گلوبال ریسرچ: دوره پسابرجام؛ از خشم صهیونیست‌ها تا خوشحالی اروپا از تصاحب پول‌های بادآورده ایران

گلوبال ریسرچ در گزارشی به شرایط پسابرجام و تاثیرات جهانی آن پرداخته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، گلوبال ریسرچ در گزارشی نوشت حال که توافق هسته‌ای ایران و غرب درحال اجرا شدن است، زمان پاسخ به این سوال رسیده است که این توافق برای ایران، خاورمیانه، رژیم صهیونیستی و آمریکا به چه معناست؟ یا به طور کامل‌تر این توافق برای جهان چه معنایی دارد؟

ایران

با اجرا شدن توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 5+1، تحریم‌‌های تهران برداشته شد. با کنار رفتن تحریم‌ها، ایران توانست آزادانه با جهان تبادل تجاری داشته باشد و نفت خود را صادر کند. همچنین شرکت‌های خصوصی و دولتی این کشور توانستند از خارج ازکشور کالا و خدمات خریداری کنند و ایران دوباره به سامانه مالی جهانی (سوئیفت) متصل شد. همه این اتفاقات سبب قدرتمند شدن اقتصاد ایران و ارتقای استانداردهای زندگی مردم این کشور می‌شود.

اما سوال این است که چگونه تغییرات اقتصادی بر روی سیاست ایران تاثیر می‌گذارد؟ اگر طبقات پایین و متوسط مردم ایران منفعت قابل توجهی از اقتصاد پسابرجام ببرند، این امر می‌تواند سبب اقبال عمومی مجدد به حسن روحانی، رییس جمهور فعلی ایران ‌شود. 

خاورمیانه و شمال آفریقا

رژیم سعودی در واکنشی سریع به توافق هسته‌ای ایران، کوشید قدرت خود در منطقه را اثبات کند. عربستان با تشدید بمباران یمن و اعدام شیخ نمر، روحانی برجسته شیعه این کشور به این توافق واکنش نشان داد. قطر نیز شبیه بیشتر کشورهای ثروتمند خلیج فارس نسبت به توافق هسته‌ای بی اشتیاق بود. با این وجود، ترکیه بصورت رسمی از این توافق استقبال کرد. 

نگارنده این گزارش در ادامه مدعی شد: نگرش همسایگان ایران با یکدیگر بسیار متفاوت است. برخی از آنها معتقدند ایران می‌کوشد نفوذ و قدرت خود را در خاورمیانه و شمال آفریقا افزایش دهد. پس از حمله آمریکا به عراق و روی کار آمدن دولتی شیعی در این کشور، علارغم حمایت واشینگتن از بغداد، رهبران شیعه عراق به صورت آشکار پیوندهای دینی و سیاسی خود با تهران را ابراز کردند.

جنگ داخلی سوریه مشکل دیگر برخی کشورهای منطقه با ایران است. جنگ سوریه باعث استحکام روابط حزب الله و ایران شد. حزب الله در لبنان یکی از بازیگران مهم سیاسی است و همینک در سوریه دوشادوش ارتش اسد با معارضان می‌جنگد. در مقابل، نیروهای سعودی اقدام به سرکوب مخالفان شیعه بحرینی در سال 2011 کردند. شیعیان بحرینی در این کشور اکثریت را تشکیل می‌دهند و به شیعیان ایران نزدیک هستند.

رژیم صهیونیستی

تل آویو به عنوان تنها رژیم دارای سلاح هسته‌ای در خاورمیانه، از مخالفان جدی توافق هسته‌ای بود. خصومت رژیم صهیونیستی با تهران و تلاش آنها برای برهم زدن توافق هسته‌ای ایران بسیار سازمان‌یافته‌تر از سعودی‌ها بود. انقلاب اسلامی سال 57 در ایران و تفکرات ایت الله خمینی درباره مسئله فلسطین، این کشور را در تقابل با صهیونیست‌ها قرار داد و از آن زمان تل آویو، تهران را به چشم یک دشمن می‌نگرد. 

این گزارش می‌افزاید: علارغم اینکه هیچ شواهدی مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای وجود نداشت، منابع اطلاعاتی صهیونیستی با انتشار داده‌هایی می‌کوشیدند به جهان اثبات کنند ایران توطئه هسته‌ای برای نابودی تل آویو و منطقه دارد. به همین دلیل، مقامات صهیونیست می‌کوشیدند آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی را از توافق با ایران منع کنند. با وجود شکست در این امر، این رژیم تسلیم نشده است و می‌کوشد توافق هسته‌ای را باطل کند.

آمریکا

سال گذشته، مسیحیان صهیونیست نقش مهمی را در تقویت و تداوم مذاکرات و توافق هسته‌ای ایفا کردند. با این وجود، آنها به رژیم صهیونیستی وعده دادند امنیت این رژیم را حفظ کنند. امنیت تل آویو، یکی از مهم‌ترین موارد سخنرانی اوباما درباره توافق هسته‌ای در کنگره بود. اوباما همچنین به متحدان عرب آمریکا و بخصوص ریاض اطمینان داد ایران تمامی توانایی خود برای ساخت سلاح هسته‌ای را از دست داده است. با این حال، رهبران آمریکا نمی‌توانند این واقعیت که ایران قدرت مهمی در منطقه است را نادیده بگیرند.

اروپا

تغییر موازنه قدرت در خاورمیانه و شمال آفریقا یکی از دلایلی بود که سبب استقبال اتحادیه اروپا از توافق هسته‌ای با ایران شد. مورد دیگر که توافق هسته‌ای ایران را برای اروپا جذاب می‌کند، سودهای اقتصادی است که با برداشته شدن تحریم‌های تهران می‌تواند عاید اتحادیه اروپا شود. رییس جمهور ایران در سفر خود به فرانسه و ایتالیا، اسناد متعدد همکاری با این دو کشور را به امضا رساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار