سی‌ان‌بی‌سی:

پنج دلیلی که توافق نفتی ریاض-مسکو را به بن‌بست می‌کشاند

سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی به بررسی عواملی که توافق نفتی عربستان و روسیه را به بن‌بست می‌رساند، پرداخت.

5 دلیلی که توافق نفتی عربستان- روسیه را به بن بست می رساندبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «سی ان بی سی» در مطلبی نوشت: در نشست روز گذشته غول‌های نفتی، وزرای کشورهای عربستان و روسیه به منظور مقابله با سیر نزولی بهای نفت توافق کردند که میزان تولید نفت در سطح ماه ژانویه 2016 باقی بماند. این قرارداد اولین توافقنامه بین تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک پس از 15 سال است. این در حالی است که توافق سران اوپک با روسیه، تاثیر اندکی در کاهش بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت و برنت دریای شمال داشت و مجدداً بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت را زیر 30 دلار رساند.

به عقیده کارشناسان، توافق سران نفتی اوپک با روسیه به دلایلی که در ادامه به آن اشاره خواهد شد، تاثیر چندانی بر بازار نفت نخواهد داشت.

عرضه همچنان بیش از تقاضا است:

عرضه بیش از اندازه انرژی در بازار به کاهش تقاضا منجر می شود. بنابراین کاهش تولید طلای سیاه به حداقل می تواند به افزایش بهای آن کمک کند. 

این در حالی است که عربستان و روسیه به حفظ سطح تولید ماه ژانویه رضایت دادند. ماه گذشته میلادی، روسیه حجم تولید نفت خود را به 10.88 میلیون بشکه رساند که در تاریخ اتحاد شوروی بی سابقه است. عربستان نیز با اختلاف اندکی، نزدیک به 10.2 میلیون بشکه نفت تولید کرد.

مخالفت ایران با کاهش تولید نفت

با لغو تحریم‌های بین‌المللی، ایران صادرات نفت را به کشورهای اروپایی از سرگرفت. این کشور برای رهایی از تبعات اقتصادی ناشی از تحریم، مجبور به افزایش تولید و صادرات نفت شد. ایران – که در نشست دوحه حضور نداشت – چندی پیش از افزایش حجم تولیدات نفتی خود را تا 500 هزار بشکه در روز خبر داده بود. نماینده ایران در اوپک نیز کاهش حجم تولید نفت ایران را امری غیر منطقی عنوان کرده است.

روسیه ممکن است دوباره تقلب کند!

روسیه یکی از تولیدکنندگان غیر اوپک توافقنامه دوحه، سابقه درخشانی در تعهدات نفتی ندارد. در دهه 1990، این کشور به تعهدات نفتی خود با اعضای اوپک پشت پا زد. از سوی دیگر در سال 2001، عربستان با انعقاد توافقنامه ای، کشورهای مکزیک، نروژ و روسیه را به کاهش تولید نفت دعوت کرد. با این حال روسیه بدون توجه به تعهدات خود، به افزایش تولید و صادرات ادامه داد.

اوپک همچنان تقلب می کند

با وجود اینکه سقف تولید اوپک از سوی اعضای این سازمان تعیین می شود ولی شاهد افزایش حجم تولید نفت برخی از اعضا بوده ایم. بنابراین علی رغم امضا این توافقنامه، احتمال افزایش تولید نفت برخی اعضای اوپک وجود دارد.

عرضه نفت به پایین ترین سطح نمیرسد

اعضای اوپک به سختی حاضر به کاهش تولید نفت می شوند. کاهش تولید نفت می تواند با استراتژی های اقتصادی کشورهای عضو اوپک از جمله عربستان هماهنگ نباشد. از سوی دیگر کاهش تولید نفت اوپک به معنای سلطه صنعت نفت شیل آمریکا بر بازار است و این نقطه آغاز برای نفت سنتی خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار