تبریز؛

ایجاد دبیر خانه دائمی جشنواره و نمایشگاه فناوری نو و پیشرفته ربع رشیدی در آذربایجان شرقی

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، از ایجاد دبیر خانه دائمی جشنواره و نمایشگاه فناوری نو و پیشرفته ربع رشیدی در استان خبر داد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ جهانگیری در آیین تجلیل از داوران سومین نمایشگاه و جشنواره فناوریهای نو و پیشرفته ربع رشیدی تبریز گفت: به منظور اینکه، این جشنواره در سالهای آینده با انضباط، کیفیت و کمیت بهتری برگزار شود، آییننامهای برای این جشنواره در حال تدوین است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در نمایشگاه‌های گذشته پتانسیل‌های استان در حوزه تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان احصا شده است، عنوان کرد: امروز نزدیک به 900 طرح فناورانه در استان وجود دارد، که اگر تنها 10 درصد از این طرح‌ها به مرحله تجاری سازی برسند عواید زیادی به دنبال خواهند داشت.

جهانگیری گفت: در حال پیگیری مراحل طرح‌های شرکت در سومین نمایشگاه و جشنواره ربع رشیدی هستیم تا با احصا نوقص‌های موجود در حد توان، مشکلات موجود در پیش روی طرح‌ها را در راستای تجاری سازی رفع کنیم.

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی هم چنین با تاکید بر تولید و صادرات محصولات دانش نبیان و فناورانه، اظهار کرد: ما تلاش خواهیم کرد تا فرهنگ و گفتمان کاهش وابستگی به بودجه نفتی، در کشور نهادینه شود.

جهانگیری  افزود:در طول سال‌های طولانی بسیاری از مدیران دولتی به هر شکل ممکن تلاش می‌کردند که سهمی از بودجه نفتی را دست بیاورند؛ اما امروز باید این فرهنگ تغییر کند، چرا که ادامه مسیر با روند وابستگی نفتی ممکن نخواهد بود.

وی ادامه داد: ادبیات کاهش وابستگی به بودجه نفت، به مرور در کشور در حال رشد است و باید همه  این ادبیات را به درستی درک کرده و در این راه قدم برداریم.

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، با تاکید بر اینکه گفتمان گذر از وابستگی نفتی باید به عنوان یک فرهنگ و ادبیات در کشور نهادینه شود، اظهار کرد: به طور طبیعی هر سازمان، نهاد و مجموعه‌ای که زودتر به استقبال این مسئله برود توفیقات بیشتری به دست خواهد آورد.

جهانگیری تاکید کرد: یک روز باید ناف وابستگی نفتی در کشور بریده شود و اگر سریع‌تر به این نتیجه برسیم، می‌توانیم به بهترین صورت ممکن روی پای خود بایستیم.

 وی ادامه داد: کاهش وابستگی نفتی مسیری است که کشور به صورت اجتناب‌ناپدیر دنبال می‌کند و ما نیز تلاش می‌کنیم که با حمایت از تولید محصولات فناورانه در وهله نخست و تجاری سازی و حتی صادرات این محصولات در مراحل بعدی در این مسیر قدم برداریم.

وی همکاری و هم افزایی بین فعالان عرصه فناوری استان را ضروری دانست و اظهار کرد: باید اعتقاد داشته باشیم که توسعه تدریجی است و اگر برای ادامه کار، همت داشته باشیم؛ به موفقیت خواهیم رسید.

فرزین مقدم، معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی نیز در این مراسم، اظهار کرد: بیش از 116 داور تخصصی در طی مسیر چهار مرحلهای ارزیابی همراه این جشنواره بودند و بیش از 1500 طرح توسط این داروان بررسی شده است.

وی ادامه داد: 35 نفر به عنوان سرتیمهای تخصصی، داوری کلی را بر عهده داشتند و در داوری نهایی طرح‌ها و انتخاب برترین‌های نمایشگاه و جشنواره نیز، از تیم کارشناسی ویژه به عنوان "کارگزار رسمی ارزیابی" استفاده شده است و همچنین در مجموع در این جشنواره یک هزار896 نفر ساعت کار ارزیابی انجام شده است.

اسماعیل نجفی اقدم نیز که یکی از داوران این جشنواره است، گفت: ایجاد پرتال آنلاین جشنواره ضروری است؛ چرا که این داشته‌ها به عنوان سرمایه‌های فناوری استان باید مورد توجه قرار گیرند.

سالار همتی، نیز که یکی از داوران این جشنواره است خواستار ایجاد سامانه پیامکی برای طرح‌های شرکت‌کننده در جشنواره شد و تاکید کرد: این ارتباط با فناوران باید دو طرفه باشد.

مهدی قاسمی کاکرودی نیز از داوران این جشنواره خواستار بازبینی در فرم‌های ثبت‌نام این جشنواره شد و گفت: فرم‌های شرکت در این جشنواره باید به صورت کمی تدوین شود.

عادل دباغ یکی دیگر از داوران این جشنواره نیز خواستار توجه به جذب سرمایه‌گذاران خارجی شد و افزود: نباید تنها به سرمایه‌گذاری‌های داخلی در امور فناورانه اکتفا شود.

محمد امین حجازی نیز از داوران این جشنواره، خواستار تعریف ویژگی خاص برای این جشنواره شد و گفت: باید این جشنواره از جشنواره‌های همسو هم‌چون خوارزمی و شیخ بهایی متفاوت باشد تا حرفی برای گفتن داشته باشد.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار