بلومبرگ: بزرگترین معامله‌گر انرژی با یک دهه کاهش قیمت نفت مواجه می‌شود

همگام با کاهش بهای جهانی نفت، احتمال کاهش تولید نفت از سوی اوپک افزایش خواهد یافت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ بلومبرگ در مطلبی می‌نویسد: بر اساس گزارش بزرگترین مرکز مستقل تجارت نفت در جهان، با کُند شدن ضرب‌آهنگ رشد اقتصادی چین و تبدیل شدنِ صنعت سنگ نفت «شیل» آمریکا به سردسته همه صنایع مرتبط با تولید نفت در جهان، قیمت نفت تا 10 سال آینده همچنان سِیر نزولی خود را طی خواهد کرد.

بر اساس اظهارات «یان تِیلور»، مدیر اجرایی گروه ویتول Vitol، افزایش چشمگیر قیمت نفت بعید به نظر می‌رسد. او می‌گوید: «احتمال دارد که طی ده سال آینده، قیمت نفت نوساناتی را تجربه کند، به طوری که حد وسط این نوسان، 50 دلار به ازای هر بشکه باشد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «ما به‌واقع این نوسان قیمت را در برنامه‌هایمان ترسیم کرده‌ایم، به طوری که قیمت نفت تا 60 دلار در هر بشکه افزایش و تا 40 دلار در هر بشکه خواهش خواهد داشت. ما معتقدیم که این افزایش و کاهش بین 5 تا 10 سال طول بکشد.»

از آنجایی نفت خام بِرِنت، که معیار قیمت‌گذاری نفت در جهان است، 35 دلار به ازای هر بشکه معامله می‌شود، بعید به نظر می‌رسد که حد پایین قیمت (یعنی 40 دلار) به وضع سابق خود برگردد. از طرف دیگر، حد بالای قیمت، یعنی 60 دلار به ازای هر بشکه، نیز قیمت‌ها را به وضعیتی که در ماه ژوئیه سال 2015 داشتند باز خواهند گرداند؛ این تاریخ مصادف بود با زمانی که صنعت نفت در حال اندیشیدنِ تمهیداتی برای پیش‌بینی و مقابله با بحران بود.

این پیش‌بینی، که همزمان با شروع نشست سالیانه کشورهای مبادله‌کننده نفت در لندن در روز دوشنبه انجام شد، حکایت از آن دارد که کشورهای غنی از منافع نفتی و صنعت انرژی، بلندمدت‌ترین دوره کاهش نفت را از دوره 1986 تا 1999 تاکنون تجربه خواهند کرد. توضیح اینکه در این سال‌ها نفت با قیمتی بین 10 تا 20 دلار در هر بشکه معامله می‌شد.
تِیلور می‌افزاید: «مطمئن نیستم که قیمت‌ها به حداقل میزان خود رسیده باشند، به‌ویژه در شرایطی که عرضه بر تقاضا پیشی گرفته و به انباشته شدن بیش از پیش ذخایر نفت جهانی منجر شده است. هرچند احتمال دارد که قیمت‌ها در نیمه دوم سال جاری به 45 تا 50 دلار در هر بشکه برسند.»

او معتقد است که نفت، دیگر قیمت‌های سه‌رقمی که به نفعِ کشورهای تأمین‌کننده در خاورمیانه تمام شود را به خود نخواهد دید. تیلور می‌افزاید: «باید این واقعیت را باور کنید که نفتِ شما قیمت بالاتر از 100 دلار در هر بشکه را در خواب خواهد دید!»

به عقیده «تِیلور» این احتمال وجود دارد که بین کشورهای عضو اوپک و سایر کشورها (که عضو اوپک نیستند، از جمله روسیه) در مورد کاهش تولید نفت توافق برقرار شود. او احتمال این توافق نفتی را بسیار بالا دانست.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار