روند رو به رشد «داستان کوتاه» امروز از نگاه یک نویسنده

داستان کوتاه امروز در ادبیات کشورمان رو به پیشرفت است و مانند بسیاری از قالب‌های کوتاه امروز معانی بسیار عمیقی در آن وجود دارد.

منصوره میرفتاح نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت کنونی داستان کوتاه گفت: داستان کوتاه امروز به شدت در حال پیشرفت است. حتی از آنچه که در روسیه بنیان نهاده شده بود و داستان‌هایی که از این سرزمین شهرت پیدا کرد نیز فراتر می‌رود.

وی افزود: داستان کوتاه امروز در ادبیات خودمان سابقه نداشت. هر چند رگه‌هایی از وجود آن را در آثار سعدی و قرن هفتم مشاهده می‌کنیم؛ اما بنیاد اصلی داستان کوتاه در ایران نبود. اما داستان کوتاه امروز در ادبیات کشورمان رو به پیشرفت است و مانند بسیاری از قالب‌های کوتاه امروز معانی بسیار عمیقی در آن وجود دارد.

این نویسنده با اشاره به زاویه دید داستان کوتاه امروز بیان کرد: داستان کوتاه امروز نگاهی عمیق‌تر به مفاهیم می‌کند. برخی مفاهیم به نوبه خود عمیق هستند و در برخی دیگر چنین چیزی را مشاهده نمی‌کنیم. نگاه نویسندگان داستان کوتاه به همین مفاهیم ساده، نگاهی عمیق است.

میرفتاح ادامه داد: هنگامی که بخواهیم از «خداوند»، «دنیا» و «مرگ» در داستان‌هایمان سخن بگوییم این مفاهیم به طور ذاتی عمیق محسوب می‌شوند. اما هنگامی که از مفاهیمی چون زندگی معمولی در داستان کوتاه سخن بگوییم، هنر نویسنده عمق دادن به این دسته مفاهیم است. این مسئله اتفاق بسیار خوبی به شمار می‌رود که در داستان‌های کوتاه امروز رخ می‌دهد.



انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار