وال استریت ژورنال: ‌

کاهش بهره‌وری اقتصاد آمریکا در سه ماهه آخر سال 2015

بهره‌وری پایین اقتصاد آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی از ادامه رکود در رشد بهره‌وری این کشور حکایت دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد: بهره‌وری پایین اقتصاد آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی از ادامه رکود در رشد بهره‌وری در این کشور در پی رکود اقتصادی حکایت دارد.

اقتصاد آمریکا در پایان سال دو هزار و پانزده بیشترین کاهش میزان بهره وری را در بیش از دو دهه تجربه کرد که تهدیدی برای محدود شدن میزان دستمزد کارگران و رشد اقتصادی این کشور در سالهای پیش رو است.

طبق گزارش وزارت کار آمریکا، که روز پنجشنبه منتشر شد، در سه ماهه چهارم سال گذشته، میزان بهره وری سالانه در بخشهای غیر زراعی، بر حسب بازده به ازای هر ساعت کار، دو و دو دهم درصد تنزل داشت. گرچه این رقم در مقایسه با برآورد ماه گذشته وزارت کار آمریکا مبنی بر کاهش سه درصدی میزان بهره وری در اقتصاد این کشور بهبود داشت، ضعیف‌ترین میزان بهره وری از سه ماهه اول سال 2014 بود. از پایان سال 1994، اقتصاد آمریکا فقط طی چهار سه ماهه میزان بالاتری از کاهش بهره وری را تجربه کرده است.

اقتصاددان های شرکت کننده در نظرسنجی وال استریت ژورنال قبل از انتشار گزارش تجدید نظر شده روز پنجشنبه، میزان کاهش بهره وری را سه و سه دهم درصد پیش بینی کرده بودند. در عین حال این گزارش تغییر چندانی در این واقعیت نمی دهد که رشد بهره وری اقتصاد آمریکا در پی رکود اقتصادی همچنان دچار رکود است. 

یوشوآ شاپیرو، اقتصاددان برجسته آمریکا در شرکت ام اف آر، در یادداشتی، به مشتریان یادآور شد به علت رکود در رشد بازده اقتصادی، روند اصلی بهره وری احتمالا در سه ماهه آینده همچنان آرام خواهد بود. این امر همراه با میزان رشد سطح حقوق و دستمزدها فشار فزاینده ای بر هزینه های واحد کار وارد می سازد که در مراحلی می تواند تاثیر منفی بر رشد میزان اشتغال داشته باشد.

میزان بهره وری در اقتصاد آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته در مقایسه با همان دوره در سال قبل از آن فقط نیم درصد رشد داشت. متوسط رشد بهره وری در کل سال دو هزار و پانزده حدود هفت دهم درصد بود که در مقایسه با رشد هشت دهم درصدی در سال دو هزار و چهارده تنزل داشت. میزان رشد بهره وری اقتصاد آمریکا از سال دو هزار و هفت به طور متوسط یک و دو دهم درصد بوده است.

استنلی فیشر، معاون بانک مرکزی آمریکا، هفته گذشته میزان رشد بهره وری را «به شدت پایین» توصیف و آن را یکی از علل ادامه بدبینی بسیاری از آمریکایی ها درباره اقتصاد کشورشان با وجود روند نزولی نرخ بیکاری عنوان کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار