زنجان ؛

بازار داغ تاناکورا در اخرین روزهای سرد سال

در آستانه عید نوروز و شلوغی مراکز خرید و بازار، این لباس های تاناکورا هست که توجه افراد را به خود جللب میکند، در این اشفته بازار فرقی ندارد فقیر یا غنی، مهم خرید لباس است اما سوال اینجاست به چه قیمتی؟؟

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ بازار پوشاک یکی از چرخه های اقتصادی هرکشوریست، ولی با ورود قاچاق لباسهای دست دوم معروف به تاناکورا معضلی است که نه تنها باعث اسیب رساندن به این بازار و ورشکستگی واحدهای تولیدی فعال در این حوزه میشود بلکه سلامت عمومی جامعه را نیز به خطر می اندازد.

برخی از عرضه کنندگان تاناکورا معتقدند برخی از خریداران تنها برای خرید مارک های خارجی به انان مراجعه می کنند و برخی دیگر نیز از روی نداری و تنها به دلیل ارزان بودن این نوع لباس ها به این مکان می ایند.

اما به این نکته نیز باید توجه کرد که آلودگی های باکتریایی،قارچی،ویروسی و ... همه و همه تنها جزیی عوارض این نوع لباسها میباشد که در کمین خریداران تاناکورا است.

در جمعه بازار استان با یکی از خریداران البسه تاناکورا که باظاهری اراسته و خوش پوش به این مکان امده بود مواجه شدم، او درباره خرید لباس تاناکورا میگوید: به دلیل علاقه ی شخصی که به مارکهای معروف دارد و همچنین ارزان بودن این اجناس اقدام به خرید میکند.

این خریدار 40 ساله در ادامه گفت : لباسهای تولید استان ازکیفیت مطلوبی برخوردار نیست و این علت اصلی روی اوردن مردم به خرید کالاهای دست دوم و تاناکورا میباشد.

در ادامه ی گزارشم سراغ مردی رفتم که با خانواده مشغول خرید از اجناس دست دوم و تاناکورا بود، وقتی از او علت خریدش را جویا شدم جواب قابل تاملی داد، او گفت به دلیل بیکاری و نداشتن درامد با توجه به اینکه از عوارض این نوع البسه ها اگاه است مجبور به خرید شده.

در این بازار به سراغ یکی از فروشندگان تاناکورا رفتم و از او درباره فروش این اجناس پرسیدم، وی که از استان کردستان برای فروش این لباسها به جمعه بازار زنجان امده بود گفت: این لباسها قبل از ورود به دست فروشندگان با برخی از مواد ضدعفونی میشوند و عاری از هرگونه الودگی میباشد و همچنین به دلیل قیمت های ارزان این اجناس مصرف کنندگان بیشتری به این سمت سوق میابند.

دکتر ناصحی کارشناس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در باره این سوال که چرا اغلب مردم به سمت این البسه ها میروند گفت: اغلب خریداران بدون توجه به معیار و مسائل بهداشتی نسبت به خرید و استفاده این نوع لباس ها اقدام می کنند،لباس های دست دوم دارای انواع آلودگی های از جمله باکتریایی، قارچی ، تخم انگلی و و یروسی هستند که علی رغم نظر خریداران هرگز این الودگی ها با شستن و ضدعفونی کردن برطرف نمیشوند،همچنین در کنار همه ی این مشکلات عوارض جبران ناپذیر متعدد دیگری نیز برای مصرف کنندگان به دنبال دارد.

این مقام مسئول در ادامه میگوید: وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بارها نسبت به عدم استفاده از لباس های دست دوم به ویژه تاناکورا هشدارهای لازم را داده است، اما متاسفانه برخی افراد سودجو نیز برای کسب منفعت بیشتر و بدون توجه به مسایل بهداشتی در فضاهای مختلفی به خصوص در جمعه بازار زنجان نسبت به فروش این نوع لباس ها اقدام می کنند.
وی همچنین در توصیه ای که به خریداران این لباس دارد اظهار داشت: وزارت بهداشت متولی امر سلامت لباس های دست دوم میباشد واین گونه البسه مورد اعتماد و اطمینان این وزارت نیست.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان زنجان نیز در گفتگو با خبرنگاران جوان گفت: در استان زنجان در جمعه بازارها و دوشنبه بازار ها برخی افراد اقدام به خرید و فروش لباس های دست دوم و تاناکورا میکنند، که سازمان تعزیرات حکومتی استان زنجان با افراد و اصنافی که اقدام به این کار میکنند برخورد جدی خواهند داشت.

ممیزی خاطرنشان کرد: این لباس ها از مرزهای غربی و شرقی کشور وارد استان زنجان می شود که در این راستا به اقتصاد استان لطمه وارد میشود، و همچنین با ورود و فروش این البسه به بازار باعث تعطیلی و راکد ماندن واحدهای تولید پوشاک در کشور میشوند.

وی میگوید: با خرید و فروش این لباسها نه تنها ارز از کشور خارج میشود بلکه سلامتی افراد را نیز تهدید میکند.

گفنتیست با جلوگیری از این کار صنعت نساجی در استان با افزایش عملکرد روبه رو خواهد شد و گرایش مردم به استفاده از پوشاک تولید شده در داخل در استان نسبت به گذشته تقویت میشود.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان در پایان خاطرنشان کرد که اگر تولیدات داخلی با قیمت های مناسبی عرضه شوند مردم دیگر به سمت استفاده از لباسهای تاناکورا نمیروند.

اما باید گفت که تاناکورا فقط مختص به البسه ها نیست، بلکه انواع کفش،کیف، و حتی عروسک هایی که ممکن است هر کدام ناقل چندین بیماری باشد و سلامتی کودکان دلبندمان را در خطر بیندازد، که نیازمند توجه و پیگیری های بیشتر مسئولین و متولیان این امر را میطلبد.

انتهای پیام/س





 
برچسب ها: تاناکورا ، البسه ، زنجان ، اصناف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.