تقویم روزانه فوتبال؛

قهر ستار ه های سرخ تاریخ را رقم زد/ جام جهانی قرعه کشی شد

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات فوتبالی که در تاریخ 19اسفند ( 9 مارس ) رخ داده است ، اختصاص دارد.

قهر ستار ه های میلان تاریخ را رقم زدبه گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جواندر تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات دنیای فوتبال که در چنین روزی رخ داده است ، میپردازیم.

*قرعه کشی مسابقات انتخابی جام جهانی

19 اسفند 1390 مراسم قرعه‌كشی مرحله سوم مقدماتي جام‌جهاني 2014 برزيل در قاره آسيا برگزار شد و تيم‌هاي راه يافته به اين دور حريفان خود را شناختند. 

مهدی مهدوی كيا از ايران و مياموتو از ژاپن كه به مقر كنفدراسيون فوتبال آسيا در كوالالامپور سفر كرده بودند، قرعه‌هاي گروه‌هاي اول و دوم را برداشتند و سرنوشت تيم‌هاي ملي كشورشان را رقم زدند. براساس قرعه تيم ملي ايران در گروه اول اين رقابت‌ها قرار گرفت و با تيم‌هاي كره‌جنوبي، ازبكستان، قطر و لبنان همگروه شد.

ايران در حالی با اين قرعه روبه‌رو شد كه تيم‌هاي استراليا، عراق، اردن، عمان و ژاپن راهي گروه دوم شدند تا مسير تيم كرش برای راهيابي به جام‌جهاني مسير آسان‌تري را پيش‌رو داشته باشد. ايران كه در سيد دو قرار گرفته بود به طور مشخص به ژاپن نمي‌خورد. به اين ترتيب يكي از تيم‌هاي استراليا و كره‌جنوبي قطعا حريف ايران بودند. با قرعه‌اي كه مهدوي‌كيا برداشت كره‌جنوبي همگروه ايران شد. كره‌جنوبي كه تا پيش از اين جايگاه سوم را در رنكينگ فيفا در اختيار داشت و با توجه به شكست ژاپن در آخرين رنكينگ به جايگاه دوم رسيده بود، همانند دوره گذشته حريف ايران شد.


*پیروزی پرسپولیس در دربی در ضربات پنالتی

19 اسفند 1367 دو تیم استقلال و پرسپولیس در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی به مصاف هم رفتند که پرسپولیس در ضربات پنالتی استقلال را شکست داد و به نیمه نهایی صعود کرد.

این مسابقه َ، بازی جذابی نبود و تلاش دو تیم در طول بازی گلی را دربرنداشت و کار به ضربات پنالتی کشیده شد.

در ضربات پنالتی پرسپولیس با نتیجه چهار بر دو استقلال را شکست داد. گلهای پرسپولیس را در پنالتی ،رحیم یوسفی ، مجتبی محرمی ، محسن عاشوری و مرتضی کرمانی مقدم به ثمر رساندند و رضا حسنزاده و جعفر مختاری برای استقلال پنالتی های خود را گل کردند.

قهر ستار ه های سرخ تاریخ را رقم زد/ جام جهانی قرعه کشی شد

*تاسیس باشگاه اینتر 

9 مارس 1908 ، یک گروه از بازیکنان کریکت و فوتبال باشگاه میلان ، که به دلیل اختلاف با سران اصلی این باشگاه بر سر عدم استفاده از بازیکنان خارجی از این تیم جدا شده بودند ، یک باشگاه جدید به نام اینترناسیوناله ( به معنای بین المللی ) تاسیس کردند. آنها از همان ابتدا ، مبارزه با نژاد پرستی را سیاست باشگاه خود قرار دادند.

آنها رنگ آبی و مشکی را برای لباس خود انتخاب کردند و برای به دست آوردن اولین قهرمانی خود فقط دو سال صبر کردند و در سال 2010 اولین قهرمانی خود در ایتالیا را به دست آوردند.
اما اوضاع برای تیم میلان پس از جدایی اینتری ها به هم ریخت و تا 40 سال در حسرت قهرمانی ماندند و آنها که در سال 1907 قهرمان شده بودند تا سال 1950 دیگر رنگ قهرمانی را ندیدند.

اینتر در سال 1920 دومین قهرمانی خود را به دست آورد اما سپس این تیم نیز دچار افت شد و در سال 1922 با به دست آوردن تنها 11 امتیاز در جایگاه آخر لیگ قرار گرفتند البته آنها در بازی پلی آف پیروز شدند و به دسته پایین سقوط نکردند. اتفاقی که تا به حال رخ نداده و اینتر تنها تیم ایتالیا است که همواره در سطح اول فوتبال این کشور حضور داشته و هیچگاه به دسته پایین سقوط نکرده است.

اما اینتر پس از ظهور ستاره ای به نام جوزپه مه آتزا دوباره بع اوج بازگشت و در اولین دوره برگزاری لیگ با نام سری آ در سال 1929 قهرمان شد. در سال 1955 آنجلو موراتی اینتر را خریداری کرد و با سپردن هدایت این تیم در سال 1960 به هلنیو هررا دوران طلایی اینتر آغاز شد. هررا با اینتر سه بار قهرمان لیگ و 2 بار پیاپی قهرمان اروپا شد. سال 1965 سال فوق العاده برای نراتزوری بود و آنها  همراه با هررا توانستند همه جامهای ممکن را به دست آورند. دوران طلایی هرارا در سال ۱۹۶۸ با جدایی آنجلو موراتی پایان پذیرفت.

پس از جریانات کالچوپولی در سال 2006 و سقوط یوونتوس به سری بی  و افت تیم میلان ، اینتر که از این جریانات مصون مانده بود از افت این تیم ها استفاده کرد و به اوج رسید. 2 قهرمانی سری آ یونتوس در سالهای 2005 و 2006 پس از کالچوپولی از این تیم گرفته شد و به اینتر داده شد. با ورود مورینیو به اینتر دوران دوم عصر طلایی اینتر آغاز شد و در فصل 2009-2010 آنها به هدایت مورینیو توانستند سه گانه را به دست آورند اما با جدایی مورینیو از این تیم ، آنها دوباره افت کردند و اکنون دوباره یوونتوس قدرت را در ایتالیا به دست گرفته است.

اینتر در سری آ 18 بار قهرمان شده است و به همراه باشگاه میلان که همین تعداد قهرمانی را دارد ، پشت سر یوونتوس با 33 قهرمانی قرار دارند و بعد از این تیم پرافتخارترین تیم های سری آ محسوب می شوند.

اینتر هفت بار نیز قهرمان جام حذفی ایتالیا شده و سه بار هم قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شه است.


*افتتاح ورزشگاه ویمبلی

9 مارس 2007 ، ورزشگاه ویمبلی جدید افتتحاح شد و پس از تاخیر چند ساله ساخت آن به پایان رسید.
ساخت این ورزشگاه  در محل ورزشگاه ویمبلی قدیمی از سال 2000 آغاز شد و ابتدا قرار بود تا سال 2003 تکمیل شود اما مشکلات فراوان و تاخیر در ساخت این ورزشگاه باعث شد تا پیمانکار آن عوض شود و نتوانند طبق تاریخ قبلی این ورزشگاه را افتتحاح کنند. در سال 2004 یک کارگر 54 ساله در حین کار در ورزشگاه از روی داربست به زمین افتاد و فوت کرد. در سال 2006 مشکلات ورزشگاه بیشتر شد اما بالاخره در مارس 2007 ساخت ورزشگاه با صرف هزینه بیش از یک میلیارد پوند و با ظرفیت 90 هزار تماشاگر به پایان رسید.
اولین مسابقه برگزار شده در استادیوم  ویمبلی جدید ، فینال FA cup  در سال 2007 بین تیمهای کیدرمینسترهریرز و استیونج بارو بود.

*تولد ستاره هلندی بایرن مونیخ

9 مارس 1975 ، روی ماکای ، مهاجم سابق تیم ملی هلند و باشگاه بایرن مونیخ متولد شد.
ماکای فوتبال خود را از سال 1993 در تیم ویتس آرنهم هلند آغاز کرد و تا سال 1997 در این تیم ماند. وی سپس به اسپانیا رفت و ابتدا در تیم تنریف و سپس در دیپورتیوو لاکرونیا بازی کرد. درخشش در دیپورتیوو و قهرمانی لالیگا با این تیم در سال 2000 و آقای گلی لالیگا در سال 2002 باعث شد تا در سال 2003 با بایرن مونیخ برود و سالهای درخشانی را در این تیم گذراند. او تا سال 2007 در بایرن مونیخ بازی کرد و دو بار با این تیم قهرمان بوندس لیگا شد. او در مجموع 178 بار پیراهن این تین را به تن کرد و 102 گل به ثمر رساند. وی در 7 مارس 2007 ، سریعترین گل لیگ قهرمانان را در ثانیه 10 وارد دروازه رئال مادرید کرد. ماکای بعد از بایرن به فاینورد رفت و در سال 2010 در این تیم بازنشسته شد. او در سال 2003 کفش طلای اروپا را تصاحب کرد.
ماکای 43 بازی در تیم ملی هلند انجان داد و شش گل به ثمر رساند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار