گاردین: اتصال ایران به سیستم مالی جهانی کُند است

با اجرای برجام بسیاری از کشورها با احتیاط به برقراری روابط با ایران اقدام کرده‌اند و همین روند اتصال ایران به سیستم مالی جهان را کند می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه انگلیسی گاردین در مطلبی نوشت: نمایندگان دولت آمریکا همواره همتایان اروپایی را از ناخنک زدن به مزایای برجام و توافق هسته‌ای ایران منع می‌کنند. در حال حاضر بیش از نیمی از اقتصاد ایران بوسیله نهادهای شبه خصوصی وابسته به سازمان‌های نیمه‌دولتی همچون سپاه پاسداران جمهوری اسلامی کنترل و اداره می‌شوند. این موضوع روند همکاری‌های اقتصادی با ایران را در سطح گسترده‌ای با مشکل مواجه می‌کند.

گاردین در ادامه نوشت: سرمایه‌گذاری خارجی کشورهای اروپایی و آمریکا در ایران به معنای همکاری با نهادهایی همچون سپاه پاسداران و تقویت موقعیت آن‌ها در این کشور است. این در حالی است که هدف اصلی بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی جریمه و مقابله با ارگان‌هایی همچون سپاه پاسداران است.

این روزنامه انگلیسی در بخشی از گزارش خود مدعی شده است: اتصال سریع ایران به سیستم مالی بین‌المللی می‌تواند با تقویت مالی نهادهای این‌چنینی ایران رابطه مستقیم داشته باشد. در این صورت است که این کشور می‌تواند موقعیت خود در کشورهای دیگر منطقه همچون یمن، عراق و سوریه را با تقویت مالی، تثبیت کند.

توافق هسته‌ای ایران با سران قدرت‌های جهان، درهای سرمایه‌گذاری در این کشور را به سوی اروپا باز کرده است. آلمان از کشورهایی است که بیشترین استقبال را از سرمایه‌گذاری در ایران کرده‌اند. این کشور اروپایی به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش‌های مهندسی، انرژی، فن‌آوری، ساخت‌وساز و سلامت بوده است. این در حالی است که آلمان همچنان برای معاملات مالی با مشکل پیدا کردن بانک‌هایی مواجه است که از نقل و انتقالات مالی بین دو کشور حمایت کند.

چندی پیش بانک‌های کی بی سی بلژیک و دی زد بانک آلمان تأیید کرده‌اند که انجام تراکنش‌های مالی مشتریان اروپایی‌شان که طرف معاملات تجاری با ایران هستند را آغاز کرده‌اند. ارسته، بانک اتریش هم در حال آماده شدن برای آغاز ارائه این خدمات است.

اما بانک‌های بزرگ‌تر اروپایی به همراه رقبای آمریکایی‌شان همچنان به دلیل نگرانی‌ها از جریمه‌های چند میلیارد دلاری که قبلاً به دلیل نقض تحریم‌های ایران متحمل شده‌اند، از تعامل با ایران خودداری می‌کنند. این روند کند اتصال ایران به سیستم مالی جهانی به شدت موجب افزایش نگرانی مقامات اروپایی شده است.

با اجرای برجام سیستم بانکی ایران نیز باید از محدوده تحریم‌ها خارج می‌شد. با این حال بسیاری از کشورهای با احتیاط قدم در برقراری روابط با ایران گذاشته‌اند و همین روند اتصال ایران به سیستم مالی جهان را کند می‌کند. از سوی دیگر جریمه‌های اعمال شده از سوی خزانه‌داری آمریکا علیه بانک‌های ایران در سال 2014، موقعیت بانک‌های بزرگ ایران را به مخاطره انداخته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار