در آیین افتتاح کتاب و میراث فرهنگی مستند ایران:

متاسفانه وضعیت کتاب از نظر تولید و مصرف با تنگناهایی روبروست

متاسفانه وضعیت کتاب از نظر تولید مصرف و انتشار با تنگناهایی روبروست که دولت به این موضوع آگاه است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز بیست و چهارم بهمن ماه آیین افتتاح کتاب میراث فرهنگی، مستند ایران و رونمایی از مجموعه تصویری ایران با حضور معاون اول رئیس جمهور اسحاق جهانگیری، سخنگوی دولت محمدباقر نوبخت، وزیر اقتصاد طیب‌نیا، سلطانی‌‌فر معاون رئیس جمهور و مدیر کل میراث فرهنگی کل کشور، کارگر مدیر کل موزه‌ها، رجبعلی خسرو‌آبادی رئیس میراث فرهنگی تهران، سید رضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران و دعایی سرپرست موسسه اطلاعات در کتابخانه ملی برگزار شد.

صالحی امیری پس از تبریک ایام دهه فجر در خصوص برگزاری این برنامه گفت: انگیزه ما از تشکیل برنامه این موضوع بود که اصحاب رسانه با هر گونه تفکر و علایق شخصی در کنار هم جمع شده و به هم‌اندیشی و تشکیل موزه بپردازند.

وی در ادامه اظهار داشت: ما در این دو سال تلاش کردیم سازمان را به یک مجموعه پویا و اکتیو تبدیل کنیم. تا به حال 302 نشست و هم‌اندیشی، تشکیل کانون گفتگو، پژوهش‌های علمی، افزایش دانش‌ و فرهنگ استانی و ... را انجام دادیم.

در آخر باید بگویم ما باید باور داشته باشیم، تمام حوزه‌های سیاسی و اقتصادی نیاز به فرهنگ دارند و دولت در فرجام دوم در این حوزه قدم‌های استوارتری بر خواهد داشت و تعامل فرهنگی در داخل و خارج داشته باشد. این را هم بدانید کتابخانه ملی سازمان نیست بلکه یک نهاد ملی است.

در ادامه این برنامه مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران گفت: این آثاری که مشاهده کردید در تمام کتابخانه‌ها و موزه‌های کشور نمونه‌های آن را می‌بینید. این جوهره فرهنگی است که توانسته ایران را در امر تمدن پا برجا نگه دارد. امروزه گزارش‌های درخشانی در خصوص مناسبت‌های اقتصادی ایران و دیگر کشورها می‌شنویم و آنچه در بالاترین سطح دیده و بیان می‌شود فرهنگ و تمدن کشور ما است.

در ادامه برنامه جهانگیری پس از تبریک ایام دهه فجر در خصوص این برنامه گفت: خداوند را شاکرم در جمع فرهیختگان و اهالی قلم حضور پیدا کردم. انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود و باید به آن توجه بیشتری شود. حوزه فعالیت‌ من کارهای توسعه‌ای بوده است. اساس توسعه فرهنگی بالابردن نوآوری و اندیشه‌هاست و در صورت بسته بودن ذهن شکل نمی‌گیرد. ما باید همچنین به جایگاه کتاب و پدید‌آورندگان آن توجه نماییم. متاسفانه وضعیت کتاب از نظر تولید مصرف و انتشار با تنگناهایی روبروست که دولت به این موضوع آگاه است.

وی همچنین در آخر بیان کرد: خوشحالم کتابخانه ملی در این دوره با مدیریت آقای صالحی امیری توانسته است وظایف خود را به درستی انجام دهد.

در حاشیه این برنامه نوبخت در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص برگزاری این برنامه و تعیین بودجه دولت در زمینه میراث فرهنگی گفت: حضور چشمگیر هیئت وزیران در این مراسم نشان‌دهنده توجه به فرهنگ و کتاب برای دولت و جایگاه آن است. ما در خصوص بودجه امسال نسبت به سال گذشته بیشترین درصد بودجه را به میراث فرهنگی تخصیص دادیم. 

گفتنی است؛ در ادامه این برنامه از کتاب مصور موزه ملی مکتوب، رونمایی شد.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار