سی ان بی سی: آیا گفتگوی عربستان و روسیه به افزایش بهای نفت منجر می‌شود؟

«سی ان بی سی» در مطلبی به تحلیل شرایط حاکم بر بازار نفت پس از توافق روسیه و عربستان برای کاهش تولید طلای سیاه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان وبسایت شبکه تلویزیونی «سی ان بی سی» در گزارشی نوشت: هنگامی که صبح سه شنبه شایع شد قطر و ونزوئلا و عربستان و روسیه با هم دیدار کردند تا میزان تولید نفت خود را در همان تراز ماه ژانویه نگه دارند بازار نفت جان تازه ای گرفت. ولی پس از درنگی کوتاه، نفت دوباره همان جایگاه راکد خود را پیدا کرد؛ هرچند که کشورهای تولید کننده، بر آن هستند تا از میزان تولید خود بکاهند.

کایل کوپر، مدیر عامل پژوهشگاه نفت و انرژی سیتروئن به سی ان بی سی گفت: «آنها میزان تولید را در همان تراز رکورد، دست نخورده نگه داشتند از این رو، این کار به افزایش بهای نفت کمکی نخواهد کرد. ایران نیز با آنها هماواز نبوده و هنوز مدعی است که دنبال افزایش تولید است.»
در بازار نفت که با عرضه مازاد روبرو است خبری از افزایش تقاضا نیست. از دیگر سو، بهای نفت همچنان در دامنه بالای 20 دلار است. کوپر پیش بینی می کند که چون خبری از کاهش میزان تولید کنونی نیست بهای نفت باز هم کمتر خواهد شد.

کاهش بهای نفت، گفتگو بر سر افزایش خطر سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران انرژی را پیش می کشد. جری کاستیلینی، رئیس کاستل آرک منجمنت، می گوید در محیطی با بهای نفت ناچیز «هر سهمی، سهام نفت شده است.» او در ادامه گفت: «هنگامی که حال و روز دویچه بانک و بانک ژاپنی نومورا که واردکنندگان بزرگ انرژی هستند این باشد سرتاسر اقتصاد جهانی دنباله رو سناریوی نفت 20 تا 30 دلاری خواهد بود.»

کاستیلینی پیش بینی می کند که گفتگوی کنونی میان تولید کنندگان نفت جلوی توافقی به مراتب بزرگتر را خواهد گرفت. «عربستان و روسیه از پاییز 2014 با هم گفتگویی نداشته اند. اینکه آنها نشستند و چند ساعت درباره دست نخورده نگه داشتن میزان تولید گفتگو کردند رویدادی فراموش نشدنی است.»

ولی کوپر باور دارد که بازار همچنان با مازاد عرضه رو به رو خواهد بود چرا که گفتگوها بر سر دست نزدن به میزان تولید بود و نه کاهش آن. او می گوید: «دست نزدن به میزان تولید که هنوز با مازاد عرضه همراه است نشان می دهد که به این زودی خبری از افزایش بها نخواهد بود.»

از دیگر سو، برندا شافر، از مدیران مرکز انرژی جهانی شورای آتلانتیک، می گوید این نشست حرکتی تاکتیکی و هوشمندانه از سوی عربستان و روسیه بود. صرف نظر از هر چیز دیگری، آنها تنها با همین گفتگوها دستاورد مالی کلانی داشته اند. و با این کار، گناه را به گردن ایران می اندازد. کاری کرده اند که دیگران بگویند عربستان و روسیه می کوشند تا در بازار، یاریگر و سودرسان باشند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار