شبکه آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران ضعیف است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: شبکه آزمایشگاهی این دانشگاه بسیار ضعیف است و از مسئولین تقاضای در دستور کار قرار دادن تجهیز این آزمایشگاه در پی طرح تحول سلامت را دارم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جنیدی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران در مانور برنامه سلامت نوروزی که امروز در مرکز همایش‌های بین المللی رازی برگزار شد، گفت: ما از اول اسفند ماه مانور را آغاز کرده‌ایم و از معاون و وزیر بهداشت به علت حمایت از دانشگاه علوم پزشکی برای ارائه خدمت قدردانی می‌کنیم. بر‌اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی 24 درصد بار بیماری منتصب به بهداشت عمومی است که این آمار در کودکان 36 درصد است و 23 درصد مرگ منتصب به عدم رعایت بهداشت توسط تمهیدات سازمان بهداشت محیط کاهش می‌یابد. 

75درصد بار بیماری‌ها را فقط این حوزه می‌تواند کاهش دهد پس خدمتی که در بحث سلامت محیط و بهداشت محیط ارائه می‌شود از نظر اقتصاد بهداشت هم مفید است. در پی یک سال اجرای برنامه طرح تحول سلامت 130 هزار مورد بازرسی صورت گرفته که از این میزان 11 هزار مکان مورد بهسازی، 353 هزار نفر مورد آزمایش و 51 تن ماده غذایی فاسد کشف شدند.

جنیدی افزود: در دانشگاه علوم پزشکی ایران شبکه آزمایشگاهی بسیار ضعیف است و با توجه به وظیفه ما در حوزه اعلام وضعیت سلامت غذا مجبوریم خرید خدمت کنیم که این خرید خدمت هم هزینه بالایی در پی دارد و هم موجب تاخیر در اعلام نتایج می‌شود و ما نمی‌توانیم به موقع و سریع سلامت مواد غذایی را تایید کنیم. استدعا داریم که مسئولین مساعدت کنند و در بحث تحول سلامت تجهیز آزمایشگاه‌های حوزه سلامت محیط کار را در دستور کار قرار دهند. 

جنیدی افزود: تعداد زیادی از آب آشامیدنی،‌ مواد غذایی و حتی توتون و تنباکو که از حوزه فعالیت بهداشت محیط خارج است نمونه برداری کردیم و حتی تشعشعات را نیز مورد بررسی قرار دادیم. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گزارشی را از مرحله اول مانور ارائه داد: در 15 روز اول مانور بیش از 9 هزار بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی صورت گرفته که از این تعداد 196 مورد به دادگاه معرفی شدند و 73 مرکز تعطیل شدند همچنین 4 هزار و 300 کارت بهداشتی صادر شده که این میزان نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش داشته است. به طور کلی 13 هزار و 320 مرکز و اماکن را مورد بازدید قرار دادیم و 406 مورد نمونه برداری از مواد غذایی صورت گرفته است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار