ارومیه؛

جاذبه گردشگری: سد شهید کاظمی، سد بوکان

سد بوکان یا سد شهید کاظمی یکی از سدهای بزرگ ایران با هسته رسمی است که در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بوکان و در استان آذربایجان غربی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ این سد برای تنظیم و استفاده از آب و سیلاب‌های رودخانه زرینه ایجاد شد و جهت آبیاری اراضی پایین دست سدی در محل جنوب‌شرقی بوکان بر روی این رودخانه بسته شده است.

کار احداث این سد در مردادماه سال ۱۳۴۶ با هدف تأمین آب کشاورزی، شرب و برق منطقه توسط شرکتی اتریشی آغاز و در سال ۱۳۵۰ افتتاح شد. این سد در مسیر رودخانه زرینه‌رود قرار دارد.

این سد در دورهٔ پهلوی از اهمیت خاصی برخورددار بوده به نحوی که مدتی عکس سد کوروش کبیر برروی اسکناس‌های دولت پهلوی چاپ می‌شد، حتی در تاریخ افتتاح سد محمدرضاشاه شخصاً در بوکان و برای افتتاح آن حضور داشته است.

نام پیشین این سد کوروش کبیر بود اما در سال ۱۳۵۸ خورشیدی، هیئت وزیران دولت موقت جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ ششم مرداد آن سال بنا به پیشنهاد وزارت نیرو تغییراتی در نام سدهای ایران اجرا و تصویب شد و سد کوروش کبیر به سد شهیدکاظمی نیز تغییرنام یافت.

طول تاج سد بوکان ۵۳۰ متر و ارتفاع آن از پی ۵۰ متر است. با افزایش حجم مخزن سد در سال ۱۳۸۴ ٬ حجم کل مخزن سد به ۷۶۲ میلیون مترمکعب رسید. این سد علاوه بر تأمین آب شهرهای بوکان٬ میاندوآب و عمده آب شهر تبریز٬ سالیانه بیش از یکصد میلیون متر مکعب آب شرب و صنعت و در حدود ۵۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه‌های عجب شیر و آذرشهر را نیز آبیاری می‌کند. همچنین این سد هرساله پذیرای هزاران نفر از سرتاسر ایران می‌باشد. دریاچه سد بوکان با ۷۱۸ میلیون مترمکعب بیشترین آب پشت سد را به خود اختصاص داده است.

تصویری از سد شهید کاظمی، سد بوکان

اطلاعات کلی

نام رسمی: سد شهید کاظمی، سد بوکان

کشور: ایران

رودخانه: زرینه رود

محل: ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی بوکان

نزدیک‌ترین شهر: بوکان

نوع سد: مخزنی

ارتفاع از پی: ۵۰

طول تاج: ۷۲۰

تاریخ آغاز ساخت: مرداد ۱۳۴۶

تاریخ ساخت: فروردین ۱۳۵۰

اطلاعات مخزن

حجم مخزن: ۸۰۰ میلیون متر مکعب

انتهای پیام /ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
خیلی جالب و دیدنی بود
Iran (Islamic Republic of)
غفور فتاحی
۲۳:۳۱ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
کاش این سد نبود چون هیچ استفاده ای برای روستاهای فیض الله بیگی ندارد مخصوصا تکانتپه
Iran (Islamic Republic of)
غفور فتاحی
۲۳:۳۱ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
کاش این سد نبود چون هیچ استفاده ای برای روستاهای فیض الله بیگی ندارد مخصوصا تکانتپه