فاطمی: مرگ روزانه 10 نفر در کشور به علت سوختگی/ چمران: کشف 10 تن مواد منفجره طی روزهای گذشته

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: روزانه 10 نفر در کشور به علت سوختگی فوت می‌کنند و سالیانه 1300 نفر به علت سوختگی به معلولان کشور اضافه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد جواد فاطمی رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران به منظور ارائه گزارش در خصوص حوادث و رخداد‌های ناشی از مراسم چهارشنبه سوری اظهار داشت: سوختگی بیماری‌ است برای کشورهای فقیر سالیانه 150 تا 180 هزار نفر در کشور دچار سوختگی می‌شوند که از این تعداد سی هزار نفر نیاز به بستری و سه هزار نفر فوت می‌کنند.

وی افزود: تقریبا به صورت میانگین روزی 10 نفر به علت سوختگی در کشور فوت می‌کنند که قابل پیشگیری است این افراد اگر زنده هم بمانند دچار معلولیت می‌شوند .

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: در سا ل2006 میزان مرگ و میر در کشور آمریکا 1.2 دهم به ازای 7 هزار نفر بوده است و در ایران 3.8 دهم به ازای هر هزار نفر است که این اعداد نشان می‌دهد ما چهل سال نسبت به آمریکا و استاندارد جهانی عقب هستیم.

فاطمی ادامه داد: در کشور آمریکا به ازای هر صد هزار نفر 5 نفر ناشی از سوختگی فوت می‌کنند که این عدد در کشور ما 40 نفر به ازای هر هزار نفر است و تقریبا سال گذشته 20 هزار نفر دچار سوختگی شده‌اند.

وی افزود: در سال 1990 سوختگی دهمین عامل مرگ و میر زود هنگام در کشور بوده که در حال حاضر به هشتمین علت رسیده است یعنی در این شاخص دچار افت شده‌ایم.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران در رابطه با هزینه درمان سوختگی گفت: به صورت میانگین هر درصد سوختگی 5 میلیون تومان هزینه به بیمار وارد می‌کند یعنی اگر کسی دچار 30 درصد سوختگی شود باید 150 میلیون تومان بابت درمان خرج کند اما متاسفانه هیچ بیمه‌ای هزینه آن را تقبل نمی‌کند و در کشور هیچ گونه درمان استانداردی برای سوختگی وجود ندارد و در نهایت افراد دچار معلولیت می‌شوند.

فاطمی تصریح کرد: به عنوان مثال بیماری وجود دارد که صورت آن دچار سوختگی شده است و نیازمند پنجاه عمل بر روی صورت او است تا به حالت عادی بازگردد اما هیچ بیمه‌ای هزینه درمان آن را تقبل نمی‌کند زیرا عنوان می‌کنند که این جراحی‌ها، جراحی زیبایی محسوب می‌شود.

وی در رابطه با علت زیاد سوختگی در کشور گفت: متاسفانه هیچ دستگاهی به وظایف خود عمل نمی‌کند به عنوان مثال چرا باید مدارس دارای سیستم‌های گرمایشی مناسب نباشند و به علت نبود یک بخاری استاندارد در روستای شین آباد میلیارد‌ها تومان هزینه به کشور تحمیل شود در حال حاضر هیچ‌کدام از سازمان‌ها مانند شهرداری،وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش و وزارت صنعت و معدن به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات سوانح سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: وزارت بهداشت و درمان پیش بینی کرده بود که تا انتهای سال 94 باید 2400 تخت سوختگی در کشور وجود داشته باشد اما در حال حاضر فقط 100 هزار تخت سوختگی وجود دارد و ما با کمبود 1400 تخت مواجه هستیم در شرایطی که تخت‌های موجود نیز استاندارد‌های لازم را ندارند و در شرایطی که باید هر بیمار سوختگی در اتاق‌های انفرادی بستری شوند بیمارستان مطهری دارای اتاق‌های 6 تخته است.

فاطمی ادامه داد: بعد از بیمارستان شهید مطهری هیچ بیمارستان سوختگی افتتاح نشده است در شرایطی که چندین بیمارستان قلب ساخته شده است زیرا بیماری‌های قلب درآمد زا و سوختگی هزینه بر هستند حتی تیم‌های درمان سوختگی نیز مایل به کار در این بخش نیستند و هیچ پرستاری تمایل ندارد در بخش سوختگی کار کند.

وی افزود: در کشور آمریکا بیمار بالای 90 درصد سوختگی زنده می‌ماند اما در کشور ما در بهترین حالت بیمار دارای سوختگی 60 درصد زنده می‌ماند.

فاطمی بیان کرد: به علت نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال تا این لحظه 200 بیمار در دو بیمارستان سوختگی تهران بستری شده‌اند و ما هر ساله در چهارشنبه آخر سال با تعداد زیادی معلول مواجه می‌شویم.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اگر  هزاران تخت سوختگی هم در کشور ساخته شود و زمانی که پیشگیری‌های لازم انجام نشود موثر نخواهد بود سالیانه دو هزار نفر به علت سوختگی‌های الکترونیکی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند که از این تعداد 65 درصد آن‌ها یک عضو‌شان قطع می‌شود وهزار و سیصد معلول در سال به جامعه تحمیل می‌شود که تعداد زیادی از آن‌ها کارگران ساختمانی هستند.

فاطمی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از سوختگی افزود: چرا نباید مدارس کشور به لحاظ سیستم‌های گرمایشی دارای استاندارد باشد و چرا مباحث مربوط به سوختگی در کتاب‌های درسی گنجانده نمی‌شود.

وی بیان کرد: اگر آتش نشانی ساختمانی را بازدید کند و از نظر آتش سوزی ایمنی آن را رد کند شهرداری در جهت پلمپ آن همکاری نمی‌کند.

فاطمی افزود: 90 درصد سوختگی‌های کودکان ناشی از سهل انگاری والدین تشخیص داده شده است و مرگ و میر کودکان به علت سوختگی در کشور ما 11 برابر استاندارد جهانی است که بیشتر آن به علت افتادن سماورهای دارای آب جوش بر روی کودکان هستند که نشان می‌دهد حتی سماورهای ما دارای استاندارد‌های لازم نیستند.

رئیس مرکز تحقیقات سوانح سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: وضع درمان و بازتوانی بیماران سوختگی هنوز در کشور به استاندارد لازم نرسیده است و هیچ نهادی از این افراد حمایت نمی‌کند خودکشی در این افراد بسیار زیاد است.

فاطمی گفت: دعا می‌‌کنم کسی در کشور دچار سوختگی نشود سوختگی بیماری فقرا است زیرا افراد پولدار دارای سیستم‌های گرمایشی استاندارد هستند.

*کشف ده تن مواد منفجره توسط نیروی انتظامی

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه صحبت‌های رئیس مرکز تحقیقات سوانح سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: در چهارراه مولوی مقدار زیادی مواد منفجره بدون هیچ گونه نظارتی به فروش می‌رسد که نیروی انتظامی و شهرداری باید آن‌ها را جمع آوری کنند.

وی گفت: طی گزارش‌های ارسالی از نیروی انتظامی تاکنون 10 تن مواد منفجره که برای چهارشنبه آخر سال تهیه شده بود، کشف شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار