تبریز؛

تاثیر80 درصد خسارت خشکی دریاچه ارومیه به آذربایجان‌شرقی

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: به دلیل جهت وزش باد، بالای 80 درصد خسارت ناشی از خشک شدن آن متوجه استان ما است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ مهری افزود: در سالیان گذشته از منابع طبیعی که در اختیار ما بوده است به خوبی استفاده نشده و این عدم استفاده نادرست اکنون ما را با چالش‌های جدی در این زمینه مواجه کرده است.

وی افزود: اگر امروز چاره و تدبیر درستی در خصوص چالش‌های پیش‌رو اندیشیده نشود قطعا وضع از این هم بدتر خواهد شد.

مهری اظهار داشت : با تشکیل ستاد احیا دریاچه ارومیه در دولت تدبیر و امید و حضور نیروهای متخصص و کارشناس در این ستاد با وجود کمبود بودجه اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است و در تمامی سطوح کارهای خوبی انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی اقدامات صورت گرفته در سازمان جنگل‌ها و مراتع را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: کاهش 45 میلیمتری بارندگی در 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیانگر این نکته است که ما باید از منابع موجود اصولی استفاده کنیم و با برنامه‌ریزی پیش برویم.

مهری افزود: وضعیت تمام دشت‌های ایران به لحاظ برداشت آب‌های زیرزمینی بحرانی است اما این بحران در دریاچه ارومیه نمود بیشتری دارد که به دلیل تولید گرد و غبار و ریز گرده‌ها این حساسیت بیشتر است.

وی با اشاره به نقش دستگاه‌های دولتی در این زمینه گفت: نقش دستگاه‌های ذیربط سیاست‌گذاری و اجراست و تحقق اهداف پیش‌بینی شده جز در سایه مشارکت، تعامل و همراهی مردم و جوامع محلی امکانپذیر نخواهد بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی افزود: تشکل‌ها، نظام صنفی، نظام مهندسی و تعاونی‌ها باید در این حوزه به طور جدی ورود پیدا کنند.

مهری با اشاره به اینکه باید منابع موجود را مدیریت کرد، گفت: 11 درصد آب‌آورد دریاچه ارومیه از استان آذربایجان‌شرقی است اما به دلیل جهت وزش باد، بالای 80 درصد خسارت ناشی از خشک شدن آن متوجه استان ما است.

وی افزود: با توجه به اینکه 70 درصد بارندگی‌های سالانه تبخیر می‌شود آغاز طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری باید جزو اولویت‌ها قرار گیرد.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.