جوزدگی تکنولوژی کتاب‌های صوتی

باید از کتاب‌های صوتی حمایت شود، تا مورد کپی رایت افراد سودجو قرار نگیرد.

مصطفی خرامان نویسنده، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به کتاب‌های صوتی کودکان و نوجوانان و نابینایان گفت: این اتفاق برای نابینایان بسیار خوشایند است و می‌توانند از آنها بهره ببرند. اما کتاب‌های صوتی هرگز جای کتاب‌های کاغذی را نمی‌گیرند. اگر این واقعیت وجود داشت کشورهایی که صاحب تکنولوژی هستند، حتما این کار را پیگیری می‌کردند و دیگر هیچ کتاب کاغذی وجود نداشت.

وی با بیان مشکلات کتاب‌های صوتی گفت: تولید این نوع کتاب‌ها برای تولید‌کننده از نظر مالی به صرفه نیست؛ زیرا برخی افراد آن را از غیرقانونی تولید و منتشر می‌کنند. به همین دلیل سود چندانی نخواهد داشت.

خرامان ادامه داد: امروز در همه جا شاهد استفاده مردم حتی کودکان و نوجوانان از گوشی موبایل و تبلت هستیم. طوری که این مساله به حد غیرمعمولی رسیده است و اگر بخواهیم برای کودکان کتاب‌های صوتی تهیه‌ کنیم، پیش از آن باید برایشان تبلت و گوشی همراه بگیریم اما اغلب کودکان و نوجوانان با این وسایل بازی می‌کنند تا اینکه کتاب بخوانند و به فایل‌های صوتی گوش بدهند.

نویسنده کتاب «مزه زندگی» اظهار داشت: این مساله با نوعی جوزدگی همراه است. در طی سال‌های آینده این حرکت کمرنگ‌تر از امروز می‌شود. مثل زمانی که گوشی تلفن همراه به اوج خود رسید، اما امروز حتی برخی افراد به نداشتن آن افتخار می‌کنند.

این نویسنده کودک و نوجوان در پایان افزود: باید از صنعت‌هایی مثل کتاب‌های صوتی حمایت شود تا مورد سوء استفاده برخی افراد جهت کپی‌رایت قرار نگیرد.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.