سمنان؛

فعالیت ۲۲۰ کانون فرهنگی در مساجد استان سمنان

مسئول نظارت بر کانون های فرهنگی مساجد استان سمنان گفت: ۱۴هزار نفر عضو این کانون ها هستند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ مسئول نظارت بر کانون های فرهنگی مساجد استان سمنان، از فعالیت ۲۲۱ کانون فرهنگی هنری در مساجد استان خبر داد و گفت: ۱۴هزار نفر عضو این کانون ها هستند.
 حجت الاسلام محمدرضا حدادیان در نشست خبری خود با حضور اصحاب رسانه ضمن تشریح اهم فعالیت های این کانون ها، ابراز داشت: از مجموع ۲۲۱ کانون فرهنگی، ۱۵کانون در شهرستان آرادان، ۱۴ کانون در سرخه، ۵۲ کانون در دامغان، ۴۵ کانون در سمنان، ۴۸ کانون در شاهرود، ۱۸ کانون در گرمسار، ۱۷کانون در مهدیشهر  و۱۳ کانون در میامی فعالیت دارند که در مجموع به ۱۴هزار عضو در مساجد، مصلی ها و دانشگاه ها با امکاناتی از قبیل ۸۲ کتابخانه مخزن دار و ۷۶ کتابخانه باز خدمات می دهند.
وی افزود: اکنون در کتابخانه های کانون فرهنگی هنری مساجد استان ۲۳۵ هزار و ۴۰۴ جلد کتاب موجود است که این میزان کتاب در ۵۸ کتابخانه شهری و ۲۴ کتابخانه روستایی مخزن دار و ۵۳ کتابخانه شهری و ۲۳ کتابخانه روستایی باز در معرض دید ۱۷ هزار و ۲۸ نفر عضو این کتابخانه ها قرار دارند.
مسئول دبیرخانه نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان، درباره رسالت و وظایف کانون های تخصصی مساجد، گفت: از مهمترین و کارآمد ترین برنامه ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور که همسو با سیاست های کلی نظام در دوره چشم انداز و سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه و در راستای کیفی کانون های مساجد کشور بوده تشکیل کانون های تخصصی است که تنوع بخشی به برنامه ها و فعالیت ها، در تمام زمینه های دینی، اعتقادی، فرهنگی، آموزشی، تربیتی، خانوادگی و حقوقی از وظایف آن ها است.
حدادیان افزود: تربیت نیروی متخصص و متعهد، ارتقاء سطح فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی، بستر سازی برای حضور و مشارکت مساجد در توسعه فرهنگی کشور، ایجاد جریان معتمد در موضوعات تخصصی و فرهنگی، تقویت روحیه نوآوری و خلاقیت در کانون های مستعد از اهداف و چشم اندازهای کانون های تخصصی مساجد است.
وی درباره فعالیت های این کانون ها، افزود: کانون های مساجد استان سمنان در ۱۱رشته تخصصی شامل آموزش، پژوهش، حجاب و عفاف، نماز، ولایت، قرآن، مهدویت، سلامت، کتابخانه، آی تی و مشاوره فعالیت دارند که این فعالیت ها ظرفیت مطلوبی در کنار کارهای روتین مساجد محسوب می‌شوند.
مسئول نظارت بر کانون های فرهنگی مساجد سمنان درباره برنامه های جانبی این کانون ها گفت: برنامه هاي کانون هاي مساجد باعث رشد، حرکت و پيشرفت در اخلاق و رفتار می شود و به خصوص پيشرفت در حوزه هاي درسی، علمی و مبانی اعتقادی می بایست از شاکله ها و شاخصه های اصلی برنامه های فرهنگی کانون ها باشد که خوشبختانه فعالان کانون هاي مساجد در استان تا کنون تلاش زيادی را در اين مجموعه انجام داده اند.
حدادیان در تشریح برنامه های کانون های مساجد در سال۹۴، توضیح داد: طرح تلاوت نور در سطح مساجد با قرائت یک یا دو صفحه از آیات قرآن کریم بعد از اقامه نماز جماعت از جمله برنامه های کانون های فرهنگی مساجد استان سمنان در سال۹۴ بوده که خوشبختانه این طرح با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شده است.
وی درباره اهداف برگزاری این طرح، افزود: بسط و توسعه انس مردم با تلاوت قرآن و بهره مندی از مفاهیم والای کلام الهی از اهداف طرح روزانه تلاوت نور است که برگزاری آن امکان بررسی و بیان راه های توسعه و کیفی طرح تلاوت نور با استفاده از امکانات بومی و محلی، تبیین شاخص های مسجد طراز اسلامی از منظر قرآن و روایات، توجه به اصل محوریت و کارآمدسازی مساجد در تبیین وضع کنونی و ترسیم نقش آینده مساجد در توسعه و ارتقای فعالیت های قرآنی و ارائه الگوهای مسجد قرآنی را در اختیار ما قرار می دهد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.