بیرجند؛

19 بهمن 57 ؛ هشتمین روز دهه فجر انقلاب اسلامی ایران

رژه همافران نیروی هوایی در مدرسه علوی و در حضور امام خمینی(ره) و اعلام حمایت و ارادت به امام و انقلاب مهم اتفاق این روز بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بيرجند؛ امروز 19 بهمن ماه 1357 در تهران و سراسر ایران اجتماعات و تظاهراتی در پشتیبانی دولت موقت و نخست وزیری مهندس بازرگان بر پا شد.گروههای مختلف سیاسی حتی مخالفان رویه معتدل بازرگان در امور سیاسی ، حمایت خود را نسبت به او اعلام داشتند.

در این میان صدها نسخه از کاست های ضبط شده صدای حضرت امام خمینی (ره) توسط مردم دست به دست می شد.

مضمون و محتوای این کاست ها ، تاکید حضرت امام بر بازگشت ارتش به آغوش مردم و پیوستن به انقلاب بود.

دیوارهای شهر مملو از اعلامیه ها ، تصاویر و نقاشی های گرافیکی انقلابی است.هنر انقلابی در همه جای تهران و بسیاری از شهرستان های دیگر نمودی علنی پیدا کرد و شکل و شمایل خاصی به شهر داده است.

از طرفی ، آمارهای رسیده از شهرها ، نشانگر تعداد بالای کشته شدگان است.در این روز ، بسیاری از مردم تبریز ، شیراز ، آبادان ،گرگان و اردبیل به شهادت رسیدند.در مقابل ولی ، مردم در یورش به اداره ساواک رشت ، 9 ساواکی بدنام وشکنجه گر را به قتل رساندند.

*کاخ ها ی سلطنتی به محاصره مردم در آمد.

یکی از اخبار تأثیر گذار روز 19 بهمن ، تسلیم شدن گردان های شاه آباد غرب و پایگاه نظامی دزفول به انقلاب است.همچنین در شمال تهران ، کاخ خای سلطنتی به محاصره مردم در آمد.

با چاپ روزنامه کیهان که صفحه نخست آن با تصویری از نظامیان نیروی هوایی که در حال ملاقات با امام نشان داده شده اند، شرایط به سرعت به سود مردم و انقلاب تغییر می کند.این عکس تاریخی که امام را در حال تکان دادن دست برای نظامیان نشان می دهد ، تأثیر خود را برجای گذاشت؛ و مردم در هر کجای شهر که با ارتشی ها روبه رو می شدند ، با حلقه های گل از آن ها استقبال می کردند.

*ستاد ارتش شاهنشاهی طی بیانیه ای صحت این عکس را زیر سوال برد وآن را تکذیب کرد.

مدرس رشته تاریخ دانشگاه پیام نور بیرجند گفت : اینگونه وقایع نقش بسیاری در تضعبف روحیه و انفعال ارتش در مقابل انقلاب داشت.نظامیان که دیگر قصد تیراندازی به مردم را نداشتند ، با این اقدامات بیش از پیش از پادگان ها بیرون آمده و به جریان پر شور انقلاب می پیوستند.

حسیت غضایری افزود:با این وجود ستاد کودتا همچنان به دنبال هدف خود بود.آن ها در حال برآورد نیروهای قابل اطمینان در تهران و شهرستان ها بودند و محل اقامت آن ها نیز تعیین شده بود.تمام موارد بررسی و پیش بینی شده بود که در موقع مقتضی با بمباران چند نقطه کلیدی ، قدرت را قبضه کنند.

وی گفت:از سوی دیگر ، تمام خیابان های تهران و شهرستان ها در اختیار مردم انقلابی بود و ارتش عملا هیچگونه اقدامی در جهت جلوگیری از موج توفنده مردم صورت نمی دادند.

*خطر دستیابی مردم به سلاح های گرم انبارهای اسلحه افزایش یافت

با گسترده شدن تظاهرات ، خطر دستیابی مردم به سلاح های گرم انبارهای اسلحه افزایش یافت.بختیار طی پیامی به بازرگان این مطلب را به او یادآور شد.پاسخ بازرگان به بختیار روشن بود : پیش از آنکه دیر شود ، استعفاء دهید و جلوی خونریزی های بیشتر را بگیرید.

در مقابل ، بختیار بار دیگر اعلام کرد که سنگر قانون اساسی و نخست وزیری را ترک نخواهد کرد.او همچنین تهدید کرد در صورت استعفا از قدرت ، خطر کوتای نظامی افزایش خواهد یافت.

چند ساعت بعد ، بختیار در ملاقات با ارتشبد قره باغی رییس ستاد ارتش از او می خواهد که دستور بمباران زاغه ها و انبارهای اسلحه را صادر کند.از سویی نیز با افزایش هجوم مردم به مراکز ساواک در تهران و شهرستان ها ، سپهبد مقدم از روسای ساواک سراسر کشور می خواهد فورا اسناد محرمانه را به جای امن منتقل و در صورت نیاز نسبت به نابودی آنها اقدام کنند.

مدرس دانشگاه اظهار کرد : از آنجایی که در جریان انقلاب ، بسیاری از گروه های چپ کمونیستی نیز به دنبال اهداف مخرب خود حضور داشتند ، دستیابی آن ها به منابع غنی تسلیحاتی می توانست خطر جنگ داخلی و یا حتی انحراف انقلاب را در پی داشته باشد.

غضایری افزود:به همین منظور نه تنها بختیار ، بلکه بسیاری از شخصیت های سرشناس انقلاب نیز نسبت به این امر احساس خطر می کردند.

ساعتی بعد به دستور سرلشگر بدره ای یکی از ژنرال های حامی شاه دستور دستگیری همافران و درجه دارانی که در رژه صبح امروز در مدرسه علوی در حضور امام شرکت داشتند را صادر کرد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.