تقویت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور/گسترش و توسعه پارکهای علم و فناوری در سال آینده

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در دو سال گذشته بر روی سرمایه گذاری خطرپذیر برای تبدیل ایده به ثروت فعالیت های زیادی انجام شده و باید این امر در کشور تقویت شود.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در دومین نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصاد دانش بنیان و نوآوری که صبح امروز در پژوهشگاه نیرو برگزار شد اظهار کرد:‌ یکی از فعالیت‌های اصلی معاونت علمی محقق کردن اقتصاد دانش‌بنیان که پایه اصلی آن اقتصاد مقاومتی است، می‌باشد. اقتصادی که فقط بر اساس پول نفت و منابع ارثی شکل بگیرد، این اقتصاد هیچ وقت کار آفرین و نو آور نیست. 

وی ادامه داد: کشوری که دارای تکنولوژی است و آن را از کشورهای دیگر می‌‌گیرد و اسم آن را انتقال تکنولوژی گذاشته است درواقع آن کشور فقط می‌خواهد صاحب یک سبکی شود، بنابراین باید کل فرهنگ ما اصلاح شود. فرهنگی که فروش صد ساله نفت خام را به ما تحمیل کرده و در ذهنمان فرو کرده است . در دو سال گذشته بر روی سرمایه گذاری خطرپذیر برای تبدیل ایده به ثروت فعالیت های زیادی انجام شده و باید این امر در کشور تقویت شود.
 

ستاری بیان کرد: همه با هم هستیم تا این فرهنگ را اصلاح کنیم. آینده کشور تولید ثروت از دانش است. این دوره دوره‌ای نیست که بر اساس فروش نفت خام بتوانیم به ثروت برسیم. در سال آینده توسعه پارکهای علم و فناوری در سال آینده گسترش می‌یابد، این پارکها باید تقویت شوند.

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد:‌در حال حاضر شرکتهایی داریم که در حوزه آی تی درآمد آنها به 500 میلیون دلار رسیده است. باید دانشگاه ها در جامعه نقش اساسی داشته باشند. دانشگاه‌ها نباید به پول دولت متکی باشند. درآمد دانشگاه ها باید از محل فروش محصولات پتنت‌ها،‌قراردادهای پژوهشی تامین شود. در حوزه‌های مختلف پتانسیل های زیادی داریم و باید بدانیم که چگونه از این پتانسیل‌ها استفاده کنیم. در حال حاضر 83 درصد مهندسان کشورمان در آمریکا تحصیل می‌کنند ولی باید بدانیم از این 83 درصد 60 درصد اقتصاد دانش بنیان روی علوم انسانی می‌چرخد، دولت در این راه محکم است و حمایت‌های لازم را از شرکتهای دانش‌بنیان به عمل می‌آورد. 

وی گفت: ما تا زمانی که ثابت نکنیم GPD سرانه کشور را می‌توانیم بگیریم هیچ کس ما را جدی نمی‌گیرد، همچنین اگر شرکتهای چندین میلیارد دلاری نداشته باشیم، هیچ کشوری ما را باور نمی‌کند . بنابراین اگر می‌خواهیم جوانانمان را در داخل کشور نگه داریم، باید به این برسیم که سرمایه کشور جوانان هستند و برای آموزش و تربیت آنها دلسوزی کنیم و سرمایه کشور نفت نیست و آن نفت زمانی ارزش پیدا می‌کند که با مغز همراه شود. 

وی تاکید کرد: ما سعی کرده‌ایم قانون حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان را توسعه و اجرایی کنیم. باید بتوانیم این قانون را به درستی در جامعه حاکم کنیم . 

ستاری عنوان کرد: در حال حاضر یک شبکه آزمایشگاهی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم که 4 هزار و 200 شبکه آزمایشگاهی در آن عضو هستند و از این شبکه 50 درصد برای شرکتها تخفیف اعلام کرده‌ایم. 

ستاری در پایان عنوان کرد: در حال حاضر 120 نفر از نخبگان کشورمان از 200 دانشگاه برتر به کشور بازگشته‌اند و قطعا این برنامه در سال آینده توسعه می‌یابد. 

فعالیت نخبگان هنگام بازگشت به ایران در شرکتهای دانش‌بنیان 
ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در حاشیه مراسم دومین نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصاد دانش بنیان و نوآوری در جمع خبرنگاران گفت: در جشن بازگشت نخبگان به ایران در ماه‌های اخیر شتاب و افزایش یافته و بیشتر جوانانی که به ایران باز می‌گردند در شرکتهای دانش بنیان مشغول به فعالیت می‌شوند و بخشی از ‌آنها در هیئت علمی دانشگاه‌ها عضو می‌شوند و بیشتر آنها درحوزه‌های مهندسی هستند. 

وی در پاسخ به این سوال که موانع کارآفرینی دانشجویان کارآفرینی مانند کاغذبازی های اداری و معاونت علمی برای حل این مشکل چه چاره‌ای اندیشیده‌ است بیان کرد:‌ جوانان باید به این اصل برسند که برای کارآفرینی هزینه کنند بحث کارآفرینی و تجاری سازی بحث پیچیده‌ای است و یک بستر خوبی باید اتفاق بیفتد و سرمایه‌گذاری‌های خطر پذیر باید تقویت شود، چندین شتاب دهنده در کشور داریم که ایده‌ها را به ثروت تبدیل می‌کند، این شتاب‌دهنده‌ها باید افزایش یابد. بحث ایده شاید فقط 10درصد بقیه باشد. مهم فردی است که از این ایده اقتصاد درست کند که در یک بستر مناسب این ایده رشد کند تا به یک شرکت دانش‌بنیان تبدیل شود. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار