مذاکرات هیات تجاری اتاق تهران در مونیخ؛

بررسی شرایط حضور شرکت ها و بانک های آلمانی در ایران

هیات تجاری اتاق تهران، از دیروز سفری کاری برای مذاکره با فعالان اقتصادی ایالت باواریا آلمان،با هدف توسعه سرمایه گذاری های مشترک به مونیخ داشته است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،هیات تجاری اتاق تهران، که ایران را به مقصد مونیخ و به قصد دیدار با فعالان اقتصادی ایالت باواریا ترک کرده است، در نخستین برنامه خود در خانه اقتصاد باواریا حضور یافت.

در این دیدار که وزیر اقتصاد ایالت باواریا حضور داشت بر توسعه روابط دو کشور تاکید شد و طرفین عنوان کردند که اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی، فرصت بزرگی برای همکاری‌های مشترک دو کشور فراهم آورده است.
 
در حالی که الیزه آیگنر، وزیر اقتصاد ایالت باواریا، تاکید کرد فعالان بخش خصوصی آلمان آماده هرگونه همکاری با بنگاه‌های ایرانی هستند، مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران، با اشاره به قراردادهای منعقد شده با فرانسه در جریان سفر رییس‌جمهور به اروپا عنوان کرد که آلمان نیز اگر خواهان حضور در اقتصاد ایران است باید تامین مالی و فاینانس را جدی بگیرد و دست به سرمایه‌گذاری بزند.

تامین مالی و بیمه برای احیای همکاری‌های مشترک الزامی است

در این نشست که به میزبانی انجمن کارفرمایان باواریا برگزار شد، رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به پیشینه طولانی روابط اقتصادی ایران و آلمان و تجربه خوب این همکاری‌ها گفت: «حجم روابط اقتصادی ایران و آلمان از گذشته از میزان بالایی برخوردار بوده است اما متاسفانه به دلیل تحریم این حجم از روابط به دو سوم کاهش پیدا کرد که باعث شد دو طرف از آن اتفاق ضرر ببینند.»


مسعود خوانساری فزود: «امروز با توجه به نیروی جوان، امنیت کامل و ذخایر عظیم نفت و گازی که در ایران وجود دارد فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری بین ایران و آلمان وجود دارد.» 

خوانساری تاکید کرد که دوره واردات یک‌طرفه کالا گذشته و با توجه به کاهش رشد اقتصادی در اروپا، فرصت سرمایه‌گذاری در ایران برای شرکت‌های اروپایی فرصت بسیار مناسبی است. 

او توضیح داد: «پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اقتصاد ایران به رشد اقتصادی پنج تا شش درصدی دست خواهد یافت و استفاده از این موفعیت می‌تواند برای هر کشوری جذاب باشد.»

وی اضافه کرد: «شرکت‌های متوسط ما نیاز به تامین سرمایه دارند. اگر مساله فاینانس و هم‌چنین بیمه حل شود، زمینه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری بین ایران و آلمان وجود دارد.» 

خوانساری ادامه داد: «آلمان در تمام سال‌های گذشته شریک خوبی برای ایران بوده است و حتی در زمان تحریم‌ها هم با وحود اینکه برخی کشورها روابط خود را به طور کلی با ایران قطع کردند، اما این کشور روابط خود را با ایران قطع نکرد و در زمان تحریم که روابط تجاری به پایین‌ترین حد خود رسیده بود 2.5 میلیارد دلار حجم تجارت بین دو کشور ایران و آلمان بوده است.»


مسعود خوانساری اظهار امیدواری کرد با مذاکراتی که بین دو طرف انجام می‌شود قراردادهای جدیدی بسته شود. 


امنیت ایران یک استنثا در منطقه خاورمیانه است

در این نشست همچنین الیزه آیگنر، وزیر اقتصاد ایالت باواریا، ضمن خوشامدگویی به هیات ایرانی گفت: «پس از لغو تحریم‌ها برای گسترش روابط به سوی ایران دست دراز کردیم و ایران هم با آغوش باز از ما استقبال کرد.» آیگنر با اشاره به تفکر بلندمدت آلمان برای حضور در اقتصاد ایران افزود: «ما به ایران آمدیم تا در اقتصاد ایران ماندگار شویم.»

وزیر اقتصاد ایالت باواریا با تاکید بر ضرورت توجه به روابط بازرگانی دو کشور عنوان کرد: «موضوع مهم رویارویی و درک متقابل انسان‌ها از یکدیگر است، چرا که روابط بازرگانی و روابط انسانی از اهمیت یکسانی برخوردارند. روابط بازرگانی می‌تواند انسان‌ها را فراتر از تفاوت‌های فرهنگی به یکدیگر نزدیک‌تر کند. 

او توضیح داد که ایالت باواریا در سال 2015 معادل 169 میلیارد دلار صادرات داشته است و هم‌اکنون آماده همکاری‌های زیربنایی با اقتصاد ایران است.

بانک‌های آلمانی آماده افتتاح شعبه در ایران

بر اساس این گزارش، در ادامه این سفر،  وزیر اقتصاد ایالت باواریا آلمان، در همایش توسعه همکاری‌های دو کشور که در خانه اقتصاد باواریا برگزار شد، در دفتر خود میزبان رییس اتاق تهران و هیات همراهش شد. 

خانم الیزا آگنر به گفته خود این ملاقات را به این جهت برگزار کرده بود که بتواند به طور مستقیم خواسته‌ها و مطالبات بخش خصوصی اقتصاد ایران را بشنود و برای رفع موانع و تسهیل همکاری‌های مشترک بین دو کشور با آنان همفکری کند.

مسعود خوانساری در این ملاقات مشکل جدی توسعه روابط را مسایل بین بانکی و بیمه قراردادها و مبادلات تجاری عنوان کرد و طرف آلمانی را از کاستی‌های کنونی این بخش مطلع کرد.

 رییس اتاق تهران با اشاره به اینکه طی ماه‌های اخیر گشایش‌های اقتصادی میان ایران و برخی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و فرانسه صورت گرفته است، گفت: «یکی از مولفه‌هایی که می‌تواند همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور را با سرعت بسیار بیشتری به پیش ببرد، برقراری روابط بانکی و بیمه است که در این زمینه صنایع فرانسه و ایتالیا توانسته‌اند گام‌های مناسب و جدی بردارند.»

توسعه مراودات بانکی پیش‌نیاز توسعه همکاری‌های اقتصادی

رییس اتاق تهران همچنین توجه برای رفع مشکل بنگاه‌های کوچک و متوسط هر دو کشور را یکی از وظایف نهادهای بخش خصوصی دو طرف عنوان کرد و افزود: «در حال حاضر فعال کردن مراودات بین نظام بانکی میان ایران و آلمان پیش نیاز اولیه توسعه همکاری‌هاست.» وی به برخی صنایع جذاب برای حضور شرکت‌های آلمانی در ایران اشاره کرد و گفت: «بنگاه‌های آلمانی می‌توانند در صنایع تجدیدپذیر، آب و فاضلاب، خودروسازی، فولاد، معدن، داروسازی، شیمیایی، الکترونیک و گردشگری ورود پیدا کرده و سرمایه‌گذاری مشترک با بنگاه‌های ایران داشته باشند. خوانساری از وزیر اقتصاد باواریا خواست در زمینه رفع مشکلات بانکی و بیمه، مقامات اقتصادی دولت آلمان را در جریان گذاشته و نسبت به رفع آن اقدام فوری کند.

دوباره به ایران می‌آیم

خانم الیزا آگنر نیز از حضور دوباره خود در ایران طی ماه‌های آتی خبر داد و اظهار امیدواری کرد که به هنگام این سفر حامل خبرهای خوش در زمینه گشایش‌های بانکی و بیمه از طرف کشورش باشد. وی همچنین از آمادگی برخی شرکت‌های آلمانی و نیز برخی بانک‌های این کشور برای ایجاد شعبه در ایران خبر داد. وی در عین حال این وعده را داد که نسبت به دستیابی به راهکارهای عملی در روابط بانکی و بیمه میان دو کشور با مقامات بلندپایه این کشور وارد مذاکره شود.

بازدید هیات تجاری اتاق تهران از شهرداری مونیخ

بر اساس این گزارش در ادامه برنامه‌های مختلف سفر هیات تجاری اتاق تهران به ایالت باواریا در آلمان، رییس اتاق تهران به دعوت معاون شهرداری به ساختمان تاریخی و معروف شهرداری مونیخ پا گذاشت.


جوزف اشمید، رییس مرکز اقتصاد و کار شهرداری مونیخ است و از وی با عنوان شهردار اقتصادی مونیخ یاد می‌شود. اشمید در این دیدار علاوه بر گفت‌وگو و مذاکره با رییس اتاق تهران در مورد توسعه روابط دوجانبه مونیخ و تهران با کمک شهرداری و اتاق بازرگانی، بازدیدی از ساختمان تاریخی شهرداری مونیخ برای خوانساری و هیات همراه ترتیب داد.

در ادامه این نشست، رییس اتاق تهران به حضور چندین هیات بزرگ اقتصادی از کشور آلمان در ایران طی ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: «با توجه به شناخت بالایی که صنایع دو کشور از یکدیگر دارند و نیز تکنولوژی مورد نیاز برای هر دو کشور، می‌توان نسبت به توسعه همکاری‌ها در آینده نزدیک بسیار امیدوار بود.»


مسعود خوانساری در عین حال به این نکته نیز اشاره کرد که احتیاط و محافظه‌کاری بی‌مورد ممکن است منجر به عقب افتادن صنعت آلمان از کورس رقابت برای همکاری با بخش‌های مختلف اقتصادی ایران شود. خوانساری به لزوم سرمایه‌گذاری سالانه 50 میلیارد دلار در ایران اشاره کرد که در برنامه پنج ساله ششم گنجانده شده است. به گفته خوانساری، در صورتی که مسایل و مشکلات بانکی و بیمه میان ایران و آلمان رفع شود، راه برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان دو کشور باز خواهد شد. رییس اتاق تهران تصریح کرد که بهتر است دولت آلمان برای برقراری فاینانس پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران تلاش جدی از خود نشان دهد.  


در این ملاقات محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و عباسعلی قصاعی، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و آلمان حضور داشتند و مسعود خوانساری را همراهی می‌کردند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار