‌های جهان در موزه افتخارات منچستر یونایتد خودنمایی می کند.

جوان مو فرفری ولزی رکورد دار بازی در یونایتد

رایان گیگز که در سال 1991 با اندامی نحیف و موهای فرفری خود از تیم جوانان منچستر به جمع بزرگان پیوست در سال 2014 و پس از انجام 963 بازی و 160 گل به عنوان رکورد دار بازی در جمع شیاطین سرخ از فوتبال خداحافظی کرد و مدتی کوتاه روی نیمکت سرمربی گری منچستر نشست. وی هم اکنون در حکم کمک مربی لوئیس فن خال فعالیت می‌کند.

بابی چارلتون با 758 بازی بین سال 1956 تا 1973، پل اسکولز با 718 بازی بین سال‌های 1994 تا 2013، بیل فولکس با 688 بازی ازسال 1952 تا 1970 و گری نویل با 602 بازی بین سال‌های 1992 تا 2011 در رتبه‌های بعدی بیشترین بازی در من یو قرار دارند.

نجات یافته

سربابی چارلتون مهاجم افسانه‌ای من یونایتد که یکی از نجات یافتگان سقوط هواپیمای پرواز این تیم از مونیخ بود با 249 گل برترین گلزن تاریخ باشگاه به شمار می‌رود.

دنیس لاو فقید با 237 گل در 404 بازی از سال 1962 تا 1973 در جایگاه دوم این فهرست قرار دارد.

وی رونی امید اول این روزهای خط آتش شیاطین سرخ که از سال 2004 به این تیم پیوسته با 230 گل در 479 بازی در رتبه سوم برترین گلزنان منچستر یونایتد جای دارد.

جک راولی با 211 گل در 424 گل از سال 1937 تا 1955 و نیس ویولت با 179 گل در 293 بازی و جرج بت با همین تعداد گل در 470 بازی در رتبه‌های بعدی برترین گلزنان من یو قرار دارند.

فاجعه هوایی مونیخ

باشگاه منچستر یونایتد برای بازگشت از دیدار مقابل ستاره سرخ بلگراد در یوگسلاوی هواپیمایی را به طور دربست اجاره کرده بود. منچستر در مجموع 2 دیدار رفت با نتیجه 5- 4 به برتری دست یافت. پس از سوخت گیری هواپیما در مونیخ به دلیل مشکل فنی و ناتوانی خلبان در پرواز کامل در سومین تلاش درساعت سه و چهار دقیقه بعد از ظهر ششم فوریه دچار سانحه شد و به نرد‌ه‌های کناره باند و یک واحد مسکونی خالی اصابت کرد. در این حادثه هفت بازیکن و پانزده همراه منچستر یونایتد درجا کشته شدند و «دانکن ادواردز» دیگر بازیکن این تیم پس از 15 روز نبرد با مرگ در روز 21 فوریه جان خود را از دست داد. برخی از کارشناسان فوتبال بریتانیا از ادواردز به عنوان مستعدترین بازیکن تاریخ فوتبال انگلیس یاد می‌کنند.

بئوف بنت مدافع چپ، راجر برایان مدافع وسط و کاپیتان تیم، ادی کولمن جوان ترین عضو منچستر، مارک جونز، دیویدیگ، تامی تیلور، لیام ویلام از بازیکنان منچستر بودند که در این سانحه جان خود را از دست دادند. همچنین دبیر باشگاه، کمک مربی، تمرین دهنده تیم، کمک خلبان، یک مهماندار و یک نماینده شرکت مسافرتی، یک هوادار و دوست صمیمی سرمربی، روزنامه نگارانی از روزنامه‌های منچسترایونینگ کرونیکل، منچستر گاردین، دیلی هرالد، منچستر ایونینگ نیوز، دیلی میرر، دیلی آکسیرس، دیلی میل، نیوز آو ده ورلد، از دیگر کشته شدگان فاجعه هوایی مونیخ هستند.بازیکنان این تیم به دلیل محبوبیت در بین مردم و رسانه‌ها و نام مت باسبی سرمربی موفق خود در آن سالها به دردانه‌های باسبی در تاریخ مشهور شدند.

در این حادثه سرمربی منچستر و جیمزتاین خلبان هواپیما با وجود جراحات فراوان زنده ماندند، هر چند جانی بری و جکی بلنچفلاور به دلیل آسیب های فراوان ناشی از سقوط هواپیما نتوانستند به عرصه فوتبال حرفه‌ای بازگردند.

دنیس وایولت، دی وود، بابی چارلتون، بیل فوکس، هری گرگ، کنی مورگانز و آلبرت اسکانلون از دیگر بازماندگان فاجعه هوایی مونیخ بودند.

این حادثه منچستر تا آستانه انحلال کامل پیش برد اما درایت باسبی و مدیریت بحران سران باشگاه سبب شد تا با یک رکود کوتاه و باز پروری ستارگان باز مانده از سانحه مونیخ از قبیل بابی چارلتون و ارائه نسل جدیدی از ستارگان جوان از قبیل جرج بست و دنیس لاو توانست پس از یک دهه به فتح جام‌های داخلی و اروپایی از جمله پیروزی مقابل بلفیکا به قهرمانی در جام باشگاه‌های اروپا دست یابد.

منچستریها که از سال 2002با شرکت ورزشی برای نایک برای تامین البسه خود قرار داد داشتند از ابتدای فصل 2016- 2015 لیگ جزیره با لباس‌های آدیداس به میدان می روند. ضمن اینکه شرکت Cherrolet به عنوان حامی پیراهن آن‌ها فعالیت می‌کند.

منچستر با در آمد 519.5 میلیون پوند در رتبه سوم پر در آمدترین و با ارزش 2.09میلیارد پوند در جایگاه دوم ارزشمندترین باشگاه‌های جهان جای گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار