در کنگره ملی اقتصاد مقاومتی مطرح شد:

اقتصاد مقاومتی در صدر کارهای مسئولان باشد/نیمی از درآمد ملی صرف سرمایه گذاری در اقتصاد مقاومتی شود

عمده ترین سیاست تشویقی برای تحقق اقتصاد مقاومتی این است که همه مسئولان، آن را در صدر و سرلوحه کارهای خود قرار دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با حضور مسولان کشور صبح امروز در سالن همایش های صدا و سیما آغاز به کار کرد.

دراین کنگره  مولفه های اقتصاد مقاومتی براساس فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری مورد کنکاش و بررسی قرار خواهد گرفت.

این کنگره در 10 نشست تخصصی به بررسی مولفه های اقتصاد مقاومتی می پردازد.

لازم به ذکر است که نشست‌های تخصصی این کنگره با عناوین "جایگاه صنعت و انرژی در تحقق اقتصاد مقاومتی"، "توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای و نقش آن در تحقق اقتصاد مقاومتی"،" چالش‌ها و فرصت‌های تحقق اقتصاد مقاومتی"، "برنامه‌ریزی عملیاتی در اقتصاد مقاومتی "،"الزامات و راهکارهای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان"، "ظرفیت‌های صنایع دستی در تحقق اقتصاد مقاومتی"، "گردشگری و اقتصاد مقاومتی، "رسانه و گفتمان‌سازی در اقتصاد مقاومتی"، "کارآفرینی"، ا"قتصاد خانواده و اقتصاد مقاومتی" و نشست تخصصی "جایزه ملی اقتصاد مقاومتی " در روزهای 19 و 20 برگزار می شود.

***اقتصاد مقاومتی باید در صدر کارهای مسئولان باشد

شمخانی گفت: عمده ترین سیاست تشویقی برای تحقق اقتصاد مقاومتی این است که همه مسئولان، اقتصاد مقاومتی را در صدر و سرلوحه کارهای خود قرار دهند.

علی شمخانی دبیر عالی شورای امنیت ملی در همایش کنگره ملی اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی کوچک کردن دولت، واگذاری کار به مردم، توانمندسازی شرکت های دانش بنیان، توسعه صادرات و اعتماد به مردم است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره چرایی کند بودن تحقق اقتصاد مقاومتی اضافه کرد: برای تسریع در این کار باید نمادسازی کرده و اولویت ها را تغییر داد.

شمخانی با بیان اینکه ترویج گفتمانی اقدام موثری در این موضوع به شمار می رود، ادامه داد: باید همه افرادی که تریبون و منبر در اختیار دارند را تشویق کنیم تا به مطالبات مردم پاسخگو باشند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: البته این موضوع به این معنا نیست که از پاسخگویی به مطالبات مردم، اهرم و ابزاری برای فشار به جناح ها و افراد ساخته شود.

شمخانی گفت: شایسته است که در خطبه های نمازجمعه، امامان جمعه هر استان، اقداماتی که در آن منطقه برای کاهش بیکاری، اشتغال آفرینی و تولید کار انجام شده است را بیان کنند تا بدین ترتیب به کارآفرینانی که در عرصه اقتصاد تلاش می کنند، ارج نهاده شود.

وی با بیان اینکه توسعه کارآفرینی نیازمند کسب سود است، اضافه کرد: ما نباید در تشویق کارآفرینان ملی که به تولید دانش، توسعه کشاورزی، بهینه سازی مصرف آب و انرژی، تولید صنعتی و صادرات می پردازند، توسط مسئولان نگرانی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در دوران دفاع مقدس برای ایثارگری رقابت بود اما امروز باید رقابت را به سمت استفاده بهینه از توانمندی های داخلی و پاسخگویی به مطالبات مردم سوق دهیم.

وی اضافه کرد: اگر این موضوع شعار ما باشد، شاید بتوانیم کندی عملکرد در تحقق اقتصاد مقاومتی را جبران کرده و به آن شتاب ببخشیم.


***نیمی از درآمد ملی صرف سرمایه گذاری در اقتصاد مقامتی شود

غلامرضا مصباحی‌مقدم در کنگره ملی اقتصاد مقاومتی گفت: حداقل 50 درصد درآمد ملی باید صرف سرمایه‌گذاری در اقتصاد مقاومتی شود و در صورت تحقق این امر ظرف دو الی سه دهه آینده ایران به عنوان کشور تراز اول منطقه خواهد بود.

وی ادامه داد: دولت می تواند در این امر نقش هدایت‌گر داشته باشد.

مصباحی مقدم در ادامه با اشاره به اینکه در اقتصاد مقاومتی کشور در شرایط دفاعی است، افزود: در این موضوع روش های دفاع فرق دارد و باید دفاع از اقتصاد و فعالیت های مرتبط با آن صورت گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه در دنیا استقلال کشورما نظیر ندارد، افزود:چرا که از نظر فرهنگی، فرهنگ مقاومتی ملت ما برای سایر کشورها الگو شده است.

مصباحی مقدم گفت:صدا و سیما می تواند نقش اول را در ایجاد فرهنگ مقاومتی ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه امروز امنیت ملی کشور از سوی بیگانگان در معرض خطر نیست، اظهار کرد: امروز کنگره آمریکا در هراس است،، چرا که سعی دارد تحریم‌های جدیدی را برای کشورمان رقم می زند.

مصباحی مقدم در ادامه با اشاره به اینکه کشور از منظر اقتصادی ضعیف است، افزود: چرا که سبب شده دشمن آن را شناسایی کند و به عنوان نقطه ضعف از آن استفاده کند.

***عزم جدی در زمینه اقتصاد مقاومتی وجود ندارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه عزم کافی در زمینه اقتصاد مقاومتی وجود ندارد گفت: اگرچه اظهارات، همایش‌ها و گفتگوهایی در این زمینه وجود دارد اما کافی نیست باید در این زمینه فرهنگ سازی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: همچنین قرار بود دولت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را تشکیل داده تا نتایج را به مردم گزارش دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحقق این امر نیازمند استفاده از ظرفیت‌های مردمی، منابع طبیعی کشور است اظهار داشت: علاوه بر این موارد نیازمند فرهنگ متناسب با اقتصاد مقاومتی هستیم اما متاسفانه مسائلی از این دست وجود ندارد.

مصباحی مقدمی اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه اقتصاد مقاومتی حضور دولت مهم است و تا زمانی که تمام وزارتخانه ها در این زمینه فعالیت نداشته باشند نمی توانیم شاهد اجرای خوب آن باشیم.

رئیس کمسیون برنامه و بودجه در کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه باید خانواده های کم درآمد تحت پوشش حمایتی دولت قرار بگیرند و این امر جز بندهای اقتصاد مقاومتی است گفت: بایدخانواده های ثروتمند حذف شوند و دولت در این مساله کند عمل می کند بنابراین به این ترتیب ممکن است تا 50 سال مبتلا به پرداخت یارانه باشیم.

مصباحی مقدم معتقد است که دانشگاه ها می توانند در زمینه اقتصاد مقاومتی موثر باشند و ادامه داد: باید نمایش رفاه کنار گذاشته شود و نمایش سرمایه‌گذاری دنبال شود که این امر در مدارس و دانشگاه ها امکان پذیر است.

وی در خصوص سرمایه گذاری های خارجی نیز گفت: این قرارداد‌ها باید در چهارچوب اقتصاد مقاومتی باشد.

**لزوم استفاده از همه ظرفیت‌ها برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی

مجید قبادی‌فر در کنگره ملی اقتصاد مقاومتی گفت: رسیدن به سند چشم انداز 1404 از اهداف کشور برای نشان دادن اقتصاد مقاومتی است.

قبادی‌فر افزود: این سند چشم‌انداز می تواند در حوزه منافع ملی، حوزه معیشت و ارتقا بنیان درون زندگی بر اساس اصول و مبانی تدارک دیده شود. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه اجرای این سند چشم انداز به دو عامل بستگی دارد افزود: اقتصاد مقاومتی باید به گفتمان تبدیل شود چرا که تمام لایه‌های اجتماعی در هر سطح و موقعیت و نگرش باید این لایه‌ها را درک کرده و نباید معطوف به یک قشر دیده شود دیگر آنکه ترویج سیاست اقتصاد مقاومتی باید در ساخت کشور باشد.

دبیر همایش در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر اقتصاد مقاومتی باید بین دولت و ملت عجین شود و از همه ظرفیت‌ها استفاده بهینه را انجام داد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
۱۱ سال پیش رهبرمون گفتند که عمل نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
سلام:یکی ازاولویت ها و ساده ترین و کوتاه ترین راههای ایجاد و ترویج و توسعه و فرهنگسازی اقتصادمقاومتی-بمعنای اخص آن اقتصاداسلامی-اینست که مجلس و دولت و قوه قضایه سریعا جلوی خودسری ها را در شرکت های دولتی و بانکها بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
یعنی سازمانهای مربوطه نمی توانند جلوی قاچاق کالا را بگیرند مادر زمینهای گوناگون موفق بودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
سیاست های اقتصاد مقاومتی و فرماندهی آن اصل است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
ای کاش عمل میکردید
Germany
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
به عمل کار برآید.....
آخرین اخبار