میوه وارداتی غیر گرمسیری در بازار ، قاچاق است/ضرورت اجرای کارت های اعتباری

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به جز میوه‌های گرمسیری، واردات هیچ گونه میوه به صورت رسمی صورت نگرفته و میوه های موجود در بازاردر بازار قاچاقی و غیررسمی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا نعمت زاده در نشست خبری شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در خصوص سرنوشت کارت‌های اعتباری خرید کالا گفت: کارت‌های اعتباری باید اجرایی شود چرا که مصوبه دولت است، اما به هر حال بانک مرکزی در اجرای آن احتیاط می‌کند.

وی ادامه داد:اجرای طرح توزیع کارت‌های اعتباری تبدیل به توزیع دو نوع کارت شد که بر این اساس کارت اعتبار ملی به صورت گسترده میان مردم توزیع خواهد شد تا تحریک تقاضای خرید برای کالاهای مصرفی بادوام صورت گیرد.

وی ادامه داد: نوع دیگر کارت‌ها هم‌اکنون میان کارمندان دولت توزیع شده و لیست کارمندان نیز به بانک مرکزی ارسال شده است و این بانک پس از بررسی‌های لازم، آن را عملیاتی خواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص راه‌‌اندازی خط تولید پژو نیز خاطرنشان کرد: برای سرعت‌بخشی به اجرای قرارداد ایران‌خودرو با پژو مقرر شد از امکانات موجود در سایت‌های ایران‌خودرو استفاده شود و کار اصلی در شهرستان‌ها که سایت‌های طرف ایرانی در آن واقع است، منتقل شود اما پس از گذشت مدتی در خصوص احداث کارخانه جدید نیز تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

وی در خصوص کاهش نرخ سود بانکی افزود: دیدگاه بانک مرکزی با توجه به کاهش نرخ تورم این است که نرخ سود سپرده ها و تسهیلات کاهش یابد ضمن اینکه نرخ عقود اسلامی و مبادله ای نیز تغییر کند.

نعمت زاده  با بیان اینکه طبق دیدگاه اقتصاددانان نباید به صورت دستوری نرخ سود بانکی را کاهش داد، ادامه داد: با توجه به اینکه نرخ تسهیلات بین بانکی رو به کاهش است می توان تغییراتی در نرخ سود سپرده ها ایجاد کرد؛ هرچند بانک مرکزی قول داد که نرخ سود را به تدریج به نزدیکی نرخ تورم برساند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از بررسی نرخ سود بانکی در جلسه عصر فردا(سه شنبه) شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت: برگزاری این جلسه براساس تعهدی است که بانک مرکزی دو هفته پیش داده بود.

نعمت زاده در خصوص میوه های قاچاق موجود در بازار افزود: بررسی که در مورد ورود و توزیع میوه‌های قاچاق در میادین میوه و تره‌بار انجام شده، نشان می‌دهد بر مبنای عملکرد آماری گمرک جمهوری اسلامی ایران به جز میوه‌های گرمسیری،  واردات هیچ گونه میوه به صورت رسمی صورت نگرفته است و بنابراین آنچه که اکنون در بازار مشاهده می‌شود، واردات میوه به صورت قاچاق و غیررسمی است.

وی اضافه کرد: براساس گزارشی که در اختیار داریم، به صورت مرتب واردات میوه‌های قاچاق از غرب و جنوب شرقی کشور در قالب کوله‌بری صورت می‌گیرد و این میوه‌ها به صورت رسمی وارد نشده است و البته واردات آنها نیز به شکل بسیار زننده‌ای انجام می‌شود که فیلم آن نیز تهیه شده و به زودی به هیئت دولت ارائه می شود.

وزیر صنعت معدن و تجارت در مورد برنامه اش برای جمع‌آوری میوه‌های قاچاق از سطح بازار گفت: جمع‌آوری این میوه‌ها به عهده وزارت جهادکشاورزی است، چرا که بعد از انتزاع بخشی از وظایف وزارت صنعت، در اواخر سال 91 مسئولیت تنظیم بازار، واردات، بازرگانی، خرید و فروش محصولات کشاورزی و از جمله میوه به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است، ضمن اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت قبل نیز با این طرح مخالف بود و بنابراین از ستاد تدابیر ویژه اقتصادی درخواست کرد که اجرای آن را مسکوت بگذارد، اما در دولت یازدهم به دلیل اینکه این موضوع مصوب مجلس و یک قانون به شمار می‌رفت، آئین نامه‌های آن تهیه و از اول سال 93 اجرایی شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
سلام باعث تعجب است که کشورماهمه امکانات و انواع میوه ها ومحصولات رادارد ولی واردات را انجام می دهند..
آخرین اخبار