بهانه‌جویی سناتورهای آمریکایی برای بازگرداندن تحریم‌های ایران

پولیتیکال نیوز در گزارشی نوشت سه سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی طرحی را برای تحریم ایران و کره‌شمالی ارائه کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پولیتیکال نیوز در گزارشی نوشت: سناتور جان تون، مایک راندز از داکوتای جنوبی و جان کورنین از تگزاس قانون تحریم های ایران و کره شمالی را ارائه کردند که مستلزم بازگرداندن فوری آن دسته از تحریم های اعمال شده علیه ایران است که یا مستثنی شده بودند یا آن که به عنوان بخشی از توافق هسته ای باراک اوباما با ایران به حال تعلیق در آمده بودند.

تون اعلام کرد: «بیشتر آمریکایی ها از جمله خود من به نظام ایران در پایبندی به توافق هسته ای ناقصی که با دولت اوباما دست یافته است، اعتماد نداریم.»

 او همچنین گفت: «اما در حال حاضر که جوهر این توافق خشک شده است، ما باید مطمئن شویم ایرانی ها را می توان به سبب اقداماتشان بازخواست کرد. ما می دانیم که کره شمالی فعالانه در تلاش برای یافتن بازاری برای فن آوری تسلیحاتی خود برای دیگر کشورهای سرکش است. اگر ثابت شود ایران در پی دست یابی به فن آوری تسلیحات هسته ای از کره شمالی است، تحریم ها باید بار دیگر علیه ایران اعمال شوند. قانون هر گونه ابهام را در این باره از میان می برد.»

راندز نیز گفت: «ایران ثابت کرده است که نمی توان به آن اعتماد کرد. کمی پس از امضای توافق هسته ای که با دولت باراک اوباما حاصل شد، ایرانی ها آزمایشات موشکی بالستیک انجام دادند، موشک هایی را در نزدیکی یک ناو هواپیمابر آمریکایی شلیک کردند و تفنگداران آمریکایی را بازداشت کردند. اگر ایران در تلاش برای خرید فن آوری هسته ای از کره شمالی باشد، قانون ما با بازگرداندن سریع تحریم های اقتصادی یک لایه اضافی برای مجازات ایران را ارائه می کند. من از سناتور تون به سبب مدیریتش در این موضوع برای ابراز اطمینان از این که ایران درک می کند ما این رفتار تهاجمی را تاب نخواهیم آورد، قدردانی می کنم.»

بر اساس مفاد برنامه جامع اقدام مشترک، که سال گذشته در وین حاصل شد، ایران متعهد شد در تلاش برای دست یابی یا توسعه تسلیحات هسته ای نباشد. با آن که هر گونه تلاش به منظور دست یابی به فن آوری تسلیحات هسته ای از کره شمالی نقض آشکار توافق هسته ای خواهد بود، نگرانی هایی در این باره وجود دارد که "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا گزینه عدم بازگرداندن تحریم ها را انتخاب کند. بر اساس قانون تحریم های کره شمالی و ایران، اگر بر اساس اقدامات مدیر اطلاعات ملی ثابت شود ایران مفاد توافق هسته ای را نقض کرده است، رئیس جمهور آمریکا باید تحریم ها را علیه تهران باز گرداند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار