گفتگوی عیدانه با مرد شماره 2 وزارت کشور؛

هیچوقت از کارم در وزارت کشور پشیمان نشدم/انتخابات شیرین‌ترین اتفاق در وزارت کشور بود

قائم مقام وزارت کشور در غالب گفتگوی عیدانه از روزهای تلخ و شیرین وزارت کشور گفت.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگران جوان، وزارت کشور با برگزاری دو انتخابات مهم و سرنوشت ساز پنجمین دوره خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال گذشته یکی از وزارتخانه‌های پرکار در سال 94 بود. 

مردم یک بار دیگر با حضور چشمگیر خود در این عرصه حماسه دیگری آفریدند، اما پس از شمارش آرا در برخی از حوزه‌های انتخابیه کشور برای يك يا چند نفر از داوطلبان اكثريت يك چهارم آرا حاصل نشد، بنابراین انتخابات در برخی از استان‌های کشور به دور دوم کشیده شد بر این اساس 138 داوطلب برای 69 کرسی مجلس دهم رقابت خواهند کرد.

با توجه به مهم بودن موضوع انتخابات و مشارکت سیاسی مردم در این عرصه با "حسینعلی امیری" قائم مقام وزارت کشور گپی عیدانه داشتیم.

گفتگوی عیدانه ما  با حسینعلی امیری قائم مقام وزارت کشور به شرح ذیل است:

باشگاه خبرنگاران جوان: در سال جدید چه پیام نوروزی برای مردم کشورمان دارید؟

امیری: سال جدید را خدمت همه هموطنان عزیز کشورم تبریک عرض کرده، آمدن بهار را گرامی می‌دارم و امیدوارم سال پر خیر و برکتی برای همه هموطنان باشد.


باشگاه خبرنگاران جوان: در سال 1394 موضوعاتی از قبیل توافق هسته‌ای ، فاجعه منا، اربعین و انتخابات جزء مباحث اصلی مورد بحث وزارت کشور بود از این اتفاقات و تاثیرات برجام در مسائل داخلی کشور بگویید؟

امیری:  وزارت کشور یک دستگاه فرادستی است بنابراین همیشه پرکار بوده و در سال های گذشته نیز شاهد فعالیت گسترده وزارت کشور بودیم؛‌ در سال 94 علاوه بر پرکاری طبیعی خودش چند کار دیگر به وزارت کشور واگذار شد و تراکم کاری را در این وزارتخانه بالا برد،‌یکی از این موارد واگذاری موضوع برپایی مراسم اربعین به وزارت کشور بود که کار بسیار سنگین، دقیق و مهمی بود، چرا که باید برای برقراری امنیت زائران، فراهم کردن تمهیدات استان‌ها برای جابجایی زوار و هماهنگی مرزهای ایران و خاک عراق فعالیت‌های مستمری انجام میگرفت که به لطف خداوند با همکاری وزارت کشور با  استانداری خوزستان و ایلام و نیروی انتظامی برگزاری اربعین حسینی آبرومندانه به ثمر رسید.

همچنین مباحث داخلی‌ حادثه تاسف‌برانگیز منا به وزارت کشور واگذار شد که طبیعتا این موضوع یک تراکم مضاعفی بر کارهای معمولی وزارت کشور ایجاد کرد. در سال 94 شاهد دو رویداد مهم انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بودیم که این موضوع هم در نوع خود نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیقی داشت که باید از ماه های گذشته تا روز رای‌گیری شروع می‌شد که این هم به تراکم کار وزارت کشور افزوده شد.


هیچوقت از کارم پشیمان نشدم/انتخابات شیرین‌ترین اتفاق در وزارت کشور بود/ صدا و سیما فضای خبری خوبی در زمان انتخابات ایجاد کرد


انتخابات شیرین‌ترین وحادثه منا تلخ ترین موضوع مورد بحث در وزارت کشور


باشگاه خبرنگاران جوان: تلخ‌ترین و شیرین‌ترین اتفاق مورد بررسی در وزارت کشور کدام اتفاقات بود؟

امیری: تلخ‌ترین روز ما در وزارت کشور روزهای مربوط به حادثه تلخ منا بود، هموطنانمان در بهترین‌ حالت‌های روحی، در مقدس ترین سرزمین،‌ در بهترین ایام سال مظلومانه به شهادت رسیدند و به دنبال این اقدام عزادار شدن هموطنانمان بسیار برای ما تلخ بود،‌ به ویژه توجیه کردن خانواده های قربانیان منا که بر عهده استانداری‌ها و وزارت کشور گذاشته شده بود برای ما بسیار روزهای تلخی را رقم زد که هر وقت نامش می‌آید بسیار متاثر می‌شوم.

انتخابات شیرین‌ترین اتفاق در وزارت کشور بود که همواره شور و نشاط انتخاباتی و حضور چشم‌گیر مردم پای صندوق های اخذ برای ما بسیار مسرت بخش بود و به ویژه در ایام تبلیغات انتخاباتی که شاهد حضور اقشار مختلف با وجود تکثر قومی و ملیتی در کشور بودیم. همه در صحنه انتخابات حضور داشتند، گزارشاتی که بدستمان می رسید، تصاویری که از استان های مختلف کشور داشتیم و به ویژه زمانی که انتخابات در کمال سلامت و آرامش با شور و نشاط برگزار شد اکثریت نامزدها متانت را به کار گرفتند و حضور پرشور مردم  برگ زرین دیگری را به افتخارات نظام اضافه کردند و  برای ما روزهای بسیار شیرینی را رقم زد.

باشگاه خبرنگاران جوان: شما زمانی عضو حقوقدان شورای نگهبان بودید و در حال حاضر در وزارت کشور مسئولیت دارید، تجربه‌ای که شما در زمان تصدی پست در شورای نگهبان داشتید در دوران خدمت شما در وزارت کشور کمک کرده است؟

امیری: معتقدم که در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت، خدمتگزاری به مردم است و این لطف خداوند است که همواره ما را برای خدمت‌گزاری به مردم قرار داده و باید شکر این نعمت را به جای آوریم. یک روز در شورای نگهبان بودم و امروز در دولت خدمت می کنم، هرچند در ساختار قانون اساسی ما حدودصلاحیت‌ها و وظایف دستگاه‌های مختلف مشخص است. شورای نگهبان، دولت و وزارت کشور نیز وظیفه مربوط به خود را دارند اما واقعیت این است، داشتن تجربه در هر دو نهاد در پیشرفت امور و تسهیل آن در  وزارت کشور بسیار موثر بوده است.

بنده همواره با اعضای شورای نگهبان و فقهای این نهاد رفاقت دارم، آنها قوانین و مقررات انتخاباتی را مطلع‌اند، اعتماد متقابلی که میانمان وجود داشت،‌در جهت تسهیل امور مربوط به انتخابات موثر بود ، علاوه بر این به دنبال شکست  تعداد قابل توجهی از کاندیداهایی مجلس سوالات و اعتراضاتی در خصوص نحوه برگزاری انتخابات از سویشان مطرح می‌شد که با ارائه توضیحات جامع آنها را  قانع می‌کردم و همه این موارد لطف خداوند بود که شامل حالم شد تا شرایطی برای من فراهم شود که به نظام خدمت کرده و گره‌ای از کارشان باز کنم.

هیچوقت از کارم پشیمان نشدم/ صدا و سیما فضای خبری خوبی ایجاد کرد

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا لحظه‌ای شد که شما پشیمان شوید در اینکه در کسوت سخنگویی و قائم‌مقامی وزارت کشور هستید و بگویید کاش سختی‌های این مسئولیت زودتر تمام شود؟

امیری: خیر هیچوقت پشیمان نشدم؛ در ایام تبلیغات انتخابات پاسخ گوی  شبکه‌های  مختلف رسانه‌ی ملی  بودم، یادم نمی‌آید شبکه‌ای از بنده دعوت کرده باشد که آن را رد کرده و یا بخواهم با کراهت جوابشان را بدهم همواره شکل‌گیری فضای خبری خوبی که صدا و سیما در جلوگیری از شک و شبهای که ممکن بود هر آن در فضای انتخاباتی ایجاد شود بسیار مهم بود به ویژه در این دوره‌‌ای که با پدیده‌ی جدیدی به نام فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مواجهیم این حجم تولید خبر باعث شد که هیچ خلا خبری ایجاد نشود و ما شاهد ایجاد شک و شبه، فضای تخریب و انتشار اخبار کذب در مسئله انتخابات نباشیم، خسته که نشدم، پشیمان هم نیستم و همیشه سعی کردم نسبت به روزهای قبل با نشاط و انگیزه بیشتری کماکان در مسند خدمت به مردم حضور پیدا کنم.

باشگاه خبرنگاران جوان: تحویل سال کجا هستید؟

امیری: وزارت کشور با داشتن فعالیت شبانه روزی در ایام تعطیلات نوروزی تعطیل نیست و باید شرایطی فراهم کنیم تا نظم اجتماعی خوب برقرار شود تا مسافران نوروزی بتوانند تعطیلات خود را در فضای آرام سپری کنند و هم اینکه مسئولیت خدمات رسانی به مسافران نوروزی بر عهده فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها است که باید با همکاری وزارت کشور مد نظر قرارگیرد با توجه به کار سختی که در چند ماه اخیر داشتم ترجیح می‌دهم چند روزی را به خانواده‌ام اختصاص دهم.

لحظه تحویل سال در حال عبادت هستم

باشگاه خبرنگاران جوان: لحظه تحویل سال چه دعایی می‌خوانید؟

امیری: ایرانی‌ها در تحویل سال سنت هایی دارند و بنده همواره سعی می‌کنم در لحظه تحویل سال در حال نماز باشم  چراکه این امر جز سنت خانواده ماست.

امیدوارم کتاب آسیب‌شناسی در نظام قانون‌گذاری ایران در سال 95 به چاپ برسد


باشگاه خبرنگاران جوان: آیا  کاری از سال 94 بر روی زمین‌ مانده که محقق نشده باشد؟

امیری: با اینکه ما بسیار کار می‌کنیم اما از کار خود راضی نیستیم و همیشه کارهای باقی‌مانده وجود دارد  برخی کارها مانند بازدید از کلیه نقاط مرزی کشور، شنیدن مشکلات مرزنشینان از نزدیک، بازدید از بازارچه‌های مرزی که برنامه‌ریزی کردیم که انجام شود اما به خاطر انتخابات مقدور نشد. در مباحث شخصی نیز کتابی نوشتم تحت عنوان آسیب‌شناسی در نظام قانون‌گذاری ایران که همه کارهایش انجام شد و براساس تجربه‌ ام  در شورای نگهبان ودستگاه قضا  علاقمند بودم این کتاب را بتوانم قبل از پایان سال 94 به مرحله چاپ و انتشار برسانم  که امیدوارم در ایام تعطیلات عید بتوانم این کار را انجام دهم.


هیچوقت از کارم پشیمان نشدم/انتخابات شیرین‌ترین اتفاق در وزارت کشور بود/ صدا و سیما فضای خبری خوبی در زمان انتخابات ایجاد کرد


اولین اولویت‌کاری وزارت کشور  در سال  95 برگزاری مرحله دوم انتخابات است


باشگاه خبرنگاران جوان: اولین اولویت کاری وزارت کشور در سال 95 چیست؟

امیری: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های 95 برگزاری مرحله دوم انتخابات است که باید برنامه‌ریزی لازم را از همین حالا انجام دهیم. با توجه به اینکه این دوره از انتخابات برای 69 کرسی است اما فرآیند برگزاری انتخابات در این دور مانند انتخابات تمام و کمال است. همچنین برنامه‌ریزی لازم برای تعطیلات نوروزی مردم تا بتواند در کمال آرامش مسافرت نوروزی خود را انجام دهد در اولویتمان قرار دارد.

ایجاد فضای پرنشاط با حفظ ارزش‌های اسلامی و دینی، شکل‌گیری مجلس دهم و نحوه تعامل با نمایندگان جدید از جمله برنامه‌هایی است که در حال برنامه‌ریزی هستیم. ایجاد اشتغال باید در راستای اقتصاد مقاومتی مطرح شود که در سمیناری با استانداران در سال 95 برگزار خواهد شد. تقویت مرزها، کاهش آسیب‌های اجتماعی، توسعه NGO ها در حوزه‌های مختلف، تقویت حقوق شهروندی، توجه به شهرداری‌های مناطق محروم کشور و مناطق کم درآمد و کمتر توسعه یافته مورد توجه است. اواخر سال 95 هم باید  برای انتخابات ریاست جمهوری آماده شویم‌ که باید از چند ماه قبلش تمهیداتش آماده شود.

هیچوقت از کارم پشیمان نشدم/انتخابات شیرین‌ترین اتفاق در وزارت کشور بود/ صدا و سیما فضای خبری خوبی در زمان انتخابات ایجاد کرد


باشگاه خبرنگاران جوان: در برگزاری این دور از انتخابات شما با غالب رسانه‌ها در ارتباط بودید. برخی اوقات پیش می‌آمد که شما پاسخگوی تماس‌ها نبودید چرا باید دسترسی به شما این قدر سخت شود؟

امیری: خبرنگاران شاهد بودند که کارمان بسیار بود، موضوع تعامل با شورای نگهبان و بحث‌های مربوط به اجرای آن و رصد استان‌ها بر عهده بنده بود. با این اوصاف خبرنگاران مکتوبی که در ستاد انتخابات بودند همواره به سوالاتشان پاسخگو بودم و سعی کردم  در دسترس رسانه‌ها باشم  و اگر کسی احساس کرده که نتوانسته‌ام پاسخگویش باشم از وی عذرخواهی می کنم.


باشگاه خبرنگاران جوان: سخت‌ترین سوالی که از شما پرسیدند چه سوالی بود؟

امیری: سوال سختی از من نپرسیده‌اند؛ خبرنگاران با من خوبند و مراعات حال من را می‌کنند، همه سوالاتی که می پرسیدند مربوط به موضوع بود و اما قوت سوالات متفاوت بود برخی از سوالات عمیق‌تر، چالشی‌تر و کاربردی تر بود.


باشگاه خبرنگاران جوان: به خبرنگاران چه عیدی می‌دهید؟

امیری: آرزوی خوشبختی ، سلامتی و عاقبت‌بخیری برای تمام خبرنگاران دارم.


باشگاه خبرنگاران جوان: آیا در اعتبارنامه نمایندگان وزارت کشور ورود خواهد کرد؟

امیری: تصویب اعتبارنامه‌ها و اینکه اگر کسی شکایتی درباره منتخبی داشته باشد، اگر مدرک و اسنادی از منتخبین واصل شود در شعبی که در مجلس تشکیل می‌شود مورد بررسی قرار می‌گیرد و در آنجا وزارت کشور صاحب رای نیست اما اگر اسناد و مدارکی به وزارت کشور واصل شود ما مکلفیم که آن را به مجلس بفرستیم.


باشگاه خبرنگاران: از وقتی که در اختیارمان قرار دادید سپاسگذاریم.

امیری: بنده هم از توجه شما ممنونم .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار