فراز و نشیب انیمیشن در سینما از زبان ایل‌بیگی/ انیمیشن باید جداگانه داوری شود و سیمرغ بگیرد

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی است. بهمن سال گذشته حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی وی را به این مقام منصوب کرد.

حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی است. بهمن سال گذشته حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی وی را به این مقام منصوب کرد. باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص موضوعات مختلف در حوزه ساخت انیمیشن و حمایت‌های شکل گرفته از آن و همچنین اکران این آثار گفت‌و گویی را با وی ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید:


* در جشنواره امسال شاهد ورود فیلمسازان جوان بودیم. چه اقداماتی باید در جهت هدایت این فیلمسازان صورت بگیرد تا با حرکت در مسیری درست آینده بهتری را برای سینما رقم بزنند؟

جای شکرگزاری دارد که ما شاهد حضور نسل جدید سینماگران فهیم و کاربلد در سینمای کشورمان هستیم. شاید ورود سالانه چندین فیلمساز در سینمای کشور و فیلمسازی آن‌ها برای ما کار ساده و طبیعی باشد، اما در بسیاری کشورها پرورش حتی یکی از این سینما‌گرها کار دشواری است به هر حال سینمای ما دارای ریشه و پشتوانه است. ما شاهد فعالیت فیلمسازان خوبی هستیم.


* چطور باید از این فیلمسازان حمایت شود؟

به طور حتم نباید این فیلمسازان رها شوند. بعد از فیلم‌های خوبی که ارائه کرده‌اند، می‌توانند با تهیه کننده‌های خوب و مراکز فرهنگی که امکانات مناسبی دارند در جهت حمایت‌های بعدی گام بردارند. زیرا این فیلمسازان نهال‌هایی هستند که نوید بخش تبدیل شدن به درختان پربار هستند. اما نکته قابل توجه این است که باید مورد مراقبت قرار بگیرند. تصور می‌کنم هم سازمان سینمایی و دیگر مراکز بتوانند در این زمینه کمک کننده باشند.


*با توجه به حضور شما در سازمان سینمایی، آیا حضور سینمای انیمیشن در جشنواره کمرنگ نیست؟ با توجه به اینکه این حوزه در جهان بسیار پولساز محسوب می‌شود اما در سینمای ما به آن کم توجهی شده است.

البته اینکه در جشنواره انیمیشن کم است را کمی عجیب می‌دانم. اتفاقاً امسال در سازمان سینمایی و در شورای پروانه ساخت، امکانات ویژه، یعنی یک خط ویژه برای انیمیشن ایجاد کرده‌ایم. در واقع روندی که دیگر فیلم‌ها باید برای دریافت مجوز، ساخت و تولید طی کنند را برای فیلم‌های انیمیشن به قدری سهل و آسان کرده‌ایم که بتوانند فعالان در این حوزه آثار خود را به راحتی بسازند.


*تاکنون چه تعدادی مجوز دریافت کرده‌اند؟

خوشبختانه ما به بیش از 10 فیلم سینمایی مجوز و امکان تولید داده‌ایم. تعدادی از آنها به جشنواره رسیدند و برخی نه. البته تا جایی که من می‌دانم برای حمایت از بخش انیمیشن در جشنواره بخش جداگانه‌ای پیش بینی شد تا فیلم‌ها در معرض نمایش قرار بگیرند و مردم هم شاهد آنها باشند.


* به نظر شما نباید بخش نمایش انیمیشن در برج میلاد قرار می‌گرفت؟ چرا که برج میلاد ویترین و محل مناسبی است در غیر این صورت جایگاه مناسب برای نمایش انیمیشن کجاست؟

جشنواره که فقط در برج میلاد نیست. شما باید جشنواره را در همه سینماهای شهر ببینید. یکی از اشکالات برای بچه‌های رسانه محدود کردن خودشان در برج میلاد است. برج، همه جشنواره نیست. جشنواره مردم، ازدحام، شلوغی، صف و اشتیاق را باید در سینماهای دیگر ببینید. به نظر می‌رسد فیلم‌های انیمیشن در سینما‌های دیگر نمایش داده شد. اگر مانند سالهای گذشته با انیمیشن برخورد می‌شد، یک انیمیشن امکان حضور در بخش مسابقه سینمای ایران را داشت. اما هم اکنون شاهد حضور چندین انیمیشن انتخاب شده هستیم که در بخشی از سینماهای مردمی به نمایش در‌ آمده‌اند.


*شما فکر می‌کنید خارج کردن انیمیشن از بخش مسابقه به دیدن شدن آن کمک می‌کند؟

من یک بار دیگر هم گفته‌ام که داوری انیمیشن در کنار دیگر فیلم‌ها سخت است. در سال گذشته از سوی دبیرخانه جشنواره جایزه برای انیمیشن‌ها در نظر گرفته شد؛ اما در بخش مسابقه نتوانست جایزه‌ای دریافت کند. فکر می‌کنم بهتر است این امکان فراهم شود تا فیلم‌های انیمیشن به شکل جداگانه داوری شوند و به آن‌ها نیز سیمرغ تعلق بگیرد. این اقدام به طور حتم باعث رونق انیمیشن خواهد شد.


* شما با اینکه سازندگان انیمیشن مظلوم واقع شده‌اند و کمتر دیده شده و ویترین مناسبی برای دیده شدن آثارشان وجود ندارد، موافقید؟

این موضوع به برنامه ریزی دبیرخانه جشنواره برمی‌گردد. من راجع به آن بحثی ندارم. اگر امکان دیده شدن انیمیشن‌ها در برج میلاد فراهم بود، به طور یقین روی دیده شدن و تاثیرگذاری آن‌ها موثر بود. اما تصور می‌کنم باید مردم را عادت دهیم تا در سینما‌های مردمی، فیلم‌های انیمیشن را تماشا کنند. من به شخصه تعدادی از انیمیشن‌ها را دیده‌ام و سطح تولیدات آن‌ها را می‌دانم. برخی از آن‌ها فوق العاده‌اند، بعضی متوسط و تعدادی نیز از سطح متوسط پایین‌ترند.


*برنامه‌ای برای اکران عمومی انیمیشن‌ها دارید؟ یا در همان بخش هنر و تجربه اکران می‌شوند؟

هنگامی که به این فیلم‌ها پروانه ساخت سینمایی اهدا شد، یعنی این فیلم‌ها می‌توانند در اکران عمومی یه نمایش در‌‌آیند. مانند اتفاقی که برای «شاهزاده روم» افتاد. به طوری که بسیار هم این کار موفق بود. به طور قطع سینماداران و پخش کننده‌ها و همچنین مردم در سال 95 در انتظار دیدن انیمیشن‌ها روی پرده عریض سینما هستند. خدارا شکر ما در کنار دیگر سینماگرانمان، انیمیشن سازهای خیلی خوبی در سراسر کشور داریم. این موضوع می‌تواند نوید بخش آن باشد که ما از صنعت انیمیشن هم بهره بیشتری ببریم.


*چه اقداماتی برای بهتر و بیشتر دیده شدن انیمیشن‌ها باید انجام شود؟

با اتفاقات خوبی که برای انیمیشن «شاهزاده روم» افتاد، بهتر است در مدارس و برای بچه‌ها این آثار نمایش داده شود. عادت دادن بچه‌ها به دیدن انیمیشن‌های ایرانی با داستان‌های خوبی که دارند و به علاوه گره خوردن این فیلم‌ها با وزارت آموزش و پرورش، موفقیت آن‌ها را تضمین خواهد کرد.


*به عنوان سوال آخر، شما که مخاطبان انیمیشن را فقط کودکان نمی‌دانید؟

خیر. هنگامی که کودکان برای تماشای انیمیشن به سینما می‌روند قطع به یقین والدین آنها نیز همراهی‌شان می‌کنند. بنابراین قشر بزرگسال نیز بیننده آنها خواهند بود.




انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار