شیراز؛

سیاه چادرهای عشایری سایبان گردشگران نوروزی

سیاه چادرهای عشایر آداب و رسوم عشایری فارس را به نمایش می گذارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ کارشناس ثبت میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس با بیان این که سفره هفت سین و هفت میم در شیراز پهن می شود افزود : از جمله آئین هایی که در این جشنواره اجرا می شود عمو نوروز ، ننه سرما ، قصه گویی ، حافظ خوانی ، آئین فال گوش ایستادن ، فال کلوک ( کوزه ) ، قاشق زنی ، اجرای نمایش جی جی بی جی ، عروسک مینا ، دیگ به سر ، الاغ سوار . در بخش بازی هم بازی های هفت سنگ ، طناب کشی ، تخم مرغ بازی ( خاک جنگو ) ، شیش خونه و در بخش خوراکیها آش ابودردار ، شیر برنج ، پخت نان شیرین است .
 مژگان ثابت قدم افزود : از تمام شهرستان های استان شیرینی جات و تنقلاتی که از قدیم در ایام نوروز مصرف شده به نمایش گذاشته می شود .
وی افزود :رایزنی هایی با معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس انجام شد که یک غرفه از صنایع دستی پوشاک و یک غرفه برای پخت سمنو که آئین ها و آدابی که برای پخت سمنو انجام می شود را به صورت زنده به تصویر می کشد .
 ثابت قدم ادامه داد: نوروزگاه شیراز که بیش از این به آن نوروز بازار می گفتند از 24 تا 28 اسفندماه در شیراز و 13 شهر کشور به صورت همزمان برگزار می شود .
کارشناس ثبت میراث معنوی تصریح کرد : در این جشنواره آیین ها در قالب هشت تا 10 غرفه رو به روی حمام وکیل شیراز برپا و آداب و رسوم نوروزی در شیراز معرفی می شود .
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار