تجلی آیات الهی در بی‌آلایش‌ترین هنر ایرانی

نمایشگاهی از آیات و احادیث و اشعار حافظ و ... به قلم یکی از اساتید خوشنویسی در ترانه باران برگزار شده است.

هادی پناهی‌منش هنرمند خوشنویسی است که این هنر را نزد اساتید و پیشکسوتان عرصه‌خوشنویسی آموخته است، وی در حال حاضر نمایشگاهی را با عنوان «معراج قلم» در نگارخانه ترانه باران برگزار کرد که در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص آن گفت: در این نمایشگاه 10 کار نستعلیق با قلم کتیبه و 18 اثر شکسته نستعلیق با قلم درشتی وجود دارد.

وی در خصوص متن‌ها و نوشته‌های موجود در این نمایشگاه بیان کرد: قالب مضامین مذهبی هستند و شامل احادیث و آیات قرآنی‌اند؛ اما در کنار آن‌ها اشعاری از حافظ و شعرای دیگر نیز قرار دارد.

پناهی‌منش راجع به نزدیکی هنر خوشنویسی با مضامین مذهبی اظهار داشت: خوشنویسی تنها هنری است که هیچ غل و غشی در آن راه ندارد و آیات و احادیث را به روشنی انتقال می‌دهد. همچنین کمتر هنری پیدا می‌شود که بی‌هیچ پیرایه‌ای بتواند این مفاهیم را برساند. علاوه بر این از دیرباز خوشنویسی با این مضامین در ارتباط بوده و حضرت علی (ع) نیز کاتب آیات و احادیث بودند و همواره به این امر سفارش می‌کردند. به همین دلیل است که این هنر با دین و مذهب عجین شده است.

وی راجع به عنوان این نمایشگاه اذعان کرد: «معراج قلم» عنوانی است که به عروج اشاره دارد و عروج نیز حسی بود که در من هنگام نوشتن و دیدن خوشنویسی و آیات و احادیث شکل گرفته بود. علاوه بر این قلم نیز واژه مقدسی است؛ چرا که خداوند در قرآن به آن سوگند خورده است و در کل احساس کردم این عنوان، عنوان مناسبی برای نمایشگاه است.

پناهی در پایان خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه همانطور که ذکر شد، 28 اثر در ابعاد گوناگون چون 100×70، 120×80 و ... به نمایش گذاشته شده که برای بازدید از آن می‌توانید تا 14 اسفند به این نگارخانه مراجعه کنید.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار