سمنان;

استان سمنان قطب سفالگری ایران

حضور بنام‌ترین و برجسته‌ترین اساتید این هنر در استان سمنان، این استان را به عنوان پایتخت سفال و سرامیک در ایران تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت : اگر چه استان همدان از نظر حجم تولید سفال و سرامیک بالاتر از سمنان و در جایگاه نخست کشور قرار دارد اما تولیدات سفال و سرامیک سمنان از کیفیت بیشتری برخوردارند و اقبال بازارهای مختلف به تولیدات هنرمندان این استان بیشتر از جای دیگری است.
جعفر صفاخواه با بیان اینکه در حال حاضر کارگاه‌های زیادی در این حوزه در استان سمنان فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: پیشینه سفالگری در استان سمنان به پیش از میلاد برمی‌گردد.
وی  با اشاره به اینکه سفالگری در این استان در همه دوره‌ها از رونق برخوردار بوده، افزود: اوج هنر سفالگری در استان سمنان براساس یافته‌های باستان‌شناسانه به تپه‌حصار دامغان برمی‌گردد که پیشینه‌ای 6 هزار ساله دارد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هنرمندان بسیاری به سفال و سرامیک اشتغال دارند، اضافه کرد: براساس آخرین آمارها در حال حاضر بیش از چهار هزار و 500 هنرمند در زمینه تولید صنایع دستی در این استان اشتغال دارند که سهم هنرمندان سفال و سرامیک و همچنین دست‌بافته‌ها بیش از دیگر رشته‌ها است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به تعطیلات نوروزی پیش‌رو از آماده‌سازی فضای مناسبی برای ارائه محصولات هنری، صنایع دستی و خصوصا تولیدات هنرمندان سفال و سرامیک در این استان خبر داد و افزود: امسال در شهرستان‌های هشت‌گانه استان سمنان بازارچه‌های موقت صنایع‌دستی ایجاد شده و میهمانان، مسافران نوروزی و زوار حرم امن رضوی می‌توانند از تولیدات این هنرمندان استفاده کنند.

برچسب ها: سمنان ، قطب ، سفال ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.