لزوم ارتقای کیفیت خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات در سطح جهانی

دبیر شورای راهبری ارزیابی جایزه گفت: ارتقای فرهنگ کیفیت در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات ضامن بقای سازمانها در عرصه جهانی است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، زارع مجری و دبیر شورای راهبری ارزیابی جایزه در مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران که امروز در سالن همایشهای شهید قندی برگزار شد، اظهار کرد: امروزه اهمیت، جایگاه و نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه بر هر صاحب خردی محرز است تا آنجا که با ظهور ارتباطات وفناوری اطلاعات جهان به گونه ای متحول شد که از آن تحت عنوان انقلاب ICT یاد می کنند.

وی افزود: ارتباطات و فناوری اطاعات با شکستن انحصارها ، ارتقای بهره وری ، تسهیل ارتباطات، کاهش فقر، اشاعه دانش ، کاهش هزینه ها و با هزاران منافع ارزنده باعث ایجاد رفاه و آرامش در جوامع بشری شده است.

دبیر شورای راهبری ارزیابی جایزه گفت:پیشرفتهای سریع حاصل در عرصه فناوری امکان ارائه محصولات و خدمات با کیفیتی بسیار مطلوب تر از گذشته را از یک طرف فراهم ساخته و از سوی دیگر رشد و آگاهی مصرف کنندگان و وسیع تر شدن امکان انتخاب توسط آنها که نتیجه گسترش رقابت بین تولید کنندگان و ارائه کنندگان خدمات است، سطح تقاضای مشتریان برای محصولات با کیفیت برتر را در مقیاس جهانی به طور جدی ارتقاء داده است.

زارع در ادامه تصریح کرد: با توجه به این شرایط تنها جاری کردن فرهنگ کیفیت به معنای کامل آن ، می تواند بقای سازمانها را در عرصه رقابت جهانی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تعیین کند.

وی افزود: امروزه سازمانهای معتبر استمرار سودآوری و تضمین بقای خود را در گرو جلب رضایت مشتریان دانسته و به همین منظور از طریق ارائه کیفیتی بالاتر از انتظار مشتریان به این امر اقدام می کنند.

دبیر شورای راهبری ارزیابی جایزه گفت: سازمانی در عرصه کسب و کار موفق خواهد بود که ضمن در اختیار داشتن پشتوانه علمی  و تخصصی لازم، نگرش کامل و عمیق تری به رعایت اصول و مبانی حفظ و صیانت از حقوق مشتریان توسط ایجاد حداکثر کیفیت ممکن را داشته باشد.

زارع در ادامه تصریح کرد:امروزه سازمانهایی در مسیر سرآمدی قرار دارند که به این امر واقف باشند که سودآوری و تضمین حرکت آنها در مسیر تعالی در درجه اول مرهون رضایت مشتریان است.

وی افزود: از آن جایی که بزرگترین حق مشتری ، کیفیت است نخستین و مهم ترین گام در جاده سرآمدی کیفیت خواهد بود.

دبیر شورای راهبری ارزیابی جایزه گفت:امروزه و براساس علوم نوین مدیریت، ارتقاء کیفیت دارای ابزارهای گوناگونی است که باید در تمامی بخشهای فعالیت یک بنگاه اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.

دکتر زارع درادامه تصریح کرد:فعالیتهای یک بنگاه شامل عرصه های گوناگون مدیریت ازجمله فرآیند طراحی، تولید و عرضه محصول است که فقط در قالب اجرای استانداردها و سیستم ها و نظام های علمی روزآمد جاری می شود.

وی افزود:کیفیت را نمیتوان در چارچوب استانداردهای ناظر بر مرغوبیت محصول، محصور دانست بنابراین زمانی کیفیت جامع در یک محصول متجلی خواهد شد که آن محصول حاصل فعالیت مدیران کیفیت مدار ، سیستم ها و فرایندهای منظمو برمبنای کیفیت و استانداردهای محصول باشد.

دبیر شورای راهبری ارزیابی جایزه گفت:طی سالهای اخیر در بخش های مختلف شاهد تحولات مثبتی در زمینه کیفیت بوده ایم ، در بخش خدمات حرکتهای چشم گیری شکل گرفت.

دکتر زارع تصریح کرد:دربخش صنعت به ویژه ICTکشور ، مباحث کیفی به طور جدی مطرح شد، جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سطح گسترده ابزاری برای رسیدن به این نوع کیفیت و در نتیجه توسعه اقتصادی است.

وی افزود: جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران (ICTINQA) به استنادمصوبه یکصدو چهارمین جلسه شورای عالی استاندارد توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با رویکرد نوآوری و یادگیری و برمبنای رضایت مشتریان باتکیه بر توان و دانش متخصصان داخلی و استفاده از علم روز دنیا پایه گذاری و اجرا می شود.

دبیر شورای راهبری ارزیابی جایزه گفت:به دلیل اهمیت محور تکنولوژی و دانش در حوزه ICTو نقش پیشران این مولفه در ایجاد کیفیت خدمات و محصولات ، دبیرخانه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعلات برآن شدتا از دست اندرکاران حوزه دانش و پژوهش کشور مشارکت بیشتری را طلب نماید و بتواند با حضور موثر این گروه در فرآیند جایزه ل تجارب و دستاوردهای آنها بهره گیرد.مشارکت بخش دانشگاهی نیز در فرآیند جایزه ازنتایج این رویکرد است.

دکتر زازع درادامه تصریح کرد: ایجاد فضای یادگیری میان سازمانهای متقاضی از طریق برگزارس کارگاه های آموزشی ، توانست منطقی را به دبیرخانه جایزه منتقل کندکه براساس آن منطق، در فضای دولت الکترونیک ، پورتال جایزه به دوزبان فارسی و انگلیسی شکل گیرد.

وی افزود: یکی از دستاوردهای برگزاری جوایز در سطح ملی تشکیل پایگاه اطلاعاتی جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که هدف از تشکیل آن به اشتراک گذاری تجارب موفق اثبات شدا سازمانهای برگزیده با سایر سازمانهای متقاضی است.

دبیر شورای راهبری ارزیابی جایزه گفت:از جمله دستاوردهای حاصل از اجرای پنجمین دوره فرآیند جایزه تشکیل کمیته فنی و پژوهشی به منظور گسترش مفاهیم مدل جایزه درسطح منطقه و بین الملل، هماهنگی با دانشگاه هاو گسترش ارتباط صنعت با دانشگاه و معرفی دانشجویان برتر به سازمانهای برتر و معتبر، طراحی نظام گریدبندی و آموزش جلیزه با الگوبرداری شایستگی های ارزیابان مدلهای تعالی سازمانیAPO، تعیین و اعزام تیم های ارزیابی مستقل است.

زارع در پایان گفت:ازجمله نکات راهبردی و قابل توجه که براساس برنامه ریزی منسجم درحال تحقق است. برگزاری جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات درمنطقه و بین الملل و تبدیل شدن جمهوری اسلامی ایران به عنوان قطب اجرای این جایزه است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار