المانیتور: آغاز دوران جدید در روابط ایران و حماس

به نوشته المانیتور، ایران و حماس مصممند روابطشان را بر مبنای نیازهای جدید پایه‌ریزی کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ المانیتور در گزارشی نوشت: ایران به عنوان یکی از حامیان مالی حماس تمایل دارد با این جنبش ارتباط گرمتری برقرار کند تا مانند گذشته بتواند بر روی آن به عنوان بخشی از محور مقاومت حساب کند. از طرف دیگر مقامات حماس نیز در پی طرح‌ریزی دورانی جدید در روابط دو طرف هستند.

نهم فوریه (20 بهمن) هیئتی بلند پایه از مقامات حماس به تهران آمد تا در 37امین سالگرد انقلاب اسلامی ایران شرکت کند. این هیئت به سرپرستی «محمد نصر» و «اسامه حمدان،» اعضای دفتر سیاسی حماس، موفق شد چندین مقام ایرانی از جمله «علی لاریجانی،» رئیس مجلس شورای اسلامی، و «علی شمخانی،» دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، را ملاقات کند.

بنابر این گزارش، یک مقام ایرانی در خصوص سفر این هیئت گفت: آن‌ها برای مذاکره با مقامات ایرانی و هموار کردن مسیر ارتباطات نزدیکتر، مدت زمان بیشتری در تهران حضور داشتند. چندین عامل در سال‌های گذشته باعث کاهش روابط با شاخه سیاسی حماس شده بود؛ اما این مسئله هرگز منجر به سردی روابط با شاخه نظامی گردان‌های «عزالدین قسام» نشد. اکنون بهترین زمان برای احیای اعتماد و ارتقای همکاری میان دو طرف است.

در ادامه این گزارش ادعا شده است: هیئت مذکور در سفر به تهران با سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، دیدار کرد. یکی از مقامات حماس روند این دیدار را مطابق با پیش‌بینی‌ها خواند و گفت: از زمان وقوع بیداری اسلامی در کشورهای عرب، جهان تغییرات زیادی کرده است. ایران دیگر مانند گذشته نیست؛ همانطور که ما هم دچار تغییرات زیادی شده‌ایم؛ با این وجود هدف هر دوی ما همچنان مشترک و آن مبارزه با اشغالگری اسرائیل است. دو طرف می‌دانیم که احیای روابط گذشته به نفع هیچ یک از ما نیست؛ باید روابط جدید را بر مبنای نیازهای نو پایه‌گذاری کنیم.

به ادعای المانیتور، به دنبال آغاز جنگ داخلی سوریه و تغییر پایگاه حماس از دمشق به قطر، رابطه این جنبش با دولت سوریه به سردی گرایید؛ ایران و حزب‌الله که هر دو از متحدان دمشق به شمار می‌روند، موضع حماس را خلاف اهداف خود دیدند و سطح ارتباطشان را با آن کاهش دادند. 

یک مقام حماس در خصوص اوضاع فعلی خاورمیانه گفت: منطقه در آتش جنگ می‌سوزد و انفجاری در پیش است، نقشه‌ کشورها در حال تغییر است و هیچ چیز ثبات ندارد. تنها داعش و رژیم اشغالگر هستند که همچنان بدون تغییر باقی مانده‌اند. اسرائیل باید همیشه بهراسد، اگر چنین نباشد، همه باید بهای آن را بپردازند.

به گفته این مقام حماس، جنگ سوریه تنها به نفع رژیم صهیونیستی است. باید راهی سیاسی برای حل این بحران موجود باشد. ترکیه و ایران تنها قدرت‌هایی هستند که توانایی ایجاد چنین توافقی را دارند و حماس تنها نیرویی است که می‌تواند نقش متحدکننده را ایفا کند.

زمانی که از این مقام حماس سؤال شد آیا همه اعضای این جنبش در ارتباط با برقراری روابط صمیمانه با ایران چنین نظری دارند، گفت: ما در این جا نماینده کل جنبش هستیم و دستور رسمی مقامات ارشد را به همراه داریم. شاید کسانی در جنبش باشند که با این اقدام مخالف هستند؛ اما حماس به اندازه کافی قدرت دارد که بتواند این تصمیم را به مرحله اجرا درآورد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار