هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر به ایستگاه آخر رسید

در هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر از پیشکسوتان این عرصه تجلیل و به برگزیدگان جوایزی اهدا شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولین این وزارتخانه، هنرمندان و برگزیدگان این جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن خوش آمدگویی به همه حضار گفت: در ابتدا لازم می‌دانم از همه هنرمندان، شاعران، سینماگران و فرهیختگانی که با حضور در انتخابات نقش زیادی در تشویق افراد برای شرکت عمومی مردم داشتند، تشکر کنم. به نام خداوند خالق زیبایی‌ها. خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد و هر آن چه زیبایی و نور است، از آن اوست. هم او که لطافت خود را در بنده‌اش به ودیعت نهاده. پس اگر هنرمند زیبایی می آفریند گوشه ای از جمال معبود را می‌نمایاند. در نتیجه قابل احترام است نوری که بر خانه دل هنرمند می‌تابد. شعاعی از نور مطلق آفریننده است. ساحت هنر ساحت قدسی و الهی است که هنرمند در آن گام می‌نهد. پس هنرمند باید قدر خود را بیشتر بداند و شکرگزار خدایی باشد که گوشه‌ای از خلاقیتش را به او ارزانی داشته است.

وی افزود: من به هنرمندان که میراث‌دار بزرگان هنر هستند و به خادمان هنر که با فروتنی در این عرصه کوشش می‌کنند، درود می‌فرستم که جشنواره هنرهای تجسمی فجر یکی از دستاوردهای همین خادمان است.

جنتی ادامه داد: آثار این دوره به ویژه در حوزه ترکیب مواد و چیدمان هنری ارائه شد که نشان می‌داد که این هنر بسیار مورد استقبال است.

وی گفت: امروز نمی‌توان سینما را از هنرهای تجسمی و هنرهای تجسمی را از موسیقی تفکیک کرد. در هنر نمایش از سینما و موسیقی بهره گرفته می‌شود. در چیدمان هنری تصاویر متحرک و نور و صدا مشهود است. پس رشته های هنری قابل تفکیک نیستند. این جشنواره بر اساس اصل خلاقیت شکل گرفت که نخستین پیام آن فراهم آمدن زمینه برای هنرمندان بین رشته‌ای بود. از دیگر ویژگی های آن می‌توان به مشارکت گسترده هنرمندان در سراسر کشور اشاره نمود که از 10 هزار اثر دریافت شده، بیش از دو سوم متعلق به هنرمندان جوان بود که آثاری با رویکرد خلاق عرضه کردند. البته ستاد جشنواره از هنرهای سنتی هم استقبال کرد و مکان هایی را برای این هنرها در نظر گرفت. اما اصل در نوآوری بود که خوشبختانه مورد اقبال واقع شد. آثاری که به واسطه تلفیق هنرهای نوین و سنتی بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند زمینه رشد اقتصاد هنر را فراهم می آورند. هنرهای تجسمی در اقتصاد هنر از اهمیت افزونی برخوردارند.

وی یادآور شد:  در بخش بین الملل هنرمندانی از 40 کشور شرکت کردند. همچنین هنرمندان در هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی در ارائه ایده‌ها، محدودیتی نداشتند و می‌توانستند از شیوه‌های بیانی متنوع استفاده کنند. امیدوارم در این جشنواره بیش از پیش عرصه معرفی هنر به بازار جهانی فراهم آید. بی تردید با تغییرات جدید در دوره های آتی  معرفی پدید آورندگان خلاق دیگری را خواهیم داشت و به گفته فردوسی «هنر نزد ایرانیان است و بس».

همچنین، مجتبی آقایی دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر ضمن خوش‌آمدگویی به حضار گفت: این جشنواره با بهره‌مندی از قابلیت‌های رشته‌های تجسمی عرصه وسیعی را گستراند. اصالت بخشیدن به اندیشه علاوه بر رشته‌های کلاسیک  عرصه را برای بروز مدیاهای مختلف فراهم آورده است. نمایش 205 اثر از آثار دریافتی که در 9 بهمن در مراسم افتتاحیه برگزار شد، تا 17 اسفند در موسسه فرهنگی هنری صبا ادامه دارد و حاصل این بخش معرفی 22 اثر برتر است.

وی افزود: نمایش «گنج رضوان» شامل 35 اثر برتر از آستان قدس رضوی در موزه هنرهای معاصر برگزار شد. بخشی از آثار نیز در فرهنگسرای نیاوران به نمایش درآمد. در همایش هنرهای معاصر ایران با هدف بررسی چالش‌ها نیز در مجموع 131 مقاله رسیده، 51 چکیده مقاله توسط هیئت داوری انتخاب و همایش با شکوهی در موزه هنرهای معاصر برگزار شد. بخش فیلم مستند نیز به دبیری آقای قاسم‌خان برگزار شد و از 61 فیلم دریافتی 16 فیلم در بخش مسابقه و 9 فیلم در بخش جمعی انتخاب شد.

وی ادامه داد: معرفی فعالان و حامیان هنرهای تجسمی نیز همزمان با مراسم افتتاحیه انجام شد و نیز برگزاری روز هنر مکزیک و دو ورک شاپ با همکاری هنرمندان ایتالیایی و آذربایجانی از برنامه‌های دیگر این جشنواره بود. امید است با رفع کاستی‌ها از ظرفیت‌هایمان در حوزه تجسمی بیشتر استفاده کنیم.

در ادامه مجید ملانوروزی مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سعی کرده‌ایم هر سال جشنواره فجر را حرفه‌ای‌تر برگزار کنیم. هر چند در آغاز راه هستیم و رقبای بزرگی در کشورهایی مانند ترکیه، امارات و آذربایجان در اطراف ما هستند که در زمینه هنرهای معاصر بسیار فعالند و جالب اینجاست که از ظرفیت هنری ما استفاده می‌کنند. پس نباید تنها به برپایی جشنواره فجر قناعت کرد. بلکه باید نگارخانه ها، شهرداری و همه نهادها کمک کنند تا فضای تجسمی معاصر را خیلی بیش از الان  نشان دهیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قراردادهای خوبی را با بزرگ‌ترین موزه های جهان بسته‌ایم و در سال آینده جشنواره و نمایشگاه‌هایی را در کشورهای بزرگ برگزار می‌نماییم. این ظرفیت‌ها باید با همکاری هنرمندان و نهادهای گوناگون به سر منزل مقصود برسد.

در بخش بعدی برنامه از مفاخر هنرهای تجسمی تجلیل شد و به اساتید پیشکسوت این عرصه از جمله فخرالدین فخرالدینی، نصرالله افجه‌ای، احمد رضایی، احمدرضا دادگر، ناصر پلنگی، مصطفی اسداللهی، محمود فرشچیان، خانم لیلیت تریان نشان عالی و فاخر هنرهای تجسمی، تندیس طوبی فجر و جوایز نقدی اهدا شد.

در پایان مراسم بهرام کلهرنیا یکی از اعضای شورای هنری به نمایندگی شورای سیاست‌گذاری متنی قرائت شد و در خاتمه به برگزیدگان بخش همایش فیلم و مستند ، فجر و هنر ملی جوایزی اهدا گردید.

*برگزیدگان جشنواره تجسمی فجر معرفی شدند

بخش فیلم مستند

بهترین فیلم مستند: اسبی که شیهه نمی‌کشد به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا عینی

بهترین کارگردان: محمود کریمی، کارگردان فیلم زمان به وقت موسیو ستبن

بهترین تدوین: محسن کردستانی تدوین‌گر فیلم خانه‌ام خالی است

جایزه ویژه هیات داوران: قاسم شیشه‌گری کارگردان فیلم مستند دیوار

بهترین پژوهش: سیدمحمود افتخاری پژوهشگر فیلم مستند استنتاخ

بهترین تصویربردار: داود ملک حسینی و وحید ابراهیمی تصویربرداران فیلم مستند زارخاک

جایزه حمایتی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای مهدی درخشانی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم مستند خطوط ناپیدا

بخش فجر و هنر ملی

برگزیدگان نگارگری: زهرا پازوکی، زینب شاهی، نوشین نظری

برگزیدگان خوشنویسی: میرحیدر موسوی، حبیب رمضان پور، مصطفی عابدینی

برگزیدگان این بخش‌ها را انجمن‌های نگارگری و خوشنویسی انتخاب کرده‌اند.

بخش مسابقه

محمد آزادنیا، عمادالدین انوشیروانی، سونیا تمجیدی‌راد، رضا دالوند، مریم حاجی حسین‌علی، وحید خزایی، فرناز دمنابی اصل، مهدی رزقی، فریبا دادگر، فرشید داودی، نسرین عبد شیخی، امیر فرید، انس پورتوویک، مینا علیزاده خوانساری، حاجر کمیلی، نازی مرتاض‌خو، مهدی محمدی، حبیب مرادی، بهنام ولدوند، ‌جاوید نیک‌پور، فرزانه رشیدی‌تبار و سیدمحمد یاسینی اردکانی

بخش همایش

شهر در میانه و پرسه زدن ناتوان: دور زدن جهانی شدن در هنر تجسمی ایران، حامد کیا

سیری در ساز و کارهای جهانی شدن، شیوا ارغوانی و میثم یزدی

جهانی شدن اقتصاد و تاثیر آن بر توسعه اقتصاد هنر ایران در حراجی‌های بین‌المللی خاورمیانه‌، میثم موسایی و پروین پارسی‌نیا

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار